A
väljer den med bäst garanti och billigaste och snabbaste servicen
 
KristinaRT
Jag hade valt bosch, utan att ha djupjämfört dem, av fyra skäl
1) energiklass A++ (bra för miljön, men håller också kylan böttre vid tex strömavbrott...
2) display som är synlig utifrån, vi har inte det nu och jag saknar det
3) smartare upplägg i fråga om hyllor och fack i dörren.
4) vertikalt handtag = lagom i höjd till alla oavsett om det är små barn eller långa vuxna.


Brasklappen är att jag inte har kollat garantoer och service...
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
De miele produkter ja använt har alltid fungerat klanderfritt, problemfritt ägande är värt de oftast högre priset
 
Jag har goda erfarenheter både av Bosch och Miele, även om jag skulle säga att Miele är det lite bättre märket enligt mina erfarenheter av diskmaskin och tvättmaskin. Fast i det här fallet verkar ju kylskåpet från Bosch vara modernare och mer prisvärt, så jag hade valt Bosch. Jag har samma motivering till det som KristinaRT.
 
Hej,

Vet inte om Miele lyckats förbättra handtagen till sina kylar/frysar de sista åren? Vårt handtag till kylen (inköpt ca 2009) gick i alla fall sönder väldigt fort p.g.a. en skräpkonstruktion av dålig plast i mekaniken. Förra året såg jag att handtaget på jobbets Miele-kylskåp hade gått sönder på samma sätt. Vet dock inte när just den kylen var inköpt? Om man sedan någon gång beslutar sig för att försöka rengöra droppskålen på baksidan av kylen så inser man snabbt att det är prao-elever som stått för konstruktionen. Det går helt enkelt inte att få loss skålen utan att bryta och bända i de intilliggande "kylrören". Behöver jag säga att dom där plastlådorna man skall ha potatis o grönsaker i gick sönder bägge två inom något år?! Efter att vår Miele-damsugare också gått sönder på tre olika ställen (!) p.g.a. idotiska och svaga plastdetaljer har jag beslutat mig för att bojkotta detta varumärke. Eftersom väldigt många andra människor tycks vara nöjda med deras kvalitet så bör det ändå rimligen betyda att de i övrigt tillverkar riktigt bra grejer. Skall jag vara helt ärlig så är det sannolikt inte mycket bättre med andra märken heller?! Dagens kvalitet på vitvaror, verktyg, o.s.v. kan inte jämföras med vad som tillverkades förr i tiden...

Vår Bosch-torktumlare och diverse Bosch-verktyg i garaget har i alla fall inte gjort mig besviken.

Må Godis / Ole
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
A
plastskålen på baksidan får du på de flesta produkter bända loss eller i alla fall flytta kylrören

handtagen och plastbackarna går sönder på miele.
handtagen går minst lika ofta sönder på bosch
 
Nu går jag lite OT här men hoppas det är ok

En kompis köpte LG efter att ha jämfört miele o LG på elgiganten, jag känner mig tveksam till LG?
Är LG precis som Samsung bra i början o sen rostar dom sönder eller har dom bättre kvalite?

Själv väljer jag mellan Husqvarna och AEG då jag alltid varit nöjd med Husqvarna o gillar deras design men är lite nervös över hur deras kvalite blivit dom senaste 10 åren.
 
A
jag har en amerikansk typ sida vid sida LG sedan länge
går otroligt bra med mindre krämpor än genomsnittet (kanske därför Electrolux köper dessa)
absolut inga rost problem
har bara bytt en sensor, vilket man får göra på många andra fabrikat oxå.
Husqvarna o AEG är ju samma skit bara färgen på dörren som skiljer, tillverkas oftast i ett låglöneland. finns ev modeller kvar som tillverkas i Mariestad. kvalitén har om inte rasat så i alla fall betydligt sämre på de senaste 10-15 åren och kan definitivt inte jämföras med de som tillverkades på -70 o 80 talen
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MrPlow
Miele pga att den rymmer mer. Energimärkning ger jag inte mycket för - är väl lika mycket fusk där som med avgasvärden!

Har varit väldigt nöjd med de Mieleprodukter vi haft men även med Bosch.

Ta den som är rätthängd vettja =)
 
Generellt brukar Mieles produkter vara dyrare än andra. Med detta sagt så skulle jag noga kolla varför priserna mellan de två kylskåpen du väljer mellan är snarlika. Jag skulle tro att du får mer för pengarna med Bosch (du kan ju gå in på olika testsidor för att jämföra resultat). Lycka till!
 
Kan du lägga till lite och ta Miele K13820? Då får du betydligt bättre inredning.

Om inte skulle jag ta Boschen även jag gillar Miele pga större volym. Skulle inte oroa mig alltför mycketför handtagen då de är förbättrade jämfört med de som nämns tidigare. Likaså är grönsakslådorna bättre nu.
 
Jag utgår från miljötänket och väljer Bosch för att det är A++ och när det gäller frys kollar jag alltid att det även är självavfrostning vilket underlättar
 
En sak som kan vara värt att tänka på när man väljer kylskåp är hur mycket/lite fläkten låter. De flesta kylskåp idag har en fläkt för att temperaturen skall vara jämn i kylskåpet och det (o)ljudet skulle jag gärna sluppit.
 
Jag kan skriva under på spikolles inlägg. Vi köpte alla vitvaror till vårt nya kök 2007 från Miele. Hur Miele har fått stämpeln kvalitet är en gåta.

Kylen har gått sönder i tre omgångar (cirkulationsfläkt inom ett år, handtag efter tre år och nu termostaten). Droppskålen går inte att demontera för rengöring och kondensslangen är för klen så den sätter igen sig med jämna mellanrum.
Frysens cirkulationsfläkt skar ihop i lagren.
Spishällen levererades trasig, sprucken plastkåpa pga felaktig montering i fabriken.
Inbyggnadsmikron är så konstruerad att det inte går att byta lampa i den själv utan det är meningen att en tekniker ska göra det. Dessutom kostar själva lampan, dom är special, 400 kr.

Nja. Väljer mest troligt ett annat märke den dagen det är dags igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.