Jag har försökt med att ta bort gammal plastfärg med speedheater vilket i princip har gått bra. Resultatet har dock inte blivit så bra att det gått att få slamfärg att fastna på hela ytan, vilket beror på att all plastfärg inte kan avlägsnas med skrapan då den stannar kvar i diverse fördjupningar. Jag har även försökt med att låta fasaden stå obehandlad ett år, vilket inte heller det hjälpte.

Nu har jag fått förslaget att försöka med en hetvattenshögtryckstvätt (120 graders temperatur). Vilken ska få färgen att mjukna och spolas av samt innebära att ytveden reser sig. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sven skrev:
Resultatet har dock inte blivit så bra att det gått att få slamfärg att fastna på hela ytan, vilket beror på att all plastfärg inte kan avlägsnas med skrapan då den stannar kvar i diverse fördjupningar.
Ja, jag har "bytt" från gul platsfärg till falurödfärg utan att byta hela fasaden. Det krävs lite tålamod men kanske passar om man är lite halv-lat. Jag hade skrapat så gått det gick på flera lager gammal färg, troligen linoljefärg i understa lagret. Men fick inte bort allt. Ekonomin och orken räckte inte till mer färgborttagning.... Vi ville av underhållsskäl ha ursprungsfärgen Falu rödfärg på huset.

Men med lite linoljeblandning i Falu-rödfärgen så bet det. Dock fortsätter flagor att lossa där jag inte skrapat bort färgen helt. Det kommer lite varje år. Men på både det av mig övermålade och de nya "rena ytorna" biter slamfägen. Så jag bättrar på varje år. Det är faktiskt helt OK och med 2 omgångar påbättring så är den ingen skillnad i färg. Falu rödfärg är en häftig färg!
OBS detta är en sommarstuga så jag skäms inte alls för denna metod.
 
Gav upp mina försök. Det blev en ny fasad, självklart utan att tilläggsisolera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.