Hej!

Jag har problem med sprickor i ytterväggarna i min bostadsrätt. Huset är från 1963 och väggarna som sprickorna finns i är inte bärande. Enligt fastighetsskötaren har alla lägenheterna på den översta våning sprickor, tydligen någon metallbalk som ligger mot väggarna som orsakar problemet och att det är inte så mycket att göra åt problemet, iaf kommer inte föreningen hjälpa till.

IMG_20130908_104556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20130908_104551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag först började renovera lägenheten så försökte jag laga sprickorna med husfix och sedan bredspackla, sprickorna var tillbaka efter tre veckor. Nu ska vi renovera ett annat rum som har samma typ av sprickor. Det drar lite från sprickorna så dom löper nog hela vägen ut i tegelfasaden så jag vill helst inte få några fuktproblem. Jag har hört att man spruta in elastisk fog in i sprickorna, vissa förespråkar glasfiberväv, vissa säger att man ska lägga Easycover sist för att stärka väggen.

Hur tycker ni det bästa sättet är att laga/minska problemet med sprickorna?
 
Åsa Lund
Är det en gipsskiva som spruckit?
Om det inte är bekymmer med värmeläckage så hade jag helklistrat en 6 mm gipsskiva utanpå alltihop, foga runt kanten med latex. Tapetsera sen som vanligt
 
Nä, det är en lättbetongvägg som har sprickor. Jag har fått tips om gipsskivor, men om väggen fortfarande rör på sig så kommer väl även gipsskivan spricka? Kanske gipsskiva på sockel då?
 
Men du skriver ytterväggarna, och att det drar in genom sprickorna (d.v.s. att det är hål rakt ut)?

Mig veterligen så brukar ytterväggar vara bärande och jag skulle nog inte tagit så lätt på det...

/ Lekman M
 
Det måste dom inte vara! Många större hus är byggda med värande innerväggar och trapphus sedan snickarar man ytterväggar... Jag tror på gips jag oxå, men man kanske kan lämna det flytande över sprickorna? så man inte limmar så noga i hörnet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.