Bor i ett gavelradhus. Har hört från andra i området (det finns många radhus precis som vårt) att dom är lite snålt isolerade. Byggda 1974. Jag tycker själv det är lite kallt i trapphuset som är mot gaveln. Vi ska måla om fasaden nästa år och även byta ut en del murkna bräder, så jag går i tankar om att ta bort all fasad för att tilläggsisolera. Det vore ju dock smidigt om jag redan nu kan se huruvida det är bra eller dåligt isolerat. Kan jag använda mig av en värmekamera för detta ändamål? Det borde väl vara optimalt att göra detta en kall vinterdag då temperaturskillnaden mellan inne/ute är som störst? Får jag ett tillförlitligt resultat?
 
Ja, det borde fungera.
Tänk på att det kan vara lättare att se fel på isoleringen innefrån huset. Speciellt om det fattas isolering eller om den har säckat ihop.
 
Försök göra det när det är mörkt ute. Det blir bättre bilder med mindre störningar från omgivningen.
 
Okej, inga problem att få till mörker i ett snölöst Norrland så här års...
 
  • Gilla
farbrordane
  • Laddar…
tänk bara på att all plåt, glas och andra blanka ytor reflekterar värme7kyla så på dessa ytor får du inte korrekta värden.
 
C
Köpte en Flir som jag kopplade på min Iphone 5 o fotade. Vart bra bilder..visade var isoleringen behövde förstärkas...Nu kollade jag ju ett helt hus och var därför motiverad att ta kostnaden för kameran....skulle nog inte köpa en kamera för nån enstaka vägg IMG_0885.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmebilder kan vara rätt svårtolkade. Som tidigare sagt, värden från blanka ytor kan ignoreras( även ytor med tex lackfärg ).
Som du själv föreslog, bäst att kolla när det är kallt ute, vindstilla, och ingen sol.
Det som är lättast att se är skillnader, typ: Mät temperaturen inifrån på en yttervägg, jämför med temperaturen på en innervägg med samma yta.
Är det 0-gradigt ute bör skillnaden vara högst ett par tiondels grader C( grov tumregel ).
Kan du se reglarna( om du har sådana ), tyder på dålig isolering.
Har du möjlighet att fixa utsug, tex köksfläkt, sätt igång den några timmar så kan du se var kalluften läcker in.
Utifrån kan det vara svårt att se då det en del annat som påverkar bilden, typ: vind och om det är molnigt eller klart väder.
Dock bör man kunna se var det läcker ut värme.
Att mäta k-värdet på dina väggar, dvs det som ditt fall är intressant, är lite knepigt med värmekamera. Det man ser bäst med en värmekamera är köldbryggor och "draghål".
 
MrPlow
Det går alldeles utmärkt att hyra en kamera.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Köpte faktiskt en kamera i veckan.
Nu när det är milt väder kan jag inte se mer än var det drar i springor vid fönster och dörrar. När det är -15 ute borde jag kunna se bättre. Framförallt om jag kör på rejält med ved i kaminen en halvdag och får upp värmen rejält inne.
 
Är man medlem i villaägarna så får man låna en värme kamera av dom under några dagar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.