Jag håller på att renovera mitt vardagsrum som är på 45kvm, men har nu stött på ett problem, eller ja problem och problem jag har börjat vela som tusan..

Jag hade på mina väggar innan jag rev ner allt treetex och sedan puts på en massiv tegelstensvägg som är yttervägg.
Tanken var att riva ner allt och sen putsa på teglet. Men det blir ju galet kallt - väggarna är ju tvåstens vägg dock utan luftspalt som man har ibland. Dessutom är teglet inte jämnt murat utan på sina ställen kan teglet lätt sticka ut 3 cm längre än på raden ovanför. Dessutom är där några lersten inblandet i väggarna här och var.

Går nu i tankarna om jag ska mura upp med lättklinker på insidan tex 9cm bred och sen putsa på det. Fördelen är att man kan mura och putsa med murbruk som jag har och inte behöver köpa svindyra kalkbruk som jag aldrig har använt.

När jag rev ner treetexten rev jag samtidigt golvet som var gjort någongång på 50 talet(?) oisolerad platta och uppreglat trägolv.
Nu har jag isolerad platta med golvvärme.

Hur tycker ni jag ska göra? Finns det fler alternativ?
IMG_20151208_095348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151208_095332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151208_095319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känner igen det med lerstensväggar där putsen släpper när man tar ner treetexen...
Ett snabbt alternativ kan ju vara att regla upp med stålregler och sätta gips, det går fort och ger utrymme för el. Det isolerar lite men inte mer än att det inte bör bli problem med fukten. Men det kanske inte är den stilen du går efter med tanke på att det är byggnadsvårdsforumet. Men treetexen var ju troligen också fel byggnadsvårdsmässigt när den sattes upp.
Själv har jag en hög säckar med kalkbruk som har legat länge och väntat på att jag ska ta tag i att putsa en gammal lös lerstensvägg.
 
Det är lite det jag undrar... Lerstenen är duktig på att suga fukt och det märktes mycket på treetexen.

Sen är ju frågan och stålreglar och gips blir billigare? Blir det inte det är det lika bra och mura med lättklinker.

Får ta och räkna lite.
 
Gips på stål kostar ca 100kr/kvm, 9cm lättklinker med puts blir minst det dubbla. Sen går det nog bra mycket fortare med gips också.
 
Av de dr två alternativen skulle jag absolut föredra att mura med lättklinker....eller varför inte lättbetong typ siporex/ytong. Deras mellanväggsstenar är stora och spontade och går snabbt att mura med tunnfogsbruk och spackla jämnt. De torde ha bättre isoleringsvärde än lättklinker och de andas och transporterar fukt på ett vis som torde fungera bra ihop med de gamla tegelväggarna.

Stålreglar med gips är en riktigt usel lösning fukttekniskt sett. Risken är mycket stor att du får kondens på insidan av gamla väggen där fuktig inomhusluft möter en relativt tät och kall väggyta och så blir det ännu ett mögelhus......
Jag skulle aldrig godkänna ett sådant utförande om huset vore mitt. Inte ens om det vore gratis.

Kalkbruk är förresten inte så dyrt som folk verkar tro.
Man köper torrsläckt kalk i säck och blandar med vatten och mursand av rätt grovlek för ändamålet till litet väl tjock konsistens. Sedan tömmer man bruket i plasttunnor eller gamla badkar och täcker över med plast så det blir någorlunda lufttätt och låter det stå frostfritt och släckas minst en vecka. Ju längre tid ju bättre. Fast det så skulle stå och släckas ett helt år så blir det bara bättre. Sedan skyfflar man litet av bruket i blandaren och blandar upp med mer vatten till rätt konsistens vartefter man använder det.
På det viset får man man ett bra våtsläckt kalkbruk för en bråkdel av katalogpriset. Klistrigt och lättarbetat som bara den.
Jag hade aldrig putsat med kalkbruk förr och knappt putsat väggar överhuvudtaget då jag blev indragen i ett projekt där jag plötsligt skulle putsa om två fasadväggar upp till underkant på fönstren på trävägg med kalkbruk. Jag kom ihåg att en gammal timmerman hade tipsat om den här metoden. Resultatet blev helt perfekt utom på en liten fläck på 30x30 cm. Vad som gick fel där vet jag inte men putsen krackelerade på den lilla fläcken.
 
Nu har jag bestämt mig att det blir 9cm tjocka lättklinker block. Lätt betong har jag svårt att få fatt i, bara XL Bygg i min närhet som kunde ta hem men där var leverans tid på 2-4 veckor...
Ännu en fördel med lättklinker är att murbruk har jag nästa två pallar hemma och dessutom har jag en och en halv pall hemma så valet varganska enkelt...

Tar och lägger upp bilder när jag har börjat.
 
Några tips på hur jag ska mura?

Murbruk i stödfogarna eller ej? Ska jag försöka förankra väggarna i varandra? Hur?
 
jag tycker allting låter vansinnigt ur byggnadsvårdssynpunkt..............Var det kalla väggar innan som störde?
Om inte så skulle jag nog se till att putsa upp med kalkbruk. Inte märkvärdigare än annan puts, troligen enklare till och med. Vill du ha tjockare kan man ju naja fast vassmattor eller annat nät. Väggarna i ett gammalt hus ska ju vara levande. Med moderna murblock och tunn cementputs så blir det allt annat än levande.
 
Stefan1972 skrev:
jag tycker allting låter vansinnigt ur byggnadsvårdssynpunkt..............Var det kalla väggar innan som störde?
Om inte så skulle jag nog se till att putsa upp med kalkbruk. Inte märkvärdigare än annan puts, troligen enklare till och med. Vill du ha tjockare kan man ju naja fast vassmattor eller annat nät. Väggarna i ett gammalt hus ska ju vara levande. Med moderna murblock och tunn cementputs så blir det allt annat än levande.
Väggarna var snorkalla.
Nu är jag inte så jätte intresserad av byggnadsvård, men har ett väldigt gammalt hus med blandat tegel och lersten i samma väggar. Anledningen till att jag valde byggnadsvård forumet var just för att jag ville ha kunniga svar från kunniga folk. Jag kommer dock inte vara dum och sätta upp gips... Kommer köra sten hela vägen.

Har förresten börjat att mura, har dock bara kommit två skiften högt än så länge, och murar inte i stödfogarna.
 
harry73
Andreas Rosenkvist skrev:
Men det blir ju galet kallt - väggarna är ju tvåstens vägg dock utan luftspalt
Tvåstens? Är det inte väldigt tjock?
 
harry73 skrev:
Tvåstens? Är det inte väldigt tjock?
Väldigt tjock är den väl inte. Två tegelstenar äe ca 25 cm tjock sen plus 6-7 cm puts på utsidan, inte tjockare än nya lättbetong ytterväggar dock isolerar tegelstenarna jätte dåligt.
 
harry73 skrev:
Tvåstens? Är det inte väldigt tjock?
TS försöker nog beskriva en mur med 2 halvstens tegel. Det är väl det mest förekomma. ? :x
 
Jag gjorde samma manöver för ca 10 år sedan i ett hus byggt 1912.

Jag göt nya golv och därefter murade en ny innervägg av 9 (eller var det 12?) cm lättbetong.

Originalet bestod av 2 halvstens mur med luftspalt emellan.
Den nya innermuren murade upp med ytterligare luftspalt mot tegelmuren men förankrad i yttermuren med "murankare" (kramlor) och även armerringsjärn var 3:e skift.
Resultatet blev mycket bra, både ur energisynpunkt och boendekomfort.

Jag tror du gör ett misstag att inte ha bruk i stötfogarna. Det gäller att få muren så tätt som möjligt. Stillastående luft mellan yttermuren och innermuren fungerar som ett isoleringslager.
Till viss del så kompenseras/elimineras "öppna" stötfogarna om du putsar innerväggen.
 
Andreas Rosenkvist skrev:
Nej detta är vanlig standard tegel 120x240(?).
Ja, jag förstår det, men det vanliga är att tegelstenens långsida ligger i murens längdriktning. - Detta kallas en halvstens mur. (Stenens kortsida som är ungefär halva längden utgör då murens tjocklek)
Om man då har 2 sådana murar med en luftspalt emellan så kallas detta 2 halvstens mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.