Hej gott folk!

För ett år eller två sedan så flyttade jag och min sambo in i vårt första hus och har under denna tid försökt vänja oss som husägare. Lättare sagt än gjort då jag bott i lägenhet under hela mitt liv men under tiden vi bott här så har jag aldrig ångrat mig då det är helt enkelt en helt ny värld :p

Nu är vi väldigt sugna på att få badrummet från härliga 40-talet renoverat, så jag tänkte slänga upp en tråd med frågor och tankar kring det hela. Lägger en hel del tid på att läsa diverse trådar på BH men jag är ärlig nog att erkänna att jag helt enkelt inte vet särskilt mycket om...mja...någon typ av renovering...

Som sagt är badrummet från 40-talet och är på ca. 5.4 kvm, 190cm till tak. Badrummet är i en oisolerad källare och innehåller just nu ett rostigt badkar , hemmagjort handfat, bidé, en halvt trasig toalett , element, handdukstork, skumt avloppsrör som går från golv och ut till källartrappan samt en badrumsfläkt som låter som en Gripen. Deprimerande kakel på väggarna och en plastmatta med ett oändligt antal fläckar, repor och svetsskarvar (heter det så?)

Mina tankar går i dessa banor:

Bort med kakel, plastmatta och all inredning m.m (gör detta själva) - Om vi exempelvis väljer att ta bort toalett/element/etc, hur går vi tillväga för att plugga vattenröret?

Nytt Kakel och klinker. Badkar ersätts av duschväggar. Toaletten ersätts med något liknande (ej inbyggd) som inte läcker. Nytt handfat och ett badrumsskåp med belysning (tror ni det räcker med endast den belysningen?) och bidén ska självklart bort (y)

Bila upp golvet för att byta brunn. Bör vi även sänka golvet då det ÄR rätt lågt i tak? Är det komplicerat/dyrt? (190cm till tak. Själv slår jag i huvudet om jag tar en dusch...)

Vi vill även ha golvvärme och möjligtvis ta bort elementet. Vi har vattenburen (elpanna) värme men en hantverkare vi talade med sa att det är enklast med elektrisk golvvärme. Måste golvet isoleras för att ha golvvärme? Har för mig han nämnde något om att de lägger en tunn...aluminiumaktig folie som ska isolera och jämna ut värmen. stämmer det?

Byta ut vattenledningarna som just nu verkar vara en salig blandning med allt från koppar (?) till plast. Något som är lite störande är att just nu går två par ledningar från pannrummet bredvid till badrummet varav det ena gänget går till handdukstork/element och sen vidare upp genom taket till elementet i sovrummet ovanför, och tyvärr går rören ungefär en decimeter framför det ena fönstret innan de försvinner uppåt. Kan dessa dras om så att de går alldeles längs taket istället? Eller finns det någon annan smart lösning? (se bilder längre ned)

Byta ut fläkten mot en något nyare modell som går hela tiden. Den vi har just nu är kopplad till belysningen så när vi duschat så måste vi lämna på belysningen i några timmar för att få bort fukten.

Det nya badrumsskåpet som vi fastnat för har inbyggd belysning så elen måste självklart ses över. Hur drar man elen när det är betongväggar? Fräser man spår eller gör man som det är nu att man döljer elen bakom taklisten eller liknande? Har en väldigt stark önskan att dölja _alla_ kablar så förhoppningsvis kan dessa fräsas in i väggen eller något liknande. Sen litar jag inte på elen alls för jag tycker det mesta i huset ser hemmapulat ut. Exempelvis kabeln till strömknappen är förmodligen den grövsta som finns i huset. Jag antar att de försökt isolera den så mycket som möjligt men det ser ju inte klokt ut med en diameter 20-25mm kabel som är kopplad till en liten dosa.

JFB verkar heller inte finnas, dock har jag faktiskt ingen aning om hur en sådan ser ut, så det måste installeras. I samband med det tänkte jag att det kanske vore dags att byta ut centralen(centralerna?!) vi har just nu mot en nyare med automatsäkring. Hur mycket tror ni detta skulle gå på? Skulle även vilja be elektrikern att försöka lösa problemet vi har att en del av elen i köket och all el i källaren, förutom pannan, går på samma....fas? == diskmaskin i köket+tvättmaskin i källaren igång == proppen går :surprised:

Tror det är allt jag kommit på hittills men jag har garanterat glömt något. Jag kommer inte fråga er hur mycket detta kommer kosta (ni får dock gärna ge mig en gissning eller två) då kostnaden verkar variera oerhört, men jag ber er att ge mig förslag på sånt jag missat eller glömt som kan vara bra att få med i renoveringen!

Sedan några andra frågor;

Bör vi köpa in så mycket av materialet som behövs själva eller ska vi låta hantverkaren göra det?

Vi har satt en budget på hur mycket det får gå på. Gissar att ett avtal med fast pris vore säkrast? Vi känner tyvärr inte några hantverkare så om vi någonsin (suck...) får tag på en så vet jag inte om vi vågar köra på rörligt ifall kostnaden drar iväg.

Har ni något förslag på hur betalningen ska ske? Någon typ av betalningsplan så att faktureringen sker stegvis?

Det var nog allt ;) Oerhört tacksam för kommentarer, tips och allmän rådgivning. Nedanför kommer, förhoppningsvis, ett gäng bilder på hur det tyvärr ser ut idag.

Belysning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handfat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KopplToalett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SkumtRör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HTorkosv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Istället för att gissa på allt är det bättre att ringa en badrumsfirma där ni på plats tillsammans med firman förklarar vad ni vill göra och att få en offert som visar samtliga delmoment som ska göras. Denna process kan du sedan upprepa med ett par stycken firmor för det är ju ändå någon av dessa som kommer behöva göra jobbet och vad man då anser att jobbet ska kosta bryr sig inte badrumsfirman om.

Som du nämner så har du ju radat upp endel problematik, tex så har du ju väldigt lågt i tak och ska man flytspackla för att få rätt fall till brunnen samt ha någon form av golvvärme så kommer de kanske bygga ytterliggare och den typen av diskussioner/förslag får man diskutera på plats för att finna rätt väg framåt.
 
Hejsan Roland!

Du har helt rätt att en diskussion måste tas med firman/firmorna, men jag tänkte att företag kanske inte alltid tänker på sådant som en kund "borde" välja till för att göra badrummet till Badrummet med stort B.

Därför hoppades jag att andra här kanske är på gång med en badrumsrenovering eller nyligen slutfört en och kommit fram till "aha, DET borde vi ju gjort istället" eller "En SÅN borde vi ju installerat!" :D

Men jag förstår vad du menar så det är kanske lite dödfött att ni ska gissa er fram till vad som vore bäst för mig, för det vore ju verkligen gissningar. Hade dock känts skönt med lite input ifall det är något uppenbart jag missat som verkligen borde komma med i renoveringen.

Sen får jag se om jag får tag på någon firma som är intresserad. La upp en offertförfrågan på brabyggare och fick 6 stycken svar med att de skulle kontakta mig. Ingen av firmorna kontaktade mig och det gick inte att nå någon av dem på telefon. För att inte nämna att jag kollade upp några av firmorna och de första två hade inlett konkurs, varav ägaren till det ena hade ett nyregistrerat företag med i princip samma namn som det första.

Känns dystert i galna göttelaborg :confused:

Tack iaf för svaret, Roland!
 
CM1234 skrev:
Därför hoppades jag att andra här kanske är på gång med en badrumsrenovering eller nyligen slutfört en och kommit fram till "aha, DET borde vi ju gjort istället" eller "En SÅN borde vi ju installerat!" :D

Men jag förstår vad du menar så det är kanske lite dödfött att ni ska gissa er fram till vad som vore bäst för mig, för det vore ju verkligen gissningar. Hade dock känts skönt med lite input ifall det är något uppenbart jag missat som verkligen borde komma med i renoveringen.

Tack iaf för svaret, Roland!
Hej CM1234,
vi började med att renoverabadrummet (ehh... låta renovera det...) det första vi gjorde när vi köpte vårt 60-talshus för 5,5 år sen...

Du frågade om så många olika saker att jag inte riktigt vet om jag kan säga nåt bättre än Roland gjorde, men två saker som jag spontant tänker på utifrån dina frågor är:
1. Nej, ni vill definitivt ha mer än en lampa/belysning. Vi valde en icke dimmad IP-klassad dubbellampa ovanför spegeln och sedan 6st dimmade Spots infällda i taket. Då har man både allmänbelysning i rummet och mer belysning där den behövs som mest - dvs vid handfatet och spegeln. Det är också jätteskönt att kunna dimma ner lite på kvällen och inte behöva ha starkaste belysningen tänd jämt.
2. Sätt dit en handdukstork med värme eller åtminstone ordentligt med plats att hänga handdukar så de torkar rimligt snabbt - speciellt om ni har badrummet nere i källaren där det troligen trots kommande golvvärme inte kommer vara väldigt varmt och välventilerat i rummet.
3. Ja, försök få dit golvvärme! El-värme kommer troligen höja golvet lite mindre än vattenburen golvvärme (även om skillnaden är mindre nu än för ett antal år sedan) medan den vattenburna golvvärmen bli billigare att använda. Speciellt den dag ni byter ut den gamla elpannan mot något mer energieffektivt... vi bytte elpanna mot bergvärmepump efter att ha bott i huset ett år och fått skyhöga elräkningar.

Ju mer material ni kan köpa själva desto billigare - hantverkarna lägger ju dels på ett påslag på sitt pris och ska dels ha betalt för sin tid att åka och handla.

Ja just ja: betala absolut ingenting innan de har gjort en hel del arbete, aldrig mer än hälften innan de kommit långt på väg, se till att hålla inne en rejäl summa tills det är slutbesiktat och klart - oavsett vad de säger eller hittar på, och se till att det står i kontraktet när och hur mycket betalningarna ska vara på!
- Så fort ni har betalat allting så har ni inte längre något påtryckningsmedel för att få saker åtgärdade.
- Planera för att ta in en extern besiktningsman/KA eller liknande kontrollant, som ser över några väl valda och viktiga moment i arbetet - t ex verkar det rätt ofta fuskas med att rätt fall på golvet MÅSTE vara innan tätskiktet läggs på.
- Se till att ha ett ordentligt skriftligt avtal på allting, speciellt om ni ska ha ett fast pris - med specar på både vad som ingår, vad som inte ingår, hur eventuella tillägg och förändringar ska hanteras, vad extra timmar/material osv ska kosta m.m.
- Speca i avtalet hur mycket hantverkarna får lägga på på det material som de trots allt köper in, så de inte gör helt orimliga påslag.
- Många hantverkare är inte direkt grymma på dokumentation eller att planera och visa hur de tänker lösa olika moment. I ett badrum, speciellt nere i en oisolerad källare, skulle jag inte låta dem ens börja utan at ha visat en ordentlig plan på hur de tänker göra arbetet, och sedan kollat denna med en extern part för att få koll på att det är rätt tänkt.

Man kan hitta diverse olika certifierade personer, t ex KA / Kvalitets Ansvariga, på http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

Lycka till och hoppas ni får ett härligt nyrenoverat badrum som ni blir jättenöjda med!
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
R
man kan generellt säga att just nu är det ett högtryck vad gäller badrumsrenoveringar. Vänta tills efter nyår när rot-avdraget blivit lägre, då blir de både billigare och fler tillgängliga hantverkare.
 
T
Roland112 skrev:
man kan generellt säga att just nu är det ett högtryck vad gäller badrumsrenoveringar. Vänta tills efter nyår när rot-avdraget blivit lägre, då blir de både billigare och fler tillgängliga hantverkare.
Varför skulle det bli billigare? Snarare dyrare för kunden. Det är en myt att ALLA hantverkare höjde priserna efter att ROT infördes, vet ingen i min stad som höjde timpengen efter att ROT infördes. Nästa år kommer istället se en höjning av svartjobben igen, bra jobbat Löfven som i och med sänkningen bröt ett av 20 andra vallöften!
 
R
tank77 skrev:
Varför skulle det bli billigare? Snarare dyrare för kunden. Det är en myt att ALLA hantverkare höjde priserna efter att ROT infördes, vet ingen i min stad som höjde timpengen efter att ROT infördes. Nästa år kommer istället se en höjning av svartjobben igen, bra jobbat Löfven som i och med sänkningen bröt ett av 20 andra vallöften!
En vän till mig höjde sin timpeng med hjälp av rotavdraget.
Det känns ju också seriöst som du säger att om en hantverkare inte får göra rotavdrag på 50% av jobbet så går denne och jobbar svart istället..säger ju en hel del om den yrkesgruppen.
 
Höjden och därmed golvet skulle jag fokusera en del på. Även om man sminkar en gris så är det en gris, dvs om du varje gång du går in i ditt Badrum, med stort B, slår i skallen så blir det snart inte roligt. Samma höjd på hela källarens golv? Det finns många trådar om GDS källargolvssänkning/-isolering. Många ggr jobb av herkuliska proportioner där femtioelva ton granit gnagts ner mha molarerna och burits ut med 12 miljarder big-pack byttor, men med väldigt bra slutresultat.

Möjlighet att bygga nytt el temporärt badrum i annan del av källaren? Tid är pengar och tid ger möjlighet till GDS. En beg duschkabin på Blocket kanske kan ställas i annat rum!? Riva själv är lätta pengar. Men inget man vill göra många dagar utan möjlighet till dusch.

Är man sedan nere på bra underlag, sänkt nyisolerat/-gjutet golv och raka putsade väggar där pexslang och vprör/dosor frästs in så går det sista, tåtskikt och kakel, en vecka.
 
R
wedin skrev:
Höjden och därmed golvet skulle jag fokusera en del på. Även om man sminkar en gris så är det en gris, dvs om du varje gång du går in i ditt Badrum, med stort B, slår i skallen så blir det snart inte roligt. Samma höjd på hela källarens golv? Det finns många trådar om GDS källargolvssänkning/-isolering. Många ggr jobb av herkuliska proportioner där femtioelva ton granit gnagts ner mha molarerna och burits ut med 12 miljarder big-pack byttor, men med väldigt bra slutresultat.

Möjlighet att bygga nytt el temporärt badrum i annan del av källaren? Tid är pengar och tid ger möjlighet till GDS. En beg duschkabin på Blocket kanske kan ställas i annat rum!? Riva själv är lätta pengar. Men inget man vill göra många dagar utan möjlighet till dusch.

Är man sedan nere på bra underlag, sänkt nyisolerat/-gjutet golv och raka putsade väggar där pexslang och vprör/dosor frästs in så går det sista, tåtskikt och kakel, en vecka.
Men blir det inte konstigt om du sänker golvet I badrummet medan övriga nedervåningen har den ursprungliga golvnivåen? Då får då ju kliva ner ett steg när du ska in I badrummet?
 
Först och främst ett stort tack till er alla för er input!

Martin:

Det du skriver om exempelvis belysningen är precis den typen av info jag är ute efter (y). Förvånar mig inte att jag är helt ute med att det inte räcker med belysningen jag tänkt så det blir något jag och eventuell hantverkare får klura på. Om jag exempelvis ska ha spottar i taket så är sänkning av golvet ett absolut måste antar jag? Nu vet jag tyvärr inte hur konstruktionen ser ut i taket men det verkar som att någon typ av.....(våtrums?)skivor blivit ditsatta rakt på träpanelen utan något mellanrum, så hur får man dit spottar? sänka golvet och sen nytt innertak? iom att det redan är väldigt lågt i tak så innebär det väl en REJÄL sänkning av golvet?

När det gäller golvvärmen så känner jag lite att det inte spelar någon större roll om det blir el eller vatten. Förmodligen får kostnaden bestämma :D Sen tror (TROR!) jag inte att vi kommer byta värmekälla någon gång snart då huset endast är 50 kvm (+50 kvm källare) så det är väldigt svårt att rättfärdiga ett byte till exempelvis bergvärme. Vi får se någon dag när huset förhoppningsvis är utbyggt!

weding:

Där slog du huvudet på spiken. Höjden i badrummet, och i resten av källaren, är väldigt, vääääldigt störande för mig, och då är jag ändå bara 183cm lång. Vore det upp till mig så hade jag kollat med någon om det går att sänka golvet i HELA källaren för jag får i stort sett huka oavsett var i källaren jag är (kablar, rör och lampor överallt som sticker ned 5-15cm). Har tyvärr inte kapitalet att göra det i hela källaren så fokuset är på badrummet så får vi ta resten senare...nån dag... :banghead:

Öh...är det någon/några av er som endast har ett badrum/toalett som renoverat? Hur har ni löst det med...ettan och tvåan? (tvinga mig inte att skriva det! :surprised: )

Tack så väldans mycket för responsen från er alla!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.