Nerre skrev:
Jag kan ju säga som så att när vi letade hus så var antalet garderober en punkt på vår checklista.
Men det är inte riktigt detta TS frågar om från början!
En banks värdering går inte in på småsaker som antal garderober, antal meter avställningsyta i köket eller antalet krokar på hängare i hallen.

Vid en värdering är det först läget och sen kommer husets storlek och vad andra hus i området sålts för. Att fixa lite med ytskikten är mer för en själv och ev ett sätt att locka köpare att välja detta hus, före något annat liknande.
 
Fairlane
Garderober är såklart bra, men jag undrar om folk bjuder mer eller mindre på ett hus om det finns många eller få (under förutsättning att det går att få in fler)

Jag tror väldigt få tänker "vårt tak på det har huset är 3500 000, men om det funnits 5 garderober till så hade vi lagt taket 100 000 högre.

Värdet på ett hus varierar med många faktorer. Garderober tror jag försvinner i helheten.
 
thomas33 skrev:
Men det är inte riktigt detta TS frågar om från början!
En banks värdering går inte in på småsaker som antal garderober, antal meter avställningsyta i köket eller antalet krokar på hängare i hallen.
Jag måste ha missat att det handlade om en banks värdering, jag trodde det handlade om vad en köpare tycker huset är värt.
 
Nerre skrev:
Att sätta in garderober i efterhand:
1. Tar tid, 2. Kostar pengar, 3. Gör rummen mindre än vad man upplevde dem vid visningen
Det går snabbare och är billigare än att tapetsera ett medelstort rum, så det måste ändå ses som extremt försumbart sett till allt annat man ska ta hänsyn till före, under och efter ett husköp.
 
Men tapetsera är inget akut. Det går utmärkt att bo i ett hus med gamla tapeter. Det är betydligt svårare att bo i ett hus där man måste ha kläderna ligga kvar i flyttlådor eftersom man inte har garderober att packa upp i.

Vi tyckte i alla fall att förvaringsutrymmen var en väldigt viktig post, just eftersom i vår gamla lägenhet så hade vi fruktansvärt dåligt (och det fanns heller ingen plats där att ställa lösa garderober, i sovrummet så var det 60 cm mellan dubbelsängen och väggarna på sidorna, från gaveln till andra väggen var det iofs 2 meter men där stod dels ett skrivbord och dels den enda lösa garderob vi lyckades klämma in).
 
Ja, men lyckligtvis går det ju att lösa det problemet genom att spendera försumbara mängder tid och pengar.
 
harry73
Ett välvårdat hus är enklare att sälja än ett likadant hus i sämre skick, så det borde öka värdet något. Så visst nya golv och tapeter höjer värdet på huset. Framförallt om det blir budgivning och några blir förälskad i just dit hus.
Smarta förvaringslösningar som minskar behovet av skrymmande lösa garderober höjer värdet på samma sätt, men det kan funka lika bra med att ta bort några garderober innan försäljning och spara en del av dina böcker/kläder och andra saker du brukar ha i en bokhylla eller garderob i ett förråd hos shurguard.
 
scim skrev:
Ja, men lyckligtvis går det ju att lösa det problemet genom att spendera försumbara mängder tid och pengar.
På vilket sätt löser pengar att den öppna golvytan i ett rum minskar när man bygger garderober?
 
Nerre skrev:
På vilket sätt löser pengar att den öppna golvytan i ett rum minskar när man bygger garderober?
En garderob tar precis lika mycket plats oavsett vem som ställt dit den och när den ställdes dit. Dessutom så köper man ju oftast hus omöblerade, så den "upplevda" ytan kommer ju alltid vara annorlunda mot hur den var på visningen.

Det känns hursomhelst som att TS redan fått svar på sin fråga. Garderober påverkar inte husets värde nämnvärt.
 
Vi har uppenbarligen olika åsikt där, vi lät helt bli att bjuda på hus som vi tyckte hade för dåliga förvaringsmöjligheter.

Antagligen beror det på att vi är olika typer av köpare. Vi köpte ett hus för att bo i, andra kanske köper ett hus för att göra om det.

Jag tror ju att de som planerar att göra om huset vill få det billigare än de som bara tänkt bo där. Det kommer ju att kosta att göra om huset.
 
harry73
Nerre skrev:
Antagligen beror det på att vi är olika typer av köpare. Vi köpte ett hus för att bo i, andra kanske köper ett hus för att göra om det.
Jag tror snarare att det har att göra med att du är en medveten köpare som inte låter sig luras med nya tapeter på en fuktskadad vägg, eller nytt färg på en rutten fasad.
De flesta köpare är lättlurade. Att tömma huset på hälften av inventarier och ta bort bokhyllor eller några garderober för att det ska se större ut lär nog lura fler att buda mer än att det avskräcker köpare som dig.
 
Om ni så gärna vill höja värdet på huset så att ni får bättre villkor vid låneomläggning så skulle jag hellre amortera bort det dyra topplånet istället för att köpa garderober. Då skulle ni med säkerhet minska lånekostnaderna.
Är ni beroende på att huslånete värderas upp genom några garderober så är det något som inte stämmer i er kalkyl.
 
Jag tycker iofs att garderober faller inom kategorin möblering, och inte "att göra om".

Om vi istället bygger en platsbyggd garderob med skjutdörrar, ja då är det ju lite mer jobb, men det handlar ju fortfarande bara om några timmar, även det försumbart i förhållande till den tid man lägger ner på att äga och underhålla ett hus.

Om man bara vill ha någonstans att bo och inte är beredd att förändra något, då får man ju antingen bygga ett nytt hus, eller egentligen, bo i hyresrätt.
 
Eller så gör man som vi: Köper ett hus där man inte behöver ändra på nåt de första åren.
 
Va, behövde ni inte möblera huset? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.