OK, vi har själva leveransvecka 50 och vi har fått veta att vi ska få nycklarna den 21 december!! :) :-/
Vi har redan bokat in en snickare som ska komma under mellandagarna (vi har valt egna kökssnickerier) och vi har tänkt att börja flytta saker till huset så snart jultomten passerat förbi. När vi ändå är lediga.
Enligt vår säljare har det bara hänt en gång att de levererat husen försenade och det var pga elstrejken. Då blev husen en vecka försenade. Han har varit hussäljare för smålandsvillan ganska länge, så vi hoppas verkligen att han har rätt och att inget händer nu till jul.
mvh fiddeli
 
Vårat hus kom igår allt gick som på räls 3.5 timme så var taket på.
huset kom på avtald tid
 
SÅ KUL!! Har du möjligen några bilder att se?? Idag fick vi reda på att vårt hus kommer den 12 december ;D :) ::)
fiddeli
 
H
Fiddeli : Så spännade ;D Glöm inte att fota en massa :D
Har ni några bilder på eran tomt ?? ::)
 
Så himla kul att höra alla som fått leveransdatum! Och kul för er Svempur!!! ;D Snälla kan du inte lägga in åtminstone en bild här i tråden? :D Om du har tekniska möjligheter förståss... digitalkamera mm...

Har i helgen varit på Hem och villa mässan i Älvsjö och fått inspiration till huset och då speciellt den oinredda övervåningen. Gud vad jag längtar nu!!! Bra att få lite prisuppgifter från er. Tack! Vi får väl försöka att göra en budget så gott det går. :)

Ni som fått datum då ni får nycklarna, har ni fått det datumet direkt när bygglovet var klart eller? Vi får ju garanterat huset efter jul så vi trängs inte med er på fabiken iaf. Apropå fabrik, är det någon som planerat ett besök där? Eller har varit där? Skulle ju vara spännande att se just sitt hus byggas men frågan är NÄR de gör det?! Frå fråga säljaren såklart men var så nyfiken bara... Har hört att man kan åka dit på besök iaf.

/Maria
 
Vi var på fabriken i Sundsvall i fredas. Vi har ju inte beställt hus än, men om vi skulle görat så fick vi åka dit igen och filma när vårt hus tillverkades.

Det fanns ett nästintill färdigt hus som skulle iväg till Umeå på måndag kl 11.
:)
Kul att se hur vissa har valt för tillägg, en hade bara nedre skåpen i köket uppsatt för att de ville ha spottar och fläktkåpa.

Vi var även och tittade på en visningsvilla, vardagsrummet kändes lite litet och som nån tidigare skrivit det är ej lätt att möblera helst inte om man väljer braskamin. Takkupan kändes som ett måste den var riktigt stor. Synd bara att man inte kan sätta den på framsidan.

Sen tänkte vi sätta lite spottar i hallen, köket och toaletten, det skall väl inte vara några problem antingen borrar vi helt enkelt direkt i taket och lyfter upp nån spånskiva på golvet på övån. eller så för vi regla och sätta nytt tak där vi vill ha spottar. Någon annan som också har tänkt gjort detta???Isf hur skall ni göra??
 
H
Vi tänker ha lite infälldaspottar i hallen uppe. vi trodde att man var tvungen att sänka taket på nedervåningen annars?? ::) Men det behövs inte då eller ?

Det är jätte fint med spottar, bara det inte blir för mycket.

På tal om att besöka fabriken , så har vi oxå funderat på det.... Men vi har bara inte kommit iväg, sedan kanske det inte är allt för lätt att gå runt där med tre stycken uttråkade barn :p

Svempur : vi är jätte nyfikna på erat hus :cool: Har ni någon möjlighet att lägga ut några bilder ??
 
fiddeli skrev:
hej!
så här har jag funderat kring ovanvåningen ... kanske inte den luftigaste lösningen, men praktisk om den behövs ... (och om man struntar i garderober i sov 1 kan man säkert göra 2 små rum där också!!)
mvh fiddeli
PS Vi planerar att ha två sovrum till vänster och ett stort till höger samt ett allrum, men jag vill ha möjlighet till ett extra sovrum på ovanvåningen. DS

Så här planerar vi att göra...hoppas nu bilagan kommer med..
CallePe
 
CallePe skrev:
Så här planerar vi att göra...hoppas nu bilagan kommer med..
CallePe
Nytt försök..
 
  • 25_planskiss_kalmar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hej hej! :)

Vi har kollat med vår säljare och här behöver inte valet av färg / nyas stå med i ansökan om byggnadslovet. :p Men det kanske är så att det är olika från kommun till kommun.

Än så länge är det vecka 49 som de börjar sätta upp huset, och överlåtelsen av nycklen ska ske vecka 51...... :cool: Inga ändringar där, än så länge. ;D

LÄNGTAR ::)
 
Fick svar från säljaren angående besök på fabriken. Vårt hus kommer tydligen att byggas i Sundsvall. Eftersom jag har släkt där så skulle det ju vara toppen kul att åka dit och slå två flugor i en smäll så att säga. Fick tel nr till fabrikschefen så jag ska ringa i morgon och fråga hur långt i förväg dom vet när just vårt hus byggs. Känns så spännande! Ungefär som att gå på Ultraljud under en graviditet! :D ;D
 
H
:) Vi ska försöka komma iväg och titta i fabriken innan vi reser, har vi tänkt.
Sambon hade för sig att fabriken låg i Vrigstad, men är inte 100.... Vi får ringa säljaren och höra oss för när vi kan åka ut och kika. :cool:

Ultraljud är en utmärkt jämförelse ;D
 
Hej! Vi ska till fabriken i Vrigstad i början av december, litet beroende på ... vi hoppas på att kunna se just vårt hus, allra helst tapetserat men inte förpackat!! Det tror jag att barnen kommer att gilla! Att kunna gå in i ett "ituskuret" hus :D!

Annars så susar livet som byggherre på i hög hastighet just nu. Jag kan säkert ha mycket att säga om detta om några veckor, när allt lugnat sig ... Just nu försöker vi få entreprenaderna att flyta smidigt (att allt överlever dagen) och dessutom försöker vi besluta hur köket faktiskt ska se ut, ner till minsta låda, för att inte tala om kakel och klinkers samt dessutom behöver jag göra en ordentlig planritning till ovanvåningen. Så har vi förstås tagit ett par dagar ledigt till nästa vecka så att vi ska kunna ha ett mininovemberlov tillsammans, en möjlighet att tillsammans vila ut och göra något roligt som piggar upp oss var det tänkt som :-[ : Va, gnällig, jag??
Just nu tror jag att det är tanken på att huset kommer till jul, som gör att vi orkar med allt meck och fix.
fiddeli
 
H
Fiddeli : vart bor ni för någonstanns?
Eftersom husen byggs på samma fabrik :D
 
Hej på jag vill bara tipsa dom som ej har fått husen ännu att elkontakter vid fönster finns det dåligt om :(
Får väl fixa det i efterhand men massa mer jobb knappt värt det någon som har lösning på detta.
mvh svempur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.