Hej allihopa.
Är helt nybliven forumsdeltagare så var snälla. :surprised:
Efter att ha läst i princip alla trådar på detta underbara forum vet jag att detta är helt rätt ställe att fråga.
Har börjat bygga ett matbord av gamla plank och har nu kommit till den svåra biten.
Planken är ca 110 år gamla och har en underbar färg. Därför har jag handslipat dom varsamt och skrubbat dom rena. Nu vill jag behandla dom med något som gör dom tåliga men utan att det förstör "känslan". Jag passade på att fixa några provbitar att experimentera med så det första var min golvolja. Faxe naturell heter den och det blev tyvärr ganska mörkt. Är det någon som kan tipsa om en produkt som kan uppfylla kraven?
Bifogar en bil på bordet hur det ser ut idag.

1449609494996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tips: http://www.osmo.de/navigate.do?id=85

Dyr hårdvaxolja, så behöver du mycket (verkar inte så) kan du köpa den från tyska webshoppar.

Men till ett bord räcker nog en liten 3/4-literburk från en välsorterad färghandlare.
 
KnockOnWood skrev:
Tips: [länk]

Dyr hårdvaxolja, så behöver du mycket (verkar inte så) kan du köpa den från tyska webshoppar.

Men till ett bord räcker nog en liten 3/4-literburk från en välsorterad färghandlare.
Tack för tipset. Kollade lite snabbt på den men det jag hakade upp mej på var ordet "olja".
Ska kolla med färghandeln om dom har den på hyllan och om man kan komma dit med en testbit och prova. Det sista alternativet är att matt lack. Men dit vill jag inte
 
Hårdvaxoljan ger ett något våtare utseende, men färgar inte trät och blir helt matt.
 
Jag skulle också säga hårdvaxolja. Det är, i mitt tycke, en helt fantastisk produkt. Som falkn skrev så färgar det inte trät och ytan blir väldigt hållbar och tålig.
 
Vi har ett gammalt bakbord som köksbord.
Bord.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att behålla den grova ytan ljus och trevlig så såpskurar vi den med jämna mellanrum. (blöter ytan först med vatten, sedan klickar på såpa och skrubbar med både rotborste och en skrubbsvamp. Därefter torka av med trasa). Ytan blir lite mer motståndskraftig mot fläckar, men de fläckar som blir (vin, saft) brukar gå bort när man såpskurar!

För att stå emot fläckar och få bordet mer underhållsfritt, så är nog olja/vax att föredra!
 
Hur skulle det funka med bivax på bordet?
 
kapi skrev:
Hur skulle det funka med bivax på bordet?
Det har jag funderat på. Dock hittade jag bara att dom inte rekommenderades där livsmedel kan vara pga det är terpentin i.:confused:
I mitt fall kommer det sitta småbarn vid bordet och dom kladdar ju ner allt.
 
KnockOnWood skrev:
Tips: [länk]

Dyr hårdvaxolja, så behöver du mycket (verkar inte så) kan du köpa den från tyska webshoppar.

Men till ett bord räcker nog en liten 3/4-literburk från en välsorterad färghandlare.
Håller också på hårdvaxolja. Uppenbarligen har du dock inte använt det KnockOnWood då 3-4 liter skulle räcka till minst 10 sådana där bord. Skulle gissa att du klarar dig med 2 dl till det där bordet, troligen mindre. Det är otroligt drygt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurturban
  • Laddar…
Hahaha, jag tänkte det, någon kommer att tolka 3/4 som 3-4 liter, men det avser alltså en tre-kvarts-liter burk ;) Dvs 0,75 liter.

Jag har aldrig kört med hårdvaxolja själv, ändå instämmer även jag in den kören om du vill ha maximal träkänsla.
 
  • Gilla
Vivno
  • Laddar…
Hej. Det blir nog vaxoljan som alla pratar om. Får väl börja med en burk 0.75l.
Bordet är 110×270cm så det räcker med en burk och två strykningar?
 
M
Beroende på hur snabbt du vill ha bordet klart så är faktiskt såpa riktigt bra, användes ju förr på golv.
Dock skulle jag gissa på att bordet behöver såpskuras 10-15 gånger innan det har en skyddande yta.
 
evojenza skrev:
Hej. Det blir nog vaxoljan som alla pratar om. Får väl börja med en burk 0.75l.
Bordet är 110×270cm så det räcker med en burk och två strykningar?
Kolla vad som står på burken, där finns information hur mycket som går/hur långt det räcker.
 
ska ringa och kolla hos den lokala färghandlaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.