Hejsan,

jag och min bror blev nyligen ägare till en fritidsfastighet som vår farmor & farfar byggt i början av 50-talet. Där finns en stuga på ca 50 m2, samt en mindre separat gäststuga (kanske ca 20 m2) med bastu. En del renoveringar och tillbyggnader har gjorts under åren (vissa bra, vissa mindre bra) och en hel del finns att göra för att det ska bli riktigt trivsamt & bekvämt:)

Vår tanke till en början är att lite "bo in oss" och sen sakta göra upp en plan på vad vi vill göra, men prio 1 som vi enats om är att se till att det funkar för bådas familjer att vistas där samtidigt i varsin stuga. Huvudstugan är hyfsat isolerad o värms med elelement och en stor täljstensspis, medan den mindre stugan är oisolerad och har idag inte något installerat värmesystem (=kallt regniga sommardagar). Där är tanken att så småningom byta ut fasadpanelen och då tilläggsisolera väggarna & om möjligt taket. Före dess tänkte vi göra en liten ytrenovering på insidan, riva bort plastmattan från golvet (fint trägolv under) & ta bort risiga spännpappen från väggar o tak, spika upp ny panel & måla. Nu till funderingen.. när jag presenterade idén för vår pappa sade han att det inte är någon idé att göra någon ytrenovering av insidan utan att samtidigt riva upp och isolera trägolvet, vilket idag är helt oisiolerat.

Hur stor effekt har det om vi isolerar golvet? Är det ett "måste" för att vi med rimliga medel ska kunna hålla varmt där inne? Kan tillägga att stugan är på Åland, inte i fjällen och tanken är att stugan ska gå att vistas i från april-september, inte under vintern.Och är det inte möjligt att i ett senare skede, om vi märker att vi skulle vilja isolera golvet, såga upp det och då isolera? Bifogar ett foto på "lillstugan" från utsidan.

Tacksam för eventuella synpunkter :)
stugbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Steg nr 1 är att se till att det inte blåser in. Kolla fönster och dörr tätning, täta springor vid golv osv osv. Det spelar ingen roll hur mycket (eller lite) isolering ni har om det blåser in. Detta kan ni göra utan att rota i väggar och golv. Man får känna sig till var det blåser in eller kolla med ett ljus var lågan fladdrar.

Värmen stiger uppåt, så isolera tak först, väggar sen och golv sist.
 
Nog kan det kanske funka, det kommmer dock att bli ett svalt golv. Så småningom kanske ni vill vara där även i mars och oktober och då blir det helt plötsligt ett svinkallt golv. Eftersom det kan vara ett besvärligt projekt att riva upp golvet i efterhand så tycker jag ni ska överväga att isolera golvet först. Ni kan ju testa till våren att ha det som det är nu, ägna vintern åt att sticka sockar!
 
Tack för kommentarerna :) Efter ha funderat en runda till så börjar vi med att isolera tak och väggar, sätta in någon värmekälla (element) och så funderar vi på nytt hur vi gör efter det.
 
T
Vi har en stuga i skärgården där golven var väldigt kalla på höst, vinter, vår och där ligger trossbotten, papp och ca 10 cm isolering av stenull. Vi hade långtgående planer på att isolera det bättre för att kunna vara där utan att gå i ulltofflor eller skor på vintern.

Sen gjorde vi om taket som var dåligt och tilläggsisolerade det genom att lägga på reglar på taket, en 95mm glasfibermatta mellan dem och ny råspont.

Resultatet var att hela huset är varmare och golven är helt OK, även sen höst/tidig vår. Vintertid är det fortfarande kallt men inte bedövande kallt som innan så om ni kan vänta med golven och ta det senare utan att förstöra väggarna så kan det absolut vara en väg att gå.

Ser för övrigt väldigt trevligt ut på bilden :)
 
C
Eftersom du har ett fint trägolv under så skulle jag lyfta huset med ett antal domkrafter o isolera underifrån.Jag har gjort det själv på ett antal hus....
 
Golvisoleringen gör jättemycket. När pappa och grannen glasade in sina uterum lade pappa 40 cm isolering under trallen eftersom det ändå fanns palts. Grannen var snål. Pappa sitter ut redan i februari med kofta och tofflor om solen skiner. Grannen var tvungen att bylsa på sig ytterkläderna och vinterskorna för det är aldrig mer än 5-10 grader över utetemperaturen. Glaspartierna var desamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.