Jag gav Telia ganska mycket information idag, bla telefon nummer till grannen, avstånd mellan våra hus mm. Han frågade om jag visste var telestolparna var men det vet vi inte så det struntade vi i och han trodde de kunde göra en offert ändå. Det där med bredband är ju inte dumt att kolla upp faktiskt. Det ska vi nog ta och göra men frågan är vilket bolag då  ::)? Jag tycker det är sjukt att det ska ta tre månader att få fram en offert!!!

Har kollat lite mer nu men det är svårt att få info på deras hemsidor. De skriver ju inget om nybyggda fastigheter. Kollade bla bredbandsbolaget. Vi chansar nog på Telia trots allt för det känns ändå tryggt att ha det. Man kan ju alltid byta när man väl fått in deras ledning. Den lägsta summan man får betala är 7000 enl. deras hemsida så man kan ju hoppas att det inte blir alltför dyrt. Tror inte alla bredbandsleverantörer kan leverera till oss i vår lilla håla heller...

Vad gäller elen vet i 17... Just nu har vi God El men Vattenfall sköter ju eldragningarna till huset så jag vet inte om vi ska byta eller ha kvar det gamla. Ska man byta så är det säkert uppsägningstid också... Och snart är det 3 månader tills vi har vårt hus!!! ;D
 
Om man idag har ett fast avtal med en elleverantör så kan man ta med det till det nya huset. (oj, så bra!! tycker vi som band för två år sedan :) :)) Det går däremot inte att "lämna kvar" till köparna av ert hus. Åtminstone inte med storumans elbolag ...
Vår lokala bredbandsinkopplarleverantör är det kommunala vatten/el/sopbolaget. Man betalar dem och kan sedan välja vilket bredbandsföretag man vill. Litet som med telenätet också. Om du ringer kommunen har de troligen en itstrateg/nätsamordnare eller något åt hållet, han kanske vet vart ni kan vända er. Men det är nog svårare i ett "befintligt" område. Det måste ju grävas en hel del om inte tomrör till fibern finns nergrävt redan.
fiddeli
 
Hej igen! Ja, jag misstänker ju att det inte finns några rör nedgrävda där för bredband. Vi bor ju i brf och har inte bundit några el avtal. Vi betalar ju bara hushållselen än så länge och har inte tyckt att det har varit någon stor kostnad men när man har ett helt hus så kanske man ska se över priserna lite mer ::) Vi får väl fundera vidare... Upptäckte att Vattenfall även har telefoni numera. Jag mailade dem och frågade om de kan koppla in utan att blanda i telia så vi får väl se om jag får svar. Det är en enda djungel det här alltså!!! :D Godnatt på er!!!
 
Telia...¨
ja det tar en bra stund.. och dom hjälper inte direkt till heller..helt sjukt att telia frågar mig var deras stolpar och skåp finns.... Och att inte de själva kan ta reda på telenummer till deras befintliga kunder i samma område, hur skall då jag kunna det...

Dom är för stöddiga, och vet att de inte har någon konkurent, men i NYKÖPING har de konkurens iaf, vi har fortfarande inte fått någon offert ifrån telia efter över 1 månad, men ifrån Nyköpings bredbandsinstallatörer (gästabudstaden) fick jag besked direkt 8000 kr för fiber in i huset, och offerten kom på posten dagen efter jag hade ringt, och då kan jag välja både Tele Bredband och TV från vilken leverantör jag vill.. totalt får jag en månadskostnad För Telefon och 10mb bredband på 233 kr/månad.

Idag betalar jag drygt 300kr för bredbandsbolaget via ADSL, och då måste jag ha en teleledning i huset också + telefoni ca 125kr/mån...

Hejdå till telia för min del, säger upp telia helt den 21 Dec ;)


/Nojan
 
Hej!

Ursäkta att vi klampar in i tråden så här ;), men vi har precis blivit tilldelade en tomt och det lutar åt att vi bygger en Smålandsvillan. Vi har fastnat för modell Kalmar, med dess lite moderna utseende och planlösningen föll oss i smaken. :)

På tisdag ska vi träffa säljaren för ett andra möte. Vad bör vi tänka på? Vad bör vi fråga om och ta reda på? Alla tips är välkomna!

Några frågor till er (som vi också ska ta med säljaren, men det vore intressanta att höra vad ni fått för svar):
Kan takkupan flyttas något i sidled?
Kan en ickebärande vägg flyttas eller måste vi ombesörja det själva?
Har ni något förslag på planlösning för övervåningen (där badrummet ligger på gaveln)?

Dessutom undrar jag om ni ska kakla era badrum och vad ni fått för pris på ett badrum på ca 4 kvm? Jag har förstått att Smålandsvillan inte kaklar, men har de någon samarbetspartner som gör det kanske?

Vi hoppas få mycket feedback och tips här, nu när vi börjar med vårt livs projekt.

Mvh L & A



 
Hej! Du är så välkommen i tåden så!!! Jag kan ju försöka svara på några frågor så får väl de andra fylla på lite...

Det vi pratade med säljaren om första gången var bla placeringen av huset på tomten. han ritade på en karta (bara kladd, ingen riktig ritning). Det man gör mer är ju själva kalkylen men det kanske ni redan har gjort. Kontakta banken och ta med kalkylen kanske ni också gjort? Om man bestämmer sig för att bygga så skriver man kontrakt. Man får hem en kopia av Smålandsvillan senare tillsammans med handpenningsfakturan på 20 000. Så ni måste ju prata med banken och ordna ett byggkreditiv. Har ni klart för er vad ni får bygga? Vad kostar vatten och el dragningar? Ni måste också beställa en nybyggnadskarta från kommunen men det kommer ju säljaren att berätta mer om. Vår säljare kom snabbt och besökte tomten och det känders ju bra då han kan ge bättre råd angående placeringen av huset.

Takkupan kan inte flyttas.
Vet inte vilka väggar i Kalmar som kan flyttas men i Västervik kan man ju ha öppet mellan vardagsrum och kök om man vill. Kolla sid 13 i tråden så ser du en planlösning på Kalmar.
Vi ska inte ha kakel på nedervåningen men någon annan kanske kan ge dig lite info om det.
Om du vill ha tips och feedback på just Smålandsvillans hus så har du ju kommit helt rätt! ;D
/Maria
 
Här händer det saker iaf...på fredag börjar dom med grundarbetet. Vi har röjt på tomten i 2 veckor nu och om 4-5 veckor kommer huset. Känns sååå overkligt med tanke på att allt gått så fort, första gången vi kikade på smålandsvillan var i september och nu har vi snart huset klart...??!!!

Det enda vi väntar på nu är bygglovet, ska bli klart i veckan.

Dessutom har Umeva, som drar in VA här i umeå sagt att dom inte kan lova att dom hinner fixa allt innan vi flyttar in och det är ju det enda (förhoppningsvis) som kommer att ev. strula lite. Bara hoppas att dom hinner, men det tror jag nog.
Måste vara optimist nu känner jag :D

// Mickelina @Work
 
Tigerbebis skrev:
Några frågor till er (som vi också ska ta med säljaren, men det vore intressanta att höra vad ni fått för svar):
Kan takkupan flyttas något i sidled?
Kan en ickebärande vägg flyttas eller måste vi ombesörja det själva?
Har ni något förslag på planlösning för övervåningen (där badrummet ligger på gaveln)?

Dessutom undrar jag om ni ska kakla era badrum och vad ni fått för pris på ett badrum på ca 4 kvm?
Tigerbebis; Vi är också intresserade av Kalmar, vi ska i veckan ha ett sista möte med banken och efter det förhoppningsvis skriva kontrakt med sm-villan.

Ang era frågor;
1. Det går inte att beställa/välja flytt av takkupa från sm-villan, men, om er försäljare har en egen byggfirma så kanske det finns en möjlighet till att han kan ordna det i samband med montage av huset, till extra kostnad givetvis. Vi var själva inne på det och enligt vår säljare (med egen byggfirma) så var det möjligt. Vi backade dock på den lösningen.

2. Som du ser på vår planlösning (sid 13) så har vi förhandlat oss till kostnadsfri borttagning av mellanväggar.

3. Planlösning övervån, ja...

4. I mitt nuvarande hus så kostade vårt lilla badrum på ca 4 kvm ungefär 35k att få helkaklat. Med duschhörna.

Var tänkter ni bygga? Vi bor ...nära fabriken... :)

CallePe
 
Mickelina; Så otroligt fort det har gått för er!!! Bara att hoppas att det ordnar sig med vattnet. Hur mycket hade ni att röja på tomten? Har ni gjort det själva? Vår säljare säger nämligen att de gör det på en halv dag. Vi kan inte göra det i och med att det är gigantiska granar på den...

Vi väntar fortfarande på kostnadsförslag på garaget ::) Att det ska ta sån tid... Är sååå otålig nu och vill lämna in det nya ritningarna, för kommunen skulle ju godkänna det på en gång! :) Fick också brev från Smålandsvillan att de vill ha en spärrförbindelse av banken men beloppen de skrev var ju helt knasiga :D Måste ringa dem i morgon...

/Maria
 
Två frågor så här på kvällskvisten:

Är det någon som vet vad som krävs innan kakling om man tagit bort våtrumstapeten fr Smålandsvillan? Man skall ju dubblera gipset på väggarna men behöver man göra ngt med golvet? Kakelkille vill ej göra ngt annat än kakla... Vi skall ha en elektriker som lägger värmegolvet. :-/

Vet någon vilken värme det är tänkt på övervåningen? Skall man installera elelement där eller skall man ha vattenburet? Det ser ju ut som om "anslutning värme" kommer upp på ett ställe? vad blir enklast? :-?
 
JessieNo skrev:
Två frågor så här på kvällskvisten:

Är det någon som vet vad som krävs innan kakling om man tagit bort våtrumstapeten fr Smålandsvillan? Man skall ju dubblera gipset på väggarna men behöver man göra ngt med golvet? Kakelkille vill ej göra ngt annat än kakla... Vi skall ha en elektriker som lägger värmegolvet.  :-/

Vet någon vilken värme det är tänkt på övervåningen? Skall man installera elelement där eller skall man ha vattenburet? Det ser ju ut som om "anslutning värme" kommer upp på ett ställe? vad blir enklast? :-?
Vi har valt kaklingsförberet i vårt västervik och då är det bara att kakla direkt, tror det kostade 1000kr att få badrummet så.

Till värmen på övervårningen är det draget för vattenburet om du vill ha det annars kan du ha direktel.
 
hej!
Elementrören kommer (åtminstone i gamla Västervik) upp på flera platser på ovanvåningen.
Som jag tidigare skrivit har vi fått besked på att kostnaden för ett kaklat badrum blir 15 000 extra jämfört med plastmattestandarden, då använder vi hussäljarens kontakt. Då ingår såklart ingen duschhörna etc
mvh fiddeli
 
[quote author=Marelb link=1149880810/210#219 date=1163534608]Mickelina; Så otroligt fort det har gått för er!!! Bara att hoppas att det ordnar sig med vattnet. Hur mycket hade ni att röja på tomten? Har ni gjort det själva? Vår säljare säger nämligen att de gör det på en halv dag. Vi kan inte göra det i och med att det är gigantiska granar på den... ]

Hej igen...Det mesta har löst sig för oss nu, bygglovet är klart, grundarbetarna är på plats och vi har själva grävt fram elkabel coh telefonkabel och ska gräva fram allt sådant till huset i samband med grundbygget, även fiber kommer vi dra samtidigt.

Allt har gått otroligt fort för oss, vi fick höra att det var rekord, har visst aldrig gått så fort någon gång med tanke på att vi inte ens hade en tomt i september. Så vi har alltså under mindre än 2 månader fixat tomt, skaffat förhandbesked, fixat avstyckning, fått klart bygglov, röjjt hela tomten (skogstomt)mm.mm.mm.
Har tagit kontakt med allt och alla som vi behöver vara kontakt med och nu kommer huset v 49 förhoppningsvis, alltså 1 vecka tidigare än vi hoppats på och det känns ju bättre än något annat. Nu börjar vi verkligen planera att fira julen i vårt nya hus.

Marelb; Vi har alltså själva röjt tomten men med hjälp av markägaren. Han har tagit alla stora träd och vi har röjt mindre träd och ris och dyligt. Det tog oss ca 4 arbetsdagar, det roliga var att markägaren var lite kaxig och sa att det skulle gå på en dag :) Stubbarna lämnade vi men igår när Norrlands grund kom till våran tomt så styrde dom bort alla stubbar där huset ska stå och några meter runt omkring. Det verkar även ordna sig med VA, dom har sagt att inte ska ta mer än 4 veckor från att dom fått in alla papper så det verkar lösa sig.
Tror faktiskt inte att det finns något som vi oroar oss över längre, nu är det bara inflyttningsdatum vi väntar på.

En som längtar!!!!

 
Nu har vi fått veta att huset kommer den 12:e december :) :)

//Mickelina
 
Samma dag som oss!! :surprised: :surprised: :)
SÅ SPÄNNANDE!!
fiddeli (på jobbet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.