jag funderar på att bygga ett litet förråd/friggebod på ca 3x7 meter
tanken är att den ska innehålla 3 rum kan man säga, en "hall" i mitten och på ena sidan plats för hund och andra sidan plats för höns. båda djurslagen får självklart en egen liten glugg till respektive rastgård.

någon som gjort något liknande?

jag hittar inte någon bra bild på nätet men något liknande detta

grastorpstugan-funkis-vp-fotogalleri.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


takfall åt 1 håll (bakåt) och lite mindre fönster än de på bilden.

tanken är att göra det isolerat om man vill använda det till andra ändamål i framtiden.

vad tror ni om att göra golvbjälklag i 195mm
väggar i 95 mm
tak i 195 mm

bör man göra tjockare väggar än 95mm

vad skulle ni rekommendera för mått på hela bygget?

jaa jag är tidig i planeringen men skulle uppskatta tips typ
"gör det inte bredare än xxx för då behövs extra bärlina"
"rummen bör vara minst xxx stora"
"låt innertaket luta som takbjälkarna"

jaa men lite sådär :)
 
Jag har inget att komma med mer än glada tillrop och att jag kommer följa tråden med intresse!
 
Det finns inte mycket att säga.
Dina mått på boden och reglar låter mycket bra. Möjligtvis försöka dra ner en kvadratmeter på ytan, för att hålla Attefallsregler.
Isolering räcker även för att kunna göra om till annat i framtiden.
Lycka till.
 
då är det bara att bygga på då :)

en bekant föreslog att istället för vindduk kunde man ha asfaboard som isolerar bra, och då nöja sig med 95 mm.
men räknar man på det blir det inte så mkt dyrare att köra med 145mm reglar och isolering då asfaboarden i sig är betydligt dyrare än vindduk...
alternativt att man reglar på med 45mm invändigt på 95mm regelstommen... ja vi får se :)

vad bör taklutningen vara om gaveln blir 3 meter, dvs taket blir minst 4 meter med överhäng eller vad det kallas... det kan bli en hög vägg på framsidan tänker jag mig...
 
Intressant projekt, kan tänka mig starta ett liknande. Hur har du tänkt med temperaturzoner, en enda som hållet 5-10 grader på vintern? "Halvhöga" väggar emellan boxarna plus hönsnät för hönsen?
 
Redigerat:
tanken är fullhöjds innerväggar, lite varmare åt hunden, kanske 10-15 grader och i "hall" + hönsdel kanske 5-10 grader.

eventuellt kanske halvväggar mellan "hall" och hönsdelen...


en fundering jag har är angående elen, räcker det att dra 1 fas till denna stuga eller ska man dra dit 3 faser och kanske montera en liten central där?
 
angående "höns-sidan". Se till att du har ett golv- och väggmaterial som du lätt kan byta ut. Det blir mycket skit!
 
ja det har jag funderat på...

våtrumsmatta alternativt någon plastmatta, om man hittar en billig stuvbit... det är mina tankar nu.

väggarna kanske ska bestå av ett extra lager osb eller liknande, fäst med några få skruvar, som man kan riva bort om man inte längre ska ha höns där
 
Asfaboarden har en anann fördel. Den stabiliserar bygget en del också.

Jag skulle definiivt dra dit trefas. Vem vet vilka behov som kan komma att uppstå?
 
Mats skrev:
Asfaboarden har en anann fördel. Den stabiliserar bygget en del också.

Jag skulle definiivt dra dit trefas. Vem vet vilka behov som kan komma att uppstå?
det blir ju skivor invändigt samt panel utvändigt.. stabilitetsmässigt tror jag det räcker.

då blire 3 fas och en undercentral :)
 
camaro1969 skrev:
tanken är fullhöjds innerväggar, lite varmare åt hunden, kanske 10-15 grader och i "hall" + hönsdel kanske 5-10 grader.

eventuellt kanske halvväggar mellan "hall" och hönsdelen...


en fundering jag har är angående elen, räcker det att dra 1 fas till denna stuga eller ska man dra dit 3 faser och kanske montera en liten central där?
Elektrisk golvvärme i bägge zonerna kanske kan vara praktiskt, hundarna hade nog uppskattat det :)
Lättare o hålla en något lägre temperatur i luften om golvet är varmt?
Inget element på väggen hos hönerna som förstörs av all skit (värmen kanske läcker över dit ändå så det räcker).
 
Missar jag nåt här? Beror inte måtten på antal djur du ska ha där inne? Jordbruksverket har minimimått för både höns och hundar, de kanske man inte behöver följa slaviskt men det ger ju iaf en hint.

Om du funderar på halvhöga väggar just in till hönsdelen tolkar jag det som att du inte har höns nu? :) Det blir ju inte bara skit på golvet, det dammar ju också något galet vilket gör att man gärna vill kunna stänga om dem. För jag antar att du inte kommer att låta dem gå rakt på plastmattan?
 
KristinaRT
Du måste planera för någon form av lucka till hunden iaf, så den kan gå ut och in utan att värmen försvinner direkt ut... En stor hund kräver en stor lucka som man evt måste ta hänsyn till vid planering av reglar etc.

Osäker på om 15 grader räcker för hund - kolla jordbruksverkets hemsida, där hittar du också regler och förordningar för hur rastgåred skall vara utformad.
 
elektrisk golvvärme känns lite overkill, och kostar säkert betydligt mer än en elradiator, samt att återbetalningstiden lär bli alldeles för lång.

jag hade inte tänkt att djuren skulle få klara sig på minimimått, det känns väl rätt dumt att begränsa bygget efter det? samtidigt som man vill ha en flexibel byggnad om man vill använda den till något annat i framtiden.

jag tänker inte blanda in byråkrati i detta utan endast gå på sunt förnuft. jag gissar på att tex 9 m2 + rastgård till hund är mer än tillräckligt.
har jordbruksverket tips på hur man bygger det jag tänkt så länka gärna dit.


jo tanken var att hönsen ska få vara på golvet, dvs på plastmattan, varför skulle jag inte låta dem gå direkt där?

tipset om damm lät bra, så det får bli "täta" väggar till hönsen

luckorna till både hund och höns kommer vara på gavlarna, dvs inga bärande väggar.
hålen kommer tas upp när man fått tag i själva luckorna. tips på vart man hittar sådana till hund?
eller bygger man dem själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.