Hej alla!
Jag har ett projekt som ligger i planerings/funderingsfasen sedan några år tillbaka, har idén att snickra till en serveringsvagn inspirerad av den tidlösa modell som Alvar Aalto designade:

serveringsvagn.jpg

Jag har länge varit sugen på att prova på det här med att lamellimma fanerremsor / göra böjde sektioner, kanske inte lika elegant som dom hade på originalet där jag tror att just dessa gjordes i ett enda långt stycke utan "skarvar"(!)

En detalj jag fastnar på dock i mitt klurande är hjulen/infästningen - hjulaxlarna. Som planen ser ut nu planerar jag på att göra hjulen av MDF och fräsa ett runt spår längs ytterkanten och kränga på en stor o-ring i en lämplig dimension som "däck". Plywood vore naturligtvis mer hållbart men MDF har ju den fördelen att materialet är plant, plywood har ju en förmåga att bli skevt...

Men hjulaxeln sen, här är en bild (underifrån) på hur tillverkaren löste det på originalet (infästningen varierade dock genom åren men denna är den snyggaste tycker jag):

hjulaxel.jpg

Man kunde ju låta en mekanisk firma svetsa en kort axelstump på en rund platta som jag sen skruvar fast i MDF'hjulen. Plattan mot MDF-skivan bör man nog göra ganska stor och dra in ganska många korta skruvar/limma baktill då MDF inte är så starkt att skruva i. Sen själva axeln trär man bara in i ett rör av lämplig dimension som man fäller in undertill på den nedre hyllan. Ett "aber" är ju dock hur man fäster axlarna i rören så dom inte "trillar ut", en enkel lösning är ju att man har en längre axel som bägge hjulen sitter i....

Men jag misstänker sen också att kostnaden för att låta svetsa till en dylik axellösning kan bli ganska hög(?), är det någon här som sett någon dylik produkt som finns färdig att köpa?

Cheerio!
/Rikard
 
Dyrt vette tusan. Materialet kostar inte många kronor och svetsningen tar max 5 minuter. Har gjort en liknande platta på jobbet men till något annat. Tog mig en kvart att skära till och svetsa. Dock var det inga krav på ytan så slipa var det inte tal om. Om jag skulle göra dom skulle jag ta 100/st ink material. Men det är jag. ....
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Kul projekt. Måste ändå inflika att plywood i lite bättre kvalité absolut inte slår sig, särskilt inte i så små dimensioner. Björkplywood 18mm tjock tror jag fungerar utmärkt till hjulen!
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför du väljer mdf
 
pär h skrev:
Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför du väljer mdf
Jag har lekt lite med att göra "kugghjul" till klockor i björkplywood och dom har en förmåga att slå sig och jag tänkte att det skulle se knasigt ut på en serveringsvagn med hjul som är skeva...

MDF är ju plant, men jag kanske provar med plywood i typ en lite tjockare dimension... Vi får se :)

Rikard
 
Angående din axel kan man svarva ut axeln och lämna en kant i änden. Så kan du skruva fast en kloss eller liknande på undersidan som hindrar axeln att glida ut. Hoppas du förstår hur jag menar
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Nu spånar jag lite fritt, förhoppningsvis kan det ge nån idé.

Det här tror jag hade blivit en bra mekanisk lösning, dock kanske inte estetiskt i stil med bygget i övrigt.
1 sån här skruvad på insidan av varje hjul http://www.aliexpress.com/item/free..._82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_3 och 12mm genomgånde hel axel. Det som är bra är att det sitter stoppskruvar i lagerhusen som gör att du kan fästa in genomgående axeln fixt. Det är ju betydligt enklare om den inte behöver snurra. Ex på axel, har inte ansträngt mig för att hitta billigaste http://www.aliexpress.com/item/2pcs..._82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_3

Kanske lite snyggare lagerhus http://www.aliexpress.com/store/pro...Block-Bearing-Housing/1004074_1861268090.html Hursomhelst, om du fastnar för idén kan du själv scrolla igenom 10 sidor "pillow block" på aliexpress.

Annars hade jag idéer om dörrstopper eller ledstångsbeslag för att på ett billigt färdigt sätt köpa "axel på fläns" formen http://catalog.se.toolstore.com/Content/Images/Articles/v17/Fullscreen/368942.jpg men då måste ju axeln snurra i något vilket gör det lite struligare.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jösses Ola C, många tips o länkar där - ska definitivt surfa runt i "pillow blocksvärlden" :)
/Rikard
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.