Succulent skrev:
Ni får nog räkna om igen  ;)

Avdraget för målningsförberett är 80 000 kr. Endast kostnaden för Kährs Linnea Ek, Beijers pris 280 kr/m2, blir nästan 24 000 kr om man lägger det i Kök/allrum/vardagsrum/entre/sovrum/hall (inräknat 10 % spill). Då har du 56 000 kr kvar till all inomhusmålning (minst 2 strykningar) och all utomhusmålning (helst grundmålning + 2 strykningar toppmålning).

Jag räknade rätt noga på skillnaden mellan MF och IF och kom fram till (som Marelb) att man tjänar c:a 20 000 kr. Men då får man lägga ner c:a 100 mantimmar på inomhusarbeten + 100 mantimmar utomhus (tid för amatör).

Om det är värt det får var och en avgöra .... :)

inomhusmålning? Vad menar du då? Om man inte vill ha tapeter då eller??
 
Succulent skrev:
Ni får nog räkna om igen  ;)

Avdraget för målningsförberett är 80 000 kr. Endast kostnaden för Kährs Linnea Ek, Beijers pris 280 kr/m2, blir nästan 24 000 kr om man lägger det i Kök/allrum/vardagsrum/entre/sovrum/hall (inräknat 10 % spill). Då har du 56 000 kr kvar till all inomhusmålning (minst 2 strykningar) och all utomhusmålning (helst grundmålning + 2 strykningar toppmålning).

Jag räknade rätt noga på skillnaden mellan MF och IF och kom fram till (som Marelb) att man tjänar c:a 20 000 kr. Men då får man lägga ner c:a 100 mantimmar på inomhusarbeten + 100 mantimmar utomhus (tid för amatör).

Om det är värt det får var och en avgöra .... :)
Fast vi vill ändå ha klinkers i hall, kök, tvättstuga, och så kakel och klinkers i badrummet. Så det känns som att vi lika gärna kan göra allt då. Men det kanske inte är värt det alltså.
 
Kul att se er planlösning Fiddeli! Fram med fler vetja!!! :D

Jag tror faktiskt vi räknade ganska noga också på NF eller ej. Det tar ju aslång tid att göra allt själv också. Men vill man som Nelly 83 ha Klinkers på många ställen så kanske man ska göra själv. Vi vill nog ha klinkers i hallen så småningom men då river vi upp golvet. Det ligger nog ändå några år framåt i tiden...

/Maria
 
Nej vi har funderat och funderat och vi kommer att välja målningsförberett!!

Vi har sett ett golv som kostar ca 200 kr/kvm, och i Theos rum ska vi ha ett billligare! Vi har ju bara ett barn än och det kommer ju komma fler så vi vill gärna ha ett golv som är slipbart. Blir ju väldigt fult med en massa barn som leker på det osv.

Sedan kommer vi lägga klinkers i hallen! Och vi kan köpa tapeter till inköpspris, har en kontakt! Och färg med!
Sedan tycker min man att det är väldigt kul att greja och min pappa och svärfar ska hjälpa oss med!
Daniel har 4 veckors semester sparad som han ska ta ut när huset kommer så vi kan få iordning det. Och sedan på sin semester i sommar ska vi måla huset utvändigt!

Taker inomhus och så ska ju redan vara klart om jag förstått det hela rätt?? Eller?
 
Hej,

Vi räknar oxå på att bygga med sm-villan, isf Villa Kalmar. Vi vill inreda övervåningen direk och fått ett pris av entrepenör på 210k, då ingår;

Luftspalt + isolerning av yttertak
Gipsning av takstolar/ytterväggar
Uppsättning av gipsade mellanväggar  (2 sovrum, ett allrum, bad, förråd)
4 st innerdörrar
Smygar, foder runt fönster
5 st element, kompl vvs.
Kompl. el.arb
ingår ej - golvläggning, badrum, målning/tapetsering - det gör vi själva.

Dessutom ingår att ta bort väggen mellan vardagsrum och sovrum så vi får ett stort v-rum på 30+ kvm



Ngn som har en uppfattning om priset är rimligt?

// CallePe
 
H
Hejsan.

Hur mycket har ni / banken räknat
på att boendekostnaden kommer bli (inkl. drift) ?
Om räntorna inte gör ett jätte hopp d.v.s.

Säljaren hörde av sig här nu igen, och vi diskuterade hurvida han har skjutit fram datumet..... Vi vill ju gärna börja få upp huset vecka 49, och han skulle kolla en gång till om det går att lösa på något sätt...... *håller tummarna *

 
CallePe: Jag har ingen aning om priset är rimligt men ni kan ju alltid kolla med så många olika företag som möjligt och be om offerter! Ni har inte fått någon specificerad offert så ni kan se exakt vad bara el dragningar och element kostar? Jag är lite nyfiken då jag inte har en endaste aning. Vi räknar dock med att göra allt arbete själva.

JohannaDaniel: Har ni mycket kontakter och kan köpa material billigt och dessutom få hjälp med att göra jobbet så kommer det säkerligen att bli kanonbra i slutändan!!! :)

Hansochhennes: jag hoppas verkligen att ni får ert hus i tid! Man blir ju lite nervös om allas hus ska bli försenade... :'( Hoppas att det ordnar sig!

Det är ju en evig väntan det här. Man blir lite smått galen eller hur? Nej, nu ska jag in på några företag och beställa deras badrumskataloger!

/Maria
 
JohannahDaniel skrev:
inomhusmålning? Vad menar du då? Om man inte vill ha tapeter då eller??
Exakt! Jag räknade med målning eftersom jag har varit inne i Villa Västervik visningshus och sett mycket dåligt tapetsering - varenda skarv var fel om man tänker på fönstren/ljus. Bättre att måla, inga skarvar och man kan framöver ändra färg i rummen snabbare än svenska ministrar avgår.

Precis som du skriver så finns det en hel del pengar att tjäna in på att ta billigare golv. Vill man göra det mycket billigt finns det ju t.ex. clickgolv på nästan alla större varuhus med byggavdelning för under 70 kr/kvm. Jag har lagt sådant tidigare och efter 3 år ser det faktiskt fortfarande helt OK ut, och då har jag både småbarn och har haft 2 större hundar.
 
Hej hallå!

Ja det är bra att man har lite kontakter! Kan även köpa badrumsmöbler till inköpspris och det är ju svindyrt :surprised:

Jag har ganska många vänner som inrett övervåningen och haft en budget på ca 200 000 men då med alla tapeter, golv och kakel och klinkers på toaletten!

En annan kompis har köpt all isolering till överplan, gips och regler och det gick på 30 000!

Vår säljare sa till oss att allt är redan fördraget på övervåningen, så det är typ bara att sätta dit element och toastol typ! fast man måste nog kanske ha en fackman till det eller?

 
Inte behöver man en fackman till att sätta dit toalettstolen om rören redan sitter på plats!! Det är hur enkelt som helst. Man hinner knappt ens bli irriterad! :)

Vår säljare sa att man får räkna med ca 220'- 240' (med normal standard) för att få hela ovanvåningen gjord, inkl badrum m kakel/klinkers. Vi bygger ett "gammalt" Västervik.

mvh fiddeli
 
H
Hej igen! :)
Idag har våran säljare lovat att huset ska börja sättas upp i slutet av vecka 49 och att vi ska få nycklarna i slutet på vecka 51........
::)
 
Hansochhennes skrev:
Hej igen!  :)
Idag har våran säljare lovat att huset ska börja sättas upp i slutet av vecka 49 och att vi ska få nycklarna i slutet på vecka 51........
::)  

Åhh så spännande! Kanske man kan få se lite bilder sen???
 
H
Jag kan lova att hela husbygget kommer att fotograferas och uppdateras,
Det är ju hur spännade som helst :surprised:
 
GRATTIS!
Nu blir jag jättenyfiken, hur kommer det sig att ni har så tvära kast i er leveranstid?
undrar fiddeli
 
H
Det är ju några veckors semester där under jul-
Så antingen blir det ju precis innan jul, eller två veckor in i Januari......
Och vi hoppas på att det verkligen bir färdigt nu INNAN jul---- Men vågar inte lita på det :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.