Jo, vi hade den tanken också, att lasera... Men det känns ändå som att man ser att det är furu under om du förstår. Det känns som att det skulle kunna bli bra med en vit trappa men vi får väl se hur det känns när vi flyttar in.

JessieNo: konstig "utpressning" det där... Och enligt vår säljare så kommer dom att kunna schakta i slutet av december! Eller hur?! :surprised: De har väl julledigt som alla andra.

/Maria
 
Hej allihopa!

Vi tänkte med ha mkt ek i vårt hus, älskar ek! Nästan alla möbler vi har nu är ek, allt inhandlat detta året, så vi behöver nog inte köpa så hemskt mkt nytt när vi ska flytta in, skönt! Därför tänkte vi med att det kanske blir lite för mkt ek att ha ekkök, och det blir ju hemskt mörkt med, så vi kör nog på vitt, med rostfria vitvaror! Hmmm men vi kommer säkert ändra oss 1000 gånger innan vi måste bestämma oss :D
 
Fan >:( :'( Får man svära här...?  :'(
Fick brev från kommunen och de kommer inte att bevilja vårt bygglov enligt våra önsemål. Vi har avikit från detaljplanen för vi chansade på att få bygga 3 meter in på prickad mark men det gick inte hem. Dessutom tyckte de att Smålandsvillans garage var för högt!!! Det får max vara 2,5 meter tydligen. Nu kommer vi inte att få plats med garaget, och dessutom får vi ju inte ens bygga Smålandsvillans garage. Om vi flyttar in huset på den tillåtna marken så har vi 5 meter till grannen. Det dummaste är att alla grannar har godkänt vårt förslag. Hur är det med carport igentligen? Antar att det är samma regler; 4,5 m från grannen? Nu sitter vi i en jäkla sits känns det som. Skit också...  :'( Vi har ju en 1094 kvm stor tomt men den är ju lite knepig men all prickmark.

Jag blir mer förbannad ju mer jag tänker på det... Nu sitter jag och läser detaljplanen och byggnadsarean får max vara 200 kvm. Byggnadshöjd max 4,5 m. Hur kan det komma sig att grannens hus är på 260 kvm??? plus garage... Samt att de har källare, entrévåning och övervåning. tror nog det är högre än 4,5 m. men man räknar väl från entré planet tror jag... :-? Dessutom har han en altan runt hela huset ca 2 m över marken.

Hur högt är Smålandsvillans garage igentligen? Ursch vad irriterad jag är... Visst, regler är väl till för att de ska följas men det verkar ju som om ingen annan gör det.
/Maria
 
H
Marelb: Fy vad jobbigt :-[
Men visste inte eran säljare om det? :-/ kollar de inte sådant först. :-?
Hur lång tid tar det innan nästa bygglov går igenom då?
Och hur mkt kommer det att kosta er extra??
Våran tomt är på 1500 kvadrat, och inte 1000 som jag skrivit tidigare. Och jag hoppas verkligen inte att vi kommer få några problem sedan när vi ska ansöka om bygglov för det.

Jag hade helt klart oxå svurit om jag fått samma besked¤%##¤¤%¤# .

Lycka till.

 
Marelb: Måste ni ha 4.5 m fr garage/carport till grannen? Vi får ha 1 meter till granne vad gäller garage/carport men 4.5 (tror jag det är) vad gäller hus. Vi skall ha Smålandsvillans dubbelgarage för enkelgaraget blev så långsmalt att det kom för nära gatan och skulle krocka med alldeles för mycket berg i bakänden... Känns som att garaget kommer att bli gigantiskt bredvid vår Villa Västervik. Och ingen bil kommer det väl att stå i heller utan bara en massa cyklar/isolering/skräp!
Hoppas att det ordnar sig. Det verkar finnas utrymme att förhandla ibland efter vad jag hört. Så högt är väl inte garaget jämfört med andra tillverkare?!
 
Hoppas inte det kostar något extra... det har jag inte ens tänkt på. Vi kunde ju kostnadsfritt dra tillbaka ansökan i alla fall. Eller hur?! >:(

Vi vet ju vad som står i detaljplanen och det vet säljaren också. Vi har varit på möte med dem och de sa att mindre avvikelser från detaljplanen kan de godkänna så vi chansade och ritade huset ett par meter in på prickmark. Svårt att veta vad de anser som mindre avvikelse... Det tar ju 3 mån att få bygglov säger de och nu vet jag inte hur lång extra tid de behöver. De måste rappa på lite om vi ska hinna...

Ja, vår säljare tyckte iaf att vi skulle boka möte med plan och bygglovs enheten och då skulle han vara med. Får väl testa med det. Följa deras regler till punkt och pricka och sedan kanske bli utan garage. Grannen godkänner att vi placerar garage 1 m från honom men det lär väl kommunen sätta sig på tvären för ändå! Vi funderade på att bygga dubbelgarage mitt på tomtgränsen men det skulle inte bli bra för grannens del pga för hög lutning på tomten.

Det löser sig väl på nåt sätt :-/

/Maria
 
Har en fråga till Sempur eller någon annan som har fått sitt hus.
Hur lång tid tog det från om med att huset kom och att ni fick flytta in???

//Mickelina
 
H
Såvitt jag vet så kostar ansökan ( dvs. beskedet )
om byggnadslov lika mkt vare sig man får positivt eller negativt besked.....  :-[  Men hoppas att det är inbakat på något sett, jag har faktiskt ingen aning.

Mickelina : enligt smålandsvillans säljare så ska det ta högst 2 veckor. 10 arbetsdagar, innan man får nycklen.  ::)

Jag tänkte att det skulle vara lite kul att se hur alla vi här bodde idag,
innan flytten.
Är det någon som har bilder på sina hus / Hem som ni kan tänka er att dela med er av ?  ;D
 
Javisst! ;D Försökte lägga in fler bilder men det gick inte så bra. Måste man göra ett nytt inlägg i så fall? Vi bor iaf i ett gavelradhus i en brf. Har redan sålt huset...  :) Så det är ju bra om vi har någonstans att flytta den 15 februari!  :)
Hur bor ni själva?
 
  • Gsm_16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
:) Så kul att se.
Ett mysigt litet hus.

Nu ska vi se om jag kan lägga ut en bild på vårat. En riktig Vinterbild ::)


 
  • clip_image002_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Här är en bil innefrån :cool:
 
  • clip_image002_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint hus!!! Varför bygger ni nytt?
Här är vår baksida...
 
  • Gsm_16_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jo det är ett mkt tjusigt hus och vi har helrenoverat det. Lagt nya golv tapetserat målat och donat.
Men det är för litet för oss , 120 kvadrat.  :p
Sedan är det en bara en Bostadsrätt.

Ska bli underbart att få ett Eget hus  :D
 
Hej Marelb och alla andra!
Så himla tråkigt med ert bygglov :(. Kanske ska ni helt enkelt söka bygglov för bara huset på mark som inte är prickad eller dyl, då kanske ni kan få bygglovet och få dit huset. Sedan kan man alltid söka resten sedan ... såklart inte det du vill höra nu, jag hoppas att ni kan hitta en lösning och att ni kan få lov att bygga villa västervik på er tomt. Har de haft några åsikter kring själva huset och dess placering eller är det bara garaget som strular?

Annars så har schaktkillen efter två dagars arbete sysslat med annat - nu har han en vecka på sig (och då ska det sprängas en del också ...) sedan får han kanske betala plus att grundkillen kommer :-/  I andra ändan av tidsaxeln har vi en kökssnickare som vi bokat upp ... och att vi vill flytta in under julhelgen (för att hinna och orka).
hälsningar fiddeli
 
Fiddeli: Men gud vad det strular... Hoppas de hinner nu då! Jo, vi tänker söka för endast huset nu och ta garaget sen. Vi har inte tid att chansa en gång till så nu följer vi deras regler till punkt och pricka. Vi bygger huset på den tillåtna marken. Då blir det 5 meter mellan huset och ena grannen där vi vill ha garage. Den grannen har godkänt muntligt att vi får bygga nära så det är nog inga problem men kommunen kan ju fortfarande sätta sig på tvären. På andra sidan har vi mycket tomt men där är det ju prickmark som sagt. Vår säljare tyckte att vi skulle boka tid på kommunen och han kunde följa med. Det kan nog vara rätt bra tror jag. Som tur är har de inga invändningar mot själva huset utan bara placeringen av byggnaderna, samt att garaget var för högt.

HansochHennes: Då förstår jag! Vi har 124 kvadrat och också bostadsrätt. Ska bli så skönt att få eget tycker jag med!

JessieNo: Enligt vår detaljplan är det 4,5 m som gäller. I detta fallet hade vi 4,40 mellan garage och grannen och det ansåg kommunen som en liten avvikelse. Men dom kan inte säga var gränsen går mellan liten och stor avvikelse. Så hur ska man själv veta? De sa muntligt till oss nämligen att små avvikelser kan godkännas så därför chansade vi och placerade huset på prickmark och det var ju en stor avvikelse enl. dem. Vi hade dessutom samtliga grannars skrivtliga godkännande men det hjälpte ju inte heller. Men vi tar nya tag och följer reglerna så blir det nog bra! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.