Mats skrev:
Brukar Telia göra rätt i första försöket? ;)
Nej. De lyckades ta ner mitt internet 30 minuter efter att jag postade förra gången. Så jag skulle inte sagt något! :banghead:

Men det kom upp igen efter 3-4 timmar, och då fick vi TV tillbaka också. Det var en 96-pars fiber man satt grävskopan i, så det tog två dagar att skarva ihop igen... :)
 
Redigerat:
SueCia skrev:
Telias statistik talar klarspråk, de har snabbast avhjälpning...
Ja, de måste de ju ha! Gräver man av en 96-pars fiber så gäller det att man kan skarva snabbt! ;)

Och vad gäller avgrävda fiber här i grannskapet de senaste tio åren så leder Felia med hästlängder. Det står just nu Felia 1 - Alla andra noll...

Sedan så är det ju som sagt inte så smart att gräva upp samma gata (den nedanför mig) två gånger inom två år för att installerad fiber... Samt att som sagt fräsa upp hela vår gata där alla redan har fiber, även de som fick vänta i nästan tio år eftersom de missade förra gången...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad gäller avgrävda fiber här i grannskapet de senaste tio åren så leder Felia med hästlängder. Det står just nu Felia 1 - Alla andra noll...
Jag känner till en mindre Internetleverantör i Skåne som grävde av tre fiber på mindre än en månad. Det var dessutom deras egna alla tre gångerna. Hur räknar man då? 3-3?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är väl få operatörer som har egen personal som gräver. Och sedan gäller det även att de som märker ut gör det riktigt och att det finns rätt utförda ritningar.
Men visst skulle det vara bra med en enhetligt infrastruktur gällande kanalisation, där det vid grävning alltid dras fram rör till tomtgräns.
 
Okej, detta måste vara ett skämt. Du skämtar? Snälla, säg att det bara är påhitt!?

Och jag som trodde man hade grönt plastnät och metalltråd för att man skall skulle a) kunna kolla var det finns saker som inte skall grävas av och b) om man hoppar över det i alla fall se det gröna nätet.

Jag tycker du skall ringa runt till Telia och kolla vem som har tagit beslutet att gräva på din gata. Eller i alla fall skicka en insändare till GP!;)
 
SueCia skrev:
Telias statistik talar klarspråk, de har snabbast avhjälpning och lägst downtime, förvisso högst priser ofta, bara löjligt att säga Felia när det saknas grund för det.
Jag var dem trogen i nästan 20 års tid, eftersom jag jobbade en period på Televerket i min ungdom, men när jag för tre år sen sa upp mitt sista abonnemang hos dem var det en lättnad. Steg för steg hade alla de saker som jag tyckte var bra försvunnit. Telia är så stora att de inte behöver bry sig om enskilda kunder som har problem.
 
-MH- skrev:
Jag tycker du skall ringa runt till Telia och kolla vem som har tagit beslutet att gräva på din gata.
Nej, jag har inte två dagar att lägga på det projektet, vilket väl antagligen är den tid det skulle ta innan jag ens fick numret till den som eventuellt kunde veta, så det går inte. ;)

-MH- skrev:
Eller i alla fall skicka en insändare till GP!;)
Ja, fast jag har ju inte GP längre, så då får jag ju aldrig se om den kom in. Jag är ju noga med att räkna mina publiceringar vet du. ;)
 
Håller med, onödigt att slösa både tid och kraft på att försöka få ett svar på något som redan är gjort.
Bättre att fokusera på det som man kan påverka och även konstatera "voffor gör di på detta viset" med ett leende.
Ur ett beteendeperspektiv finns det belagt att man mår bättre av en sådan inställning. Såvida det inte ligger i intresset att driva olika frågor/processer vilket också kan ge viss tillfredsställelse ;)
 
Jag är mest nyfiken på hur de resonerat. Tänkte Stefan kunde lägga tid på det. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Jag är mest nyfiken på hur de resonerat. Tänkte Stefan kunde lägga tid på det. :)
Tänkte du va? :)
 
-MH- skrev:
Och jag som trodde man hade grönt plastnät och metalltråd för att man skall skulle a) kunna kolla var det finns saker som inte skall grävas av och b) om man hoppar över det i alla fall se det gröna nätet.
Du har aldrig grävt va? ;)

Du ska gräva den snitslade banan mellan fjärrvärmerör, gas, el, tele, vatten och avlopp, gatubrunnar och all annan bråte som kan tänkas finnas i gator och vägar.

En felaktig förläggning,
en felaktig utmärkning,
ett missförstånd mellan grävmaskinisten och grovisen,
ett misstag från grävmaskinisten
eller bara en jäkla otur så är avgrävningen ett faktum.

Det krävs inte mycket för att någon del av infrastrukturen ska gå sönder eller bli skadad. Jag vill påstå att man generellt är mycket duktig på (och där är ledningskollen.se ett föredömligt initiativ) på att förebygga skador på befintlig infrastruktur när det grävs i gata och väg.

Telia/Skanova bygger konsekvent sin egen infrastruktur och vägrar kategoriskt att använda annans. Under mina år i "svängen" är det bara vid ett tillfälle som jag lyckades få dem att utnyttja befintlig infrastruktur istället för att lägga egen och det var under parollen "Få affären för XX miljoner och använd vår infrastruktur eller också säger vi hej då här och nu".

Vill man gräva :))) i det aktuella fallet är bara att begära ut schakttillståndet som kommunen gett.
 
Jo, en gång grävde jag fram en 12kv kabel. Begärde så klart utsättning, som skedde ganska omgående. Fast inte där jag skulle gräva. Ringde och undrade, fick svaret. "Äsch den brukar gå mitt i vägen".

Men gräver man med hacka och spade är det inte så lätt att få av den. Synd bara att de hade lyckats förstöra dräneringen när de grävde ner kabeln. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.