Hej,

Ska kakla en grå fondvägg i vårat badrum. Det är på en vägg som enbart blir ca 1,5 m hög, sedan tar snedtak vid.

Plattorna är 30x60 med väldigt raka kanter. Kommer köra med 2 mm fog.
Det går exakt 4 hela plattor på längden, samt nästan 5 på höjden.

Min fundering: om jag kör plattorna hela så kommer en kakelfog hamna ca 2 cm in i fönstret, dvs fogen hamnar inte centrerat, mitt i underkant fönster. Om jsg istället börjar och slutar varje skift med halvplattor så kommer fogen mer centrerat i underkant fönster. Vad blir snyggast, hur bör jag planera plattsättningen?

Bifogar foto på plattorna uppställda mot väggen.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blir det om du centrerar fogen mitt i fönstret då?
 
T
Vad är det för lim du har använt i överlappningen på folien?

Det fattas någon del på brunnen också......
 
Ja om jag centrerar så blir det istort sett 2 halva plattor i varje ände. Frågan är vad som ser bäst ut? 4 hela plattor eller halv - 3 hela - halv?
 
Cascos WetStop Foil Seal som man skall limma skarvar med i Cascos system.
Tätskikt på golv är inte påbörjat ännu. Sätter vägg innan då behöver man inte vara orolig för att skada tätskikt på golv när vägg kaklas tänkte jag.
 
Skulle aldrig börja med hel platta, speciellt inte med 2mm fogar
Centrera mitt i fönstret och låt det bli som det blir i hörnen
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
Låter rimligt, ifall ngn av väggarna lutar något blir det svårt att få ihop det annars. För det var det du syftade på nino antar jag? Tänkte inte ens så långt. Tack.
 
Med så liten yta skulle man överväga att ta ett steg mindre i plattstorlek, då får du fler frihetsfrader att kapa. 30x60 är inte alltid snyggast i små rum. Plus att det kan bli svårt att lägga plant.
 
Har nu mätt lite vidare.
om jag centrerar fogen under fönster så får jag följande fördelning av kaklet:
35 cm - 60 cm - 60 cm - 60 cm - 25 cm

vad blir snyggast,
centrerad fog och olika stora plattor i hörnen
ELLER
lika stora plattor i hörnen och en icke centrerad fog (ca 5 cm från cetrum på ett 50 cm brett fönster)?
 
T
Det är något skumt med monteringsplattan eftersom den springan ska inte vara där som är runt själva brunnen.
 
Ah, ok. Ja det är "låsringen" som inte är på plats ännu.
 
KristinaRT
Jag skulle tro, iaf är det så för mig, att ögonen dras till asymmertri som verkligen syns.... Skulle tro att du möjligen irriter dig något mer på en asymmetrisk fog som är synlig under fönstret, än lite smalare plattor i hörnen.
Men det beror också på evt andra installationer, är det t.ex. om ni har en handdukstork eller ett skåp i ett av hörnen så kommer du ju aldrig se plattorna där.
 
Redigerat:
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Hade garanterat också kört på centrerad fog under fönster...

Reagerar också på brunnen, där är något som inte stämmer...
Är monteringsplattan upp och ner ?
Normalt brukar man ju flytspackla in till själva brunnen så plattan blir dold av flytspackel nämligen.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
det är väl en purus platta med klackar under och utan låsringen
 
nino skrev:
det är väl en purus platta med klackar under och utan låsringen

Jo men den ser ju ut att vara satt upp och ner i mina ögon, så som man gör om man ska ha plastmatta.

Jag är förvisso inte van vid Purus utan föredrar Jafos med skruvbar klämring men nog tusan är väl purusplattan med ihålig för att fyllas med flytspackel när man ska ha klinker ?
Dock slät som det ser ut på bilden om man ska ha plastmatta.
Eller är jag ute och cyklar nu ? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.