Chuck Wow, jag har full förståelse för din önskan att bygga praktiskt och inte flådigt. Klassiska thailändska trähus må vara snygga och charmiga, men har en begränsad livslängd pga termiter och annat. Betong och murar är säkrare. Däremot tycker jag att du åtminstone ska kosta på dig att måla det färdiga huset, man ser alltför många hus i Thailand som bara är rena murblock, och det är inte särskilt snyggt. Hade det varit jag, så hade jag nog dessutom målat huset (åtminstone den nedersta metern eller våningen) i en gulbrun nyans, för den färgen får man ändå så snart de första rejäla skyfallen stänkt upp den gulbruna jorden på väggarna...
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Anders_Nilsson. Hahahaha klockrent:D
De där betongutemöblerna är så hiskligt fula att det finns inte en chans att dom hamnar på tomten hos mig. :p

b8q Jådå, det blir att måla. Nertill är det tänkt som på ritningen dvs ngt stenaktigt. Har sneglat lite på vilket fabrikat jag ska använda. Det väger mellan Nippon Paint och Jotun. Kommer naturligtvis måla med en primer först på betongen.
Färgen är ruggit dyrt. ca 2.000 Baht för 9 liter (Högkvalitativ färg) i förhållande till en byggnadsarbetares daglön som är 200-300B.
Inomhus blir det troligtvis den här sortens färg http://apps.nippondeco.com/momento/textured-paint. Så blir det inte så stelt med bara en platt färg.
 
Kepsen skrev:
Det tycker jag absolut du ska göra, Hur tjocka väggar är det?
Vi murade väggarna med 20 cm block och fick fina fönstersmygar, sen fick stenfirman som gjorde köksbänken även fixa fönsterbrädorna.
Blev väldigt nöjd med både pris och resultatet. :)

//Kepsen
Har du några bilder på det? För om jag ska förklara för förmannen så kan jag lika gärna dunka huvudet i vägen:D
 
Den där folien att lägga under pannorna vet jag inte vad den kostar men en gammal kompis gjorde en annan vettig lösning.

Ovanpå hela takkonstruktionen som bara bestod av stålvalkar så la de rostfri plåt för han påstod att det var så pass vettigt pris på det där så man kunde unna sig detta just för att reflektera värmen och det blev tydligen ett lysande resultat.

Nu vet jag inte vad dessa alternativ kostar jämförelsevis men ditt alternativ kan ju bli ganska snabbt förstört av ohyra tänkte jag så kanske värt att kolla upp. ;)
 
I Japan och viss mån Kina är det vanligt med att kakla hus på utsidan. Kanske något att introducera i Isaan? Och glöm absolut inte att ha blåa takpannor i minerit. Kakel är ju rätt underhållsfritt och går att spola av. Arbetet är ju billigt.

Kolla upp det där med rostfritt, annars finns det väl en anledning till att alla har de där blåa takpannorna. En rosfri burk på taket för varmvatten är ju också vanligt.
 
Ställer mig lite tveksam till detta Paul.
Järn/stål är inga goda vänner med rostfritt till att börja med. Joner hit och dit (det var ett tag sedan gymnasiet;)) gör att det hela kommer att rosta ihop snabbare än kvickt (ett par år).
Syftet med detta är just att reflektera värmen, där gör aluminiumfolien ett bra jobb (kan inte uttala mig om rostfritt, men förmodligen är det också bra), men till skillnad från den rostfria plåten så lagrar aluminiumfolien ingen energi medan den rostfria plåten gör det (för den är tjockare) Ta 1 dm2 aluminiumfolie och lägg på en het spisplatta, tag 1 dm2 rostfri plåt och gör det samma. Tag upp (med tång) dessa och blås en gång och lägg dom sedan i handen.
Enkelt experiment som visar att plåten lagrar värme mer än folien, nä, lägg inte plåtbiten på handen (risk för brännskador)

Kostnader kan jag inte på rak arm säga, men per m2 så är rimligtvis en folie billigare än rostfritt, dessutom behöver man inte kostnaden för att skära till det;)

Din vän är säkert nöjd, det är i slutändan det som räknas
 
Anders_Nilsson skrev:
I Japan och viss mån Kina är det vanligt med att kakla hus på utsidan. Kanske något att introducera i Isaan? Och glöm absolut inte att ha blåa takpannor i minerit. Kakel är ju rätt underhållsfritt och går att spola av. Arbetet är ju billigt.

Kolla upp det där med rostfritt, annars finns det väl en anledning till att alla har de där blåa takpannorna. En rosfri burk på taket för varmvatten är ju också vanligt.
Andra breddgrader än här. Varmvatten är det minsta bekymret här förutom ett par/ngn vecka i januari då temperaturen på natten kan sjuka till 10-15 grader.
Nä fy vad fult att kakla huset utvändigt... Börjar tro att du driver med mig:D
Förstår din ironi dock;)
 
Chuck Wow skrev:
Ställer mig lite tveksam till detta Paul.
Järn/stål är inga goda vänner med rostfritt till att börja med. Joner hit och dit (det var ett tag sedan gymnasiet;)) gör att det hela kommer att rosta ihop snabbare än kvickt (ett par år).
Syftet med detta är just att reflektera värmen, där gör aluminiumfolien ett bra jobb (kan inte uttala mig om rostfritt, men förmodligen är det också bra), men till skillnad från den rostfria plåten så lagrar aluminiumfolien ingen energi medan den rostfria plåten gör det (för den är tjockare) Ta 1 dm2 aluminiumfolie och lägg på en het spisplatta, tag 1 dm2 rostfri plåt och gör det samma. Tag upp (med tång) dessa och blås en gång och lägg dom sedan i handen.
Enkelt experiment som visar att plåten lagrar värme mer än folien, nä, lägg inte plåtbiten på handen (risk för brännskador)

Kostnader kan jag inte på rak arm säga, men per m2 så är rimligtvis en folie billigare än rostfritt, dessutom behöver man inte kostnaden för att skära till det;)

Din vän är säkert nöjd, det är i slutändan det som räknas
Du verkar ha mer koll på detta... hehe

Jag har ingen koll alls på sånt men det du skriver låter ju rätt faktiskt.

Jag vet bara vad han sa, om han sen hade något mellan stål och rostfritt har jag ingen susning om...

Sen skulle han säkert inte erkänt om hans investering var skit heller... hahaha
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
"Sen skulle han säkert inte erkänt om hans investering var skit heller."
Så är det, därför kör jag "live" och låter andra ta del av mina misstag så andra slipper:p

Lite OT här, men borde inte du sitta på ett flyg hit nu (har lite dålig koll på veckodagarna)
 
Lite OT nu. Det har varit kungens födelsedag och till lika fars dag. "Bike for dad" har varit temat detta året. https://www.youtube.com/watch?v=5b5NASDTn2s
Tänk om man hade kunnat vifta med vår vackra flagga och hylla vårt kungahus utan att bli kallad för det ena eller det andra...
 
Ännu mer OT, är du orolig för vad som händer när kungen dör? Många av mammas thailändska business partners i Bangkok är riktigt oroliga
 
  • Gilla
mårtenj
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Ännu mer OT, är du orolig för vad som händer när kungen dör? Många av mammas thailändska business partners i Bangkok är riktigt oroliga
Om du vill ha min högst personliga åsikt så vågar jag knappt skriva det, men med tanka på hans ålder, hans tillstånd så borde han inte vara vid liv nu. Han har inte framträtt" live" på senare tid vilket får mig att tänka på att den första sonen (som är en skitstövel men ingen vågar säga det högt) inte ska få komma till makten. Dottern däremot (som hunnit bli en äldre dam) gör otroligt mycket för folket i pappas anda men får inte ta över tronen. Att mörka hans död (om han nu är död) är faktiskt det bästa som kan göras nu.
Ingen vill att första sonen (skitstöveln) ska ta över makten
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Har du några bilder på det? För om jag ska förklara för förmannen så kan jag lika gärna dunka huvudet i vägen:D
Här kommer en halvdålig bild på hur vi gjorde, så slipper du dunka huvudet i väggen :)

DSC_0655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Kepsen
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Nu muras väggarna. Känns lite "lyxigt" att använda tegel, istället för de lättbetongblocken som annars normalt används. Har dessutom fått reda på att dom är fulla med gifter då aska från kol blandas i.

En bild från idag
2016 12 13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Plöjer igenom massor av bygg/renoveringstrådar här och kan bara konstatera att detta blir inget som ni tidigare skådat:D.
Ni är juh vansinnig duktiga här på forumet, det är nästan så man skäms lite:surprised:

Ska ta lite närbilder imorgon så ska ni se så rakt och fint det blir:rolleyes: men i förhållande till här så är dom duktiga. Det kommer ändå inte synas när putsen kommer på.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Är 20cm lagom höjd för trappsteg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.