Frugan har bestämt att den gamla spishällen från 2005 ska bytas ut mot en induktionshäll. Eftersom köket är hennes domäner har jag gett med mig...

Gamla hällen är ansluten med en Perilex stickkontakt och har följande trådar:
L1 (brun)
L2 (svart)
L3 (svart)
N (blå)
Jord (gröngul)

Vägguttaget har motsvarande 5 trådar anslutna från proppskåpet. I proppskåpet sitter 3 automatsäkringar till spishällen.

Den nya hällen har också 5 trådar, men enl. följande:
L1 (brun)
L2 (svart)
N1 (blå)
N2 (grå)
Jord (gröngul)

Min tanke är att jag kopplar trådarna från den nya hällen till stickkontakten enl. följande:
Brun (L1) till L1
Svart (L2) till L2
Blå (N1) till N
Grå (N2) till N
Gröngul (jord) till jord

Innebär alltså att L3 inte får någon sladd i sig. Tänkte därför lossa L3-tråden från vägguttaget och isolera denna.

Respons på ovanstående koppling?

OBS! Frågan är hypotetisk, jag kommer att låta en elektriker koppla in den efter helgen...
 
Låt L3 sitta kvar på sin plint, där trivs den alldeles utmärkt. Läs på märkskylten hur den nya hällen ska kopplas in, lägg gärna upp en bild.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad tjänar det till att koppla loss L3 i uttaget?
Skruvar du bort alla vägguttag du har oanvända hemma med eller?
 
Varför besväret med att lossa L3 från vägguttaget? Det bör väl fungera ändå, fast det kontaktstiftet inte får någon tråd till hällen. Uttaget blir ju skyddat från beröring av stickkontakten.
 
Fotografen skrev:
Låt L3 sitta kvar på sin plint, där trivs den alldeles utmärkt. Läs på märkskylten hur den nya hällen ska kopplas in, lägg gärna upp en bild.
Märkskylten:
image.jpeg
Tänker alltså att den kopplas enl. mittenalternativet.
Har inget emot att låta L3 sitta kvar där den sitter...
 
Och vad är felet med mittenalternativet? Trean är väl mest användbar om man kör med två säkringar på samma fas?? Eller bor du i holland?
 
Mittalternativet blir utmärkt i Jönköping.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Han säger ju att han tänker koppla mittalternativet och det ser rätt ut. Det var L3 han ska låta sitta kvar i uttaget och det ser också rätt ut.
 
Ja, det blir mittenalternativet, trots att jag bor 8 mil utanför Jönköping...
 
  • Gilla
Anders8810
  • Laddar…
Ok, så skriveriet i 3an var bara ett villospår :)
 
Alternativ tre är tänkt där man har enfasmatning som består av två 16 a grupper. Då måste man ha två nolledare för att inte överbelasta nollan på 1,5-2,5 mm2.

I flerfasfallet blir inte nollströmmen större än fasströmmen i en fasledare p.g.a. fasförskjutningen i trefasnätet
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Rent hypotetiskt har jag nu provkokat en kastrull vatten och det funkade fint... ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
O
gullegrizen skrev:
Rent hypotetiskt har jag nu provkokat en kastrull vatten och det funkade fint... ;)
Jag antar att det kokade rent hypotetiskt också :p
 
T Tobbe_3 skrev:
Alternativ tre är tänkt där man har enfasmatning som består av två 16 a grupper. Då måste man ha två nolledare för att inte överbelasta nollan på 1,5-2,5 mm2.

I flerfasfallet blir inte nollströmmen större än fasströmmen i en fasledare p.g.a. fasförskjutningen i trefasnätet
Jag livar upp en gammal tråd
Jag har samma frågeställning som TS.
Har gammal trefasmatning med en nolla, men ska koppla in en häll med tvåfas.
Räcker det med en nolla?
I hällen är blå och grå plint byglade, men i andra änden av sladden i kopplingsdosan kopplar man väl både blå och grå till nollplinten som har en enda inkommande blå? Verkar det vettigt?
 
Nej det är inte vettigt och i ditt fall ska du inte göra så.

Du har en normal häll som har en (1) anslutningsterminal där de två neutralledarna är byglade. Då räcker det med att du använder en av dem i sladden, lämpligen blå. Den grå lägger du åt sidan eller parkerar på en ledig plint. Detta eftersom du matar de två fasledarna från varsin fas. Då blir inte neutralledaren överbelastad.

(Det finns även konstiga, ej omkopplingsbara hällar som består av två helt oberoende halvor internt som därför var och en ska ha L+N. Då måste båda neutralledarna användas.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.