Jo, men vi tog bara med möblerna från vår tvåa. Vi behövde inte köpa nya möbler, inte måla eller tapetsera, inte lägga om några golv.
 
Måste varit ett litet hus då om ni kunde fylla det med möbler från en tvåa ;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Om ni så gärna vill höja värdet på huset så att ni får bättre villkor vid låneomläggning så skulle jag hellre amortera bort det dyra topplånet istället för att köpa garderober. Då skulle ni med säkerhet minska lånekostnaderna.
Är ni beroende på att huslånete värderas upp genom några garderober så är det något som inte stämmer i er kalkyl.
Vilket topplån, ser ingen sådan uppgift?
 
scim skrev:
Måste varit ett litet hus då om ni kunde fylla det med möbler från en tvåa ;)
De första åren stod flera av rummen i princip tomma.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Nya ytskikt kan faktiskt i många fall sänka värdet också. Precis som falkn är inne på finns det om man hårdrar det två grupper köpare, de som vill ha allt klart och de som vill sätta sin egen prägel. Om man då renoverat alla ytskikt men gjort det dåligt eller utan smak, missar man bägge grupperna. Samma fenomen har jag sett en hel del av när jag kollat lägenheter och budgivningar på hemnet (en hobby jag har), de som renoverat "fel" får problem när de ska sälja. Här i Stockholm blir det till exempel ofta billigare att köpa en lägenhet med högblanka svarta köksluckor och tokiga laminatgolv än att köpa rena renoveringsobjekt där mer eller mindre allt måste rivas ut.
möjligtvis när huset ska budas på men inte vid en värdering. Om två i övrigt likvärdiga hus kommer ut på marknaden, det ena med nya ytskikt det andra med äldre kommer det med nya ha ett högre utgångspris än det med äldre. Dvs det har en högre värdering.
 
Tråden har mognat(?!) lite men jag förstår fortfarande inte TS resonemang. Ska du ta ut en värderingsman för ett par tusenlappar och säga att du har köpt huset för X kr, men nu finns det ett par garderober och undrar om man kan få X * 1.05?

Mycket av ökning av värdering beror på att priset i området generellt har gått upp, eller om man har gjort extraordinära renoveringar, då med sin egen tid som insats och eventuellt som vinst.

Man ska bo i rätt område om man kan köpa ett objekt och sen leja bort allt och sen få en fördelaktig värdering, jag gissar som Thomas_Blekinge att TS vill få bort sitt topplån.
 
S
AgnesRami skrev:
Så du menar att om ett hus har typ inga garderober är det värt lika mycket som om det har väldigt bra med förvaringsutrymme? jag tycker ju personligen att förvaringsutrymme är viktigt men det tycker ingen annan alltså?
Finns platsen för garderober är det allt som betyder något, att du stoppat dit ett par garderober spelar ingen som helst roll, för alla har vi olika smak, din garderob kanske jag tycker är skitful, så den river jag ut iallafall.
 
Det TS är ute efter är tydligen att värdera om huset för att kunna lägga om lånen, och hoppas då att den nya garderoben ska ha höjt värdet så mycket att topplånet kan minskas.

Men svaret är då ett helt klart "nej, det påverkar inte värdet det minsta."

En mäklare som värderar huset tittar i huvudsak på ytan och det allmänna priset i området. Jag har låtit värdera några hus, och mäklaren räknar inte garderober. Han tittar inte ens i alla rum. Jag noterade, till min besvikelse, att inte ens ett nybyggt uterum höjde värdet.

Värdet påverkas mycket mer om det nyligen sålts några hus i närheten. Har TS otur har de husen sålts billigt, så att värdet på husen i området sänkts.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
KristinaRT
Självklart höjer ett uterum värdet, skulle aldrig acceptera en sådan värdering.

I vårt område har flera hus sålts de senaste åren. Planlösningen är nästan identisk, liksom yta och trädgård. Några har varit orginalskick (1976) andra helt renoverade med nya fönster, dörrar, badrum och kök. Försäljningspriserna skiljer över 1 miljon baserat på skick. När vi köpte var banken mycket noga med att kolla just vårt hus och hur det såg ut, vad var gjort etc innan de väderade det och vi lade upp lånen.
 
S
KristinaRT skrev:
Självklart höjer ett uterum värdet, skulle aldrig acceptera en sådan värdering.

I vårt område har flera hus sålts de senaste åren. Planlösningen är nästan identisk, liksom yta och trädgård. Några har varit orginalskick (1976) andra helt renoverade med nya fönster, dörrar, badrum och kök. Försäljningspriserna skiljer över 1 miljon baserat på skick. När vi köpte var banken mycket noga med att kolla just vårt hus och hur det såg ut, vad var gjort etc innan de väderade det och vi lade upp lånen.
Det fattar jag inte, ett uterum är ju högst individuellt, spekulanterna på huset kanske inte vill ha ett utreum där. Ett exempel kan vara som min granne gjort, lagt 160 000 på att bygga ett uterum, huset är ett hus med källare, inte dränerat sen det byggdes 1969. Det uterummet skulle snarare sänka värdet på huset i mina ögon då man aldrig kommer kunna vara säker på fuktskyddet och dessutom lär det rivas när man väl ska åtgärda det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.