Min telekabel börjar fungera dåligt vilket får effekter på mitt ADSL som kopplar upp och ner samt växlar ned till låga hastigheter. Har funkat finfint i 7-8 år.

Min bredbandsoperatör vill inte felsöka utan verkar bara intresserade om det blir helt avbrott.

Kan man själv beställa och bekosta en felsökning/uppmätning av sin lina hos någon? Det är luftledning så gissar att nån skarv eller segment blivit dåligt...
 
Bob_the_builder
Du betalar dyra pengar för din uppkoppling, Klart att operatören ska felanmäla hos Skanova (som äger kopparnätet)!

Men för att svara på din fråga - nja, med hänsyn till att kabeln inte är din är du hänvisad till Skanova (genom operatören).
 
Över hälften av alla felanmälningar på bredbandet är vanliga användarfel så de gör rätt i att vara skeptiska. Därför måste du visa att felet inte är på din sida för att vara förtroendeingivande.

Koppla datorn direkt mot routern och kör lite tester med bredbandskolen och gör en stor mängd tester under några dygn. Dokumentera resultaten. Se till att inget annat är inkopplat under tiden.

Gå in på ditt ADSL-modem och titta på vad det står i loggarna. Ofta ser man olika fel där.

Nu borde du ha tillräckligt på fötterna för att få dem att börja felsöka lite mer seriöst.
 
Jag har redan under två månaders tid loggat både uppkopplingsstatus och hastighet (tptest 15 min intervall) och sammanställt detta i diverse dokument som operatören har fått. Teknisk kundtjänst är jättetrevliga och tackar så mycket för underlaget men när det sedan kommer till de ansiktslösa teknikerna som man aldrig får prata med så stänger de ärendet utan att titta på underlagen eller höra av sig och föra något resonemang. Får enbart ett summariskt nekande att med 6km från telestationen får man räkna med problem. Att grannar fortfarande har rock-solid uppkoppling och jag själv haft det i 7-8 år biter inte på dem. Jag har gjort grafer med tre års statistik som visar uppkopplingsstatus var 30:e sekund och man ser tydligt hur felfrekvensen går i taket i augusti i år.

Så låt oss konstatera att jag gjort vad jag kunnat gentemot operatören. Jag har inga fler ideer på hur jag kan "överklaga"?

Kan man rent tekniskt mäta "kvalitet" på en kabel som börjar bli kass (sämre när det regnar och blåser) eller är anledningen att de inte vill göra något att det är enklare att vänta till det lägger av helt och hållet?
 
Jag hade ett liknande problem som dig där hög luftfuktighet skapade mycket omsändningar av paket. Bredbandsbolaget som jag hade som operatör hade skickat ut Skanova ett par gånger innan utan att de lyckats åtgärda felet. Det var först när jag samkörde väderleksdata med trafikloggarna som de kunde lokalisera felet och det slutade med att de bytte c:a 100 meter luftledning.

Och ja, det går utmärkt att mäta ledningens kvalitet med de instrument som teleteknikerna har med sig.

Men hur du ska komma igenom har jag inga idéer på, om det inte räcker med att hota om att du säger upp ditt abonnemang....
 
De skulle bara bli glada om du säger upp ditt abonnemang.
Om grannen har bra uppkoppling så är felet kanske någonting hos dig. Kommer tråden in som luftledning? Finns det en skarvdosa på ditt hus som kanske har korroderat?
 
Bob_the_builder
Att det funkar hos grannen behöver inte betyda att det är fel hos dig. Du har ett eget kopparpar hela vägen från telestationen och på 6 km kan det sitta rätt många skåp och plintar där det kan vara fukt etc.
 
Claes Sörmland
Vi hade dålig uppkoppling via ADSL i flera år. Även här var det så att felet kom och gick och linan blev ofta instabil vid fuktig väderlek.

När regnen kom i höstas så tröttnade jag slutligen och kopplade in modemet vid kablarna på fasaden. Detta löste omedelbart alla problem - det var kablarna eller nån skarv på husets fasad som gav alla problem. Jag kunde också se det via signalstyrkan i modemets log - SNR gick upp från katastrofala 5 dB till 8 dB.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Jag är redan inkopplad direkt på inkommande ledning som kommer in under mark i vår källare. Vi har ingen fast telefoni så kabeldragningen är synnerligen enkel direkt till modemet. Historien är också den att problemen började med att vår anslutning lade av helt och hållet beroende på att kabelpar i någon luftledning nån kilometer från oss gick sönder. Efter några dagars avbrott bytte en tekniker oss till ett annat kabelpar ("det sista i den ledningen, nästa gång får vi byta den slingan") och sedan dess har vi haft uppkoppling igen men en dålig sådan.

Enligt Skanova-teknikern fanns det många felmärkta kabelpar i nämnda slinga och jag fick alltså den sista lediga. Me thinks att det är troligt att den kanske inte heller är så fräsch...

Men utan Bredbandsbolaget-teknikerns välsignelse kommer detta aldrig att kontrolleras...
Ska jag kanske ge mig ut med modemet i skogen och självsvåldigt koppla in det i telestolpar närmare och närmare telestationen tills uppkopplingen fungerar bra?
 
Vad kan du få för hastigheter med tex 4G-abonnemang idag jämfört med dagens hastighet?
 
Jag kan inte få fast IP med 4G så är ej alternativ för mig.
 
Thomas_Blekinge skrev:
De skulle bara bli glada om du säger upp ditt abonnemang.
Om grannen har bra uppkoppling så är felet kanske någonting hos dig. Kommer tråden in som luftledning? Finns det en skarvdosa på ditt hus som kanske har korroderat?
Skanova ja, men inte bredbandsbolaget.
 
För ett antal år sedan hade min farbror en dispyt med BBB, han gick helt sonika och sökte upp VDn. Efter två och halv dags väntan i soffan utanför receptionen var hans problem löst.

Kanske inte är en framkomlig väg för dig, men jag tror du helt enkelt får bli en pain in the ass.
 
Operatören kan se detta i deras dslam dvs kvaliten från telestationen till ditt modem om det är några förluster.
Tyvärr har du över 5km till telestation.
 
Vi hade liknande problem i många år. Vår lösning blev att säga tack och hej till den analoga linan och dra in fiber.

Poängen är att felsökning är dyrt, att få klagomål från kund kostar dem inget. Du behöver logga felen tydligt (och visa att de beror på att det är problem på linan, hos oss kunde man t.ex. se att Link-lampan på modemet började blinka) och sen kräva nedsättning av avgiften för den tid som du varit utan uppkoppling. Då kommer det att kosta dem pengar att inte åtgärda felet.

Men tittade jag på vår lina så var det ändå 98% tillgänglighet. 2 % nedsättning av avgiften är ju ingenting... Men 14 timmar i månaden utan internet är ju frustrerande. Att felen förekommer ofta är det svårt att få ersättning för tyvärr.

Och byta leverantör hjälper ju inte, det är samma lina...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.