Kul att ni fick slå rekordet! Ni fick väl bygglov fort antar jag. Jag börjar bli orolig att man har glömt något... el, telefon, VATTEN hur gör man med det igentligen? Vi har anmält elen men skulle väl skicka in nåt papper sen när det närmar sig. Har beställt offert från Telia. Men det känns helt snurrigt alltihopa tycker jag... ::) Beror väl på att det är fredag. Och inte har vi fått besked om vad grunden ska kosta med garage under heller! :( >:(
/Maria
 
Till CallePe:

Vi har fått, eller rättare sagt fått köpa ;) tomt i Växjö. Tillträde i början av maj nästa år.

Nu väntar vi bara på besked från banken. Vi har ett lånelöfte sedan tidigare, men väntar nu på ok för just den här kalkylen. Spännande!

 
Marelb skrev:
Kul att ni fick slå rekordet! Ni fick väl bygglov fort antar jag. Jag börjar bli orolig att man har glömt något... el, telefon, VATTEN hur gör man med det igentligen? Vi har anmält elen men skulle väl skicka in nåt papper sen när det närmar sig. Har beställt offert från Telia. Men det känns helt snurrigt alltihopa tycker jag...  ::) Beror väl på att det är fredag. Och inte har vi fått besked om vad grunden ska kosta med garage under heller!  :( >:(
/Maria
Vi har gjort allting själva när det gäller det mesta, åkt till alla ställen flera gånger om med papper och ritningar från smålandsvillan, vi fick tom hämta rör och slangar från energibolagets lager inne i stan och köra ut dom och själva och därefter gräva fram strömkabeln som dom sa låg någonstans i diket. Inte har vi fått mycket hjälp inte men vi har ju valt detta eftersom vi skulle få huset så snabbt.

Det gäller att tänka på allt verkligen så man inte glömmer något. Vi kommer själva dra elkabel, telekabel(som vi också grävt upp) och fiber fram till huset.

Ska till visningsvillan en sista sväng idag för att ta lite mått så man kan köpa lite grejjer till huset i sista sekund, ska väl även sy en del gardiner också.

Igår blev det en ny 50" lcd, bakproduktions tv...den var häftig och kommer att göra sig såå bra i vårat nya hus :) Ska också köpa en 26"lcd med inbyggd dvd för att ha i sovrummet. Lite lyx måste man ju få unna sig.

//Mickelina
 
Hej!
Var har ni tänkt att ha den stora "vanliga" teven? Jag vill helst i köket, men maken ... vi har inte bestämt oss med andra ord ... Utanför barnens sovrum på ovanvåningen känns ju inte så kul.

Vi har också fått va&el nergrävda men tele/bredband har vi inte ens fått något svar på än. Bredbandet ska höra av sig med ett pris nästa vecka och jag hoppas på det, så att vi slipper telia. Det verkar inte särskilt intresserade ... Vi har tyvärr varit tvungna att fylla igen hålet vid vägen. Tråkigt att de är så sega.

fiddeli
 
Hej, vi tänker ha våran "vanliga" tv, alltså den största i vardagsrummet på bottenvåningen eftersom det blir rätt långt mellan soffan och tv:n så det blir nog bra med en 50" där. Sedan blir det ett allrum på övervåningen så småningom men där blir det nog bara en gammal 32" tv.

Kan nog bli en och annan tvapparat till någonstans också :).

Idag är det städning och packning i vårat kök. Mycket skräp blir det och mycket som man kan packa redan nu eftersom man vet att man inte kommer att använda det inom 4 veckor.

//Mickelina
 
Neo1: Kunde ni beställa kaklingsförberett badrum via er säljare? Jag får fråga dig här då jag inte kan skriva PM än pga för få inlägg...

Nu har vår grundkille grävt bort den mesta jorden innan han skall börja grusa under grunden. Han började gräva i tisdags. Här i Göteborg har det i princip öst ner hela förra veckan. All lera såg ut som sockerkakssmet. Varje gång jag varit uppe på tomten och kollat har de sett bistrare ut... Och nu är det helg, de gräver inte, och inte en enda droppe regn faller. Men det börjar väl i morgon igen. Hoppas det inte gör något för kvaliteten på grunden! Tomten blir i alla fall jättefin, med lite berg också.
 
Så kul att höra om all ni som har börjat fixa på tomten. Det enda vi har gjort är att märka ut de träd som vi vill behålla... :)

Mickelina; Kul med stor tv! Vi vill också ha en... vi får väl se om det blir pengar över... ::) Det blir det väl sällan när man bygger hus tyvärr så vi får väl se. Vi köper kankse inte en så stor som 50" utan nöjer oss kanske med 42". Vi ska i alla fall ha tv:n i vardagsrummet mellan högfönstret och de andra stora fönsterna. Den "gamla" tv:n som vi har nu får åka upp på övervåningen. Vi måste bara köpa nya soffor också... Vill ha ljusbegia eller vita skinnsoffor. Frågan är hur praktiskt det är bara?! :surprised:
/Maria
 
Vi har faktiskt köpt en ny soffa till vardagsrummet nere, vi har sedan tidigare en 2+3sits i gråbeige nyans, jättefina o fräscha men jag tycker det blir för övermöblerat nere med 2 soffor så vi har köpt en 3:a med divan, en mörkbrun sådan så dom gamla sofforna får åka upp.

Det som fattas nu är toalettinredning som vi ska köpa på ikea, lite mattor och sånt behövs ju alltid också men annars tror vi att vi börjar ha det mesta.

//Mickelina
 
Hej alla! Äntligen när vi fick våra bygglovshandlingar så var de naturligtvis fel!!! Och vår säljare är på semester! Så typiskt! Man blir så irriterad! >:(
 
JohannahDaniel: Så var det tyvärr för oss också. Våra fönster i takkupan fattades samt tvättstugedörren var fel eftersom vi skulle ha helglasad. Hoppas de rättar till det snabbt!!!
 
Nu är det bara 7 dagar kvar till vårat hus kommer ;)

Onsdag den 29:e kl 08:00 skall huset börja monteras, skall försöka hitta en Videokamera till dess...


/Nojan
 
Hej!
Så spännande att ert hus kommer!

Jag har börjat känna att detta är så spännande att det är läskigt faktiskt. Har lätt till magknip just nu ... Funderar en del kring alla beslut vi tagit på vägen. Kommer det att kännas rätt sedan efteråt när man väl bor i huset.

Just nu har vi kakelval (till kök och bad) samt att ordna en riktig ritning till ovanvåningen (så att vi kan be om anbud) på vår attgöralista. Nojan, ni som är så nära nu, vad har ni på er attgöralista? Eller är det bara videokameran??
/fiddeli
 
Gud vad kul att ert hus kommer snart Nojan! Är det inte konstigt... när jag startade tråden tyckte jag att nästan alla andra som skrev var efter oss i processen, med attan vad ni spurtar snabbt!!! ;D
Vi bara väntar... och väntar... Men nu har vi alla fall fått besked om att vi ska får besked  ;D innan helgen! Vår säljare har nu kontaktat (på eget bevåg) ytterligare en grundfirma som skulle komma på prisförslag på vår grund med garage under huset. Jättebra tycker vi. Det känns verkligen skönt att han anstränger sig så mycket för att vi ska få det så bra som möjligt. Sedan har vi att välja på 3 alternativ: 1: Första grundfirman som trodde att det skulle kosta 100 000-200 000 (väldigt specificerat va??? :() extra utöver det vi redan har i grundkalkylen. 2: Grundfirma nr.2 som tydligen gör på ett annat sätt, annat material som jag inte förstår mig på. Vi skulle få besked om pris nu i veckan på detta. 3: skita i allt vad garage heter och söka bygglov för fristående garage senare. Men antagligen får vi inte bygglov för att det är för nära grannen  :'(. Ursch... När vi väl bestämt oss och fått bygglov så öppnar jag skumpan kan jag säga. Då börjar det roliga!!! ;D
Apropå att göra lista... Det är rätt kul att läsa varandras. På vår står väl i och för sig inte så mycket mer än att planera övervåningen och det är ju ingen brådska med det igentligen,fast vi kommer börja på en gång ändå. Jag kollar för övrigt mycket på möbler, gardiner mm och har gjort en mapp på datorn och sparat bla en soffgrupp och mattor från Mio. Sen är jag rätt pysslig så jag håller på med en inspirations/planeringspärm. Kipper ut allt jag ser i kataloger om kakel, bad mm och sätter in. Skriver vad företaget heter, pris osv. Det är riktigt kul! Nej nu ska jag sluta mitt svammel för denna gång!
/Maria
 
Idag fick vi besked om att grunden kostar 130 000 mer än vad vi hade i kalkylen innan, om vi bygger garage under. Nu är det alltså grundfirma nr. 2 som gäller... Offerten kommer antagligen på måndag trodde dom. De var ju skapligt mycket snabbare. Grundfirma nr.1:s offert har vi inte fått än fast han var på vår tomt i somras! Den här killen var på vår tomt i tisdags! Garaget blir 8x4 meter. Jag som ville göra trapp ner men det kommer antagligen inte att bli så nu :'(. Det skulle väl kosta en hel förmögenhet, eller åtminstone lika mycket till... Så vi skippar det. Vi får förhoppningsvis nya ritningarna i morgon så vi kan åka i ilfart till kommunen och lämna dem ;D. Vi kanske får bygglov nästa vecka då!!! Jippi!
/Maria
 
Nu har vi äntligen fått ordning på våra bygglovshandlingar! Vi tog kontakt med huvudkontoret för vår säljare är ju inte tillbaka förrän på måndag! Så nu är de inskickade för bygglov. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar!

Igår var jag hos en kompis som precis flyttat in i St Katthult! Var jättekul att se huset även om vi inte har samma hus! Hon gav rådet att välja bort så mycket från smålandsvillan som det går och göra det själva! Men, det lät väldigt jobbigt tyckte jag :)!

Nej nu får jag ta min lilla gnälliga bebis! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.