hej!
bara för säkerhets skull - ni har en nybyggnadskarta med huset inritat på, som ni gett till dem? Vårt tog en tre fyra dagar från att vi gav dem nybyggnadskartan med vårt hus inritat.
mvh fiddeli
 
Hmm skumt! Det var säkert över en månad sen han fick nybyggnadskartan med huset inritat på! Kanske tar det längre tid för att vårat hus är helt nytt?
Sen så ska han åka på semester nu på torsdag och vara borta i två veckor, då kommer det ju ta ännu längre tid! Fan vad förbannad man blir!!
 
Hej!
Nybyggnadskartan borde vara på deras ritavdelning i Vetlanda. Sedan skickar de ritningarna direkt till er. Kan ni inte be honom om ett telenummer till dem i Vetlanda, så att ni kan diskutera med dem direkt. Säger han att han skickat iväg nybyggnadskartan till Vetlanda??
mvh fiddeli
 
Hej!
Ja jag kanske ska prata med dem i Vetlanda istället! Nej han har inte sagt något om han skickat dem eller inte, han säger bara att det inte är klart! Via mail! Det kanske inte är någon brådska, huset börjar inte levereras innan v 12 ändå!
Men man vill ju att det ska hända saker så det inte blir försenat!
 
Igår kom det äntligen lite skojjiga besked...

Grunden är klar... kostade ca 225.000 kr inkl Pålning (18 pålar snitt 7,26 m )

Imorgon Torsdag skall vi på Byggsamråd med komunen...

Den 29:e November kommer huset.

Den 5:e Dec är det en Kontrollbesiktning av huset

Den 12:e Dec är det Slutbesiktning och banken skall bekräfta överföring av pengar till smålandsvillan, via telefon... sedan får vi nycklarna och börjar flytta in !!!

Räknar någon mer än jag dagarna ?


/Stefan
 
Åhhh NOJAN så kul!
Ursäkta om jag är dum, men vad är pålning?
 
Grattis Nojjan!!!! Så himlans kul! ;D Bara att räkna ner nu... Vi har inte börjat att räkna än eftersom vi inte vet datum. Men jag fyller år den 2/2 och målet är att äta tårta i nya huset. Världens bästa födelsedagspresent! :)

Konstigt att det tar sån tid med era ritningar JohannahDaniel... Har ni ringt Vetlanda än?

Hur går det för er då fiddeli? Har de schaktat nåt mer? När börjar de med själva grunden?

För vår del så var vi på tomten idag och satte band på de få träd som vi vill behålla. Alltid nåt kul... :) Vi funderar så det knakar på hur vi ska lösa garageproblemet och vi väntar med ett kostnadsfölrslag på att ha garage under huset nu. Det är ju ändå sluttande tomt men man vet ju inte hur det skulle kunna bli... Och asförbannad blir man eftersom vi fick brev från kommunen angående grannhörande för grannen nedanför. Kyrkan har nyligen byggt ett församlingshem eller rättare sagt expidition där. Nu ville de upphäva ett rivningskrav som de hade på en mindre stuga brevid det större huset (expeditionen). Vi har absolut inget emot att de behåller stugan fast byggrätten är överskriden med 37 kvm. Men när vi tittar på ritningen så har de byggt huset 1,5 m in på prickmark!!!! Och huset är långt så om man räknar kvm så är det över 40 kvm på prickmark. Vi ville bygga 24 kvm på prickmark. Men räknar man i % så var visst 25% av vårt hus på prickmark. Det blir minde del för dem för att deras hus är mycket större. Men vi blev nekade bygglov! Blir man förbannad eller??? >:(
 
Hej!!
Så kul att ni är färdiga med grunden, det är verkligen spännande att se det växa fram. Vi håller fortfarande på med schaktningen, han har flyttat runt "befintliga massor" på vår tomt och helt plötsligt kommer konturerna av vår blivande trädgård fram, eller åtminstone de ca 200 kvadratmetrarna som kommer att bli gräsmatta ...

Vårt hus ska komma samma dag som ni har slutbesiktning! Jag ser verkligen fram mot många goda råd!! :) Vad är kontrollbesiktningen för nåt??
Jag trodde man bara hade en slutbesiktning?
mvh fiddeli
 
Fiddeli: Att det kan ändras så mycket är ju helt otroligt! Det känns väl ändå som att ni har gott om tid på er eller? Är det så att grunden måste vara klar 10 dagar innan husleverans? Vår säljare tyckte inte att det var så noga lät det som... :-/
 
Snabba svar..
Pålning är när man bygger på mark som inte har tillräcklig bärighet i sig själv, då måste man slå ner PÅLAR till berget...

Kontrollbesiktning görs tydligen en vecka innan slutbesiktningen , antagligen för att smålandsvillan skall hinna åtgärda alla eventuella fel för att man inte skall kunna hålla inne några pengar, så att de får sina 100% direkt, ist.f. 90% nu och 10% till när alla fel är godkända ..
 
H
;D Oj, här har det skrivits flitigt :)

Har aldrig hört talas om Pålning, så man lär sig alltid något nytt :D
Schakt och grund påbörjas nästa vecka här ..... det hade varit jätte spännade att få se det växa fram. Men jag får väl be grannarna fota lite åt oss ;) Vi åker på Söndag, och nu håller vi bara tummarna för att allt ska flyta på bra.


Fiddeli : härligt att börja se hur tomt och allt kommer se ut, även om det är en liten bit kvar.

Marelb : Lycka till nu med nya ansökan och hoppas den går igenom , utan några anmärkningar. Konstigt att Expeditionen gick igenom då , om inte erat gjorde det...... Då blir man ju lite extra irriterad...
Men en lösning att ha garaget under tomten kanske skulle passa er mkt bra ändå, eftersom ni har en sådan sluttande tomt...


 
Hej! Fick svar från vår säljare efter ytterligare ett mail till honom. Och han skrev att arkitekten hade sagt att bygglovshandlingarna blir nog klara om en vecka. Så i början av nästa vecka så ska vi ringa till vår säljares sekreterare och boka en tid när vi kan skriva på!
Trodde faktiskt papprena skickades till oss. Men de gör lite olika kanske! Hoppas nu att bygglovshandlingarna kommer nästa vecka. För vår säljare ska åka på semester idag och vara borta i två veckor!
 
Ville bara säga att jag ringde Telia idag och beställde en offert. Det kunde ta upp till 3 månader att få den!!! :surprised: Inte nog med att det kan bli dyrt också! Men det borde det väl inte bli då man har grannar med telefon nära. Men det beror väl lite på om det finns plats i telestationerna också har jag hört... Det är ju rena djungeln det här men ring Telia i god tid är ju ett bra tips!!!
 
Marelb skrev:
Ville bara säga att jag ringde Telia idag och beställde en offert. Det kunde ta upp till 3 månader att få den!!! :surprised: Inte nog med att det kan bli dyrt också! Men det borde det väl inte bli då man har grannar med telefon nära. Men det beror väl lite på om det finns plats i telestationerna också har jag hört... Det är ju rena djungeln det här men ring Telia i god tid är ju ett bra tips!!!

Hej

Är det bara telia som kan koppla in telefonen i ett nybyggt hus? el kan nån av dom andra bolagen oxå göra det, ringer med tele2 idag. någon som vet?
 
Som jag förstått det är det bara Telia som kan koppla in vanlig teleledning.
Jag har läst någonstans att ett normalt pris ligger mellan sju och tjugo tusen kronor. Vi väntar också på ett besked från den lokala bredbandsinkopplaren för att få höra vad de vill ha. Då kan man ha telefon via bredbandet också ... Verkar mer prisvärt, tycker vi. De trodde att de skulle hamna inom samma spann (7 -20') som Telia. Vi får se, det är jättekrångligt att ens få lov att lämna in en förfrågan till Telia. De vill att man ska kunna svara på en massa krångliga frågor om var telestolpar finns etc sånt en vanlig amatör inte har koll på.
mvh fiddeli


;D :D ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.