Hej,

En kort sammanfattning:

Jag tog över min fars hus och kommer nu att göra om badrummet/tvättstugan (ca 17 m2 golvyta och ca 50 m2 väggyta) till ett modernt badrum.

Jag har:

1. rivit ut det gamla golvet. Dvs bilat upp det för hand ca en halvmeter djupt och burit ut cementkakan och leran för hand.

2. Lagt 20 cm lager cellplast och armerat en betongplatta på ca 15 cm. Under har jag lagt singel/lekakulor för att få golvet på en jämn nivå mot taket. Vi gjuitt fall (3 st fall) mot brunnar vid gjutningen.

3. En rörmokarfirma har lagt nya stammar och nya brunnar enligt branchregler.

4. En elektriker har lagt in elektrisk golvvärme och jag har fått intyg på att det är rätt utfört.

5, Flytspackel har lagts ovanpå

6. Nu skall väggarna upp med kakel. (Ja, jag tänkte länge på "Fibo-Trespo", men beslutade mig för "hederligt" kakel.) Och golvet klinkas. Men först måste väggarna fixas...

Nu frågorna ärede medelmmar:

a) skall jag sätta upp våtrumsgipsskivor över hela badummet, eller bara i "Zon 1"? Branschrelerna har visst ändtrats här sedan den 1 juli 2015?

b) Skall jag regla upp dem med reglar på ca 1 cm djup (eller djupare?), eller tycker ni att jag skall sätta upp gipsskivorna direkt på den gamla putsade väggen?

Inflik: Den gamla putsade väggen är relativt skev och putsen är på många ställen "mjölig" (och nu bortknackad) och på många andra ställen "stenhård". Jag tänkte att med gipsskivor, så får jag ett nytt fräscht ytlager att kunna prima, gumma två gånger och sedan kakla på. Eller skall jag putsa upp på de ställen som putsen har blivit bortkbnackad? Det blir docksvårt att få det jämt...

c) Vad göra med gipsskivorna i Zon 2? Vanliga gipsskivor, eller även där våtrumsgipsskivor? Det är inga ekonomiska problem att ha våtrumsgipsskivor i hela badrummet (ca 50 m2 väggyta)

d) skall jag lägga tunna cellplastskivor (1 cm) på de väggar som vätter mot utsidan av huset (dvs mot ytterväggarna) med en liten luftglipa mellan cellplast och betong?

e) Något annat ni vill tillägga?

Jag bifogar två bilder på badrummet! Badrum 1.jpe Badrum 2.jpe
 
Jag hade liknande projekt i förra huset. Väggen blev nyputsad och sedan kakel på, inga skivor. Men det måste vara rätt puts, det finns hur många sorter som helst. Innan fräste jag in rören till vv och kv i väggen.

1cm frigolit gör ingen större nytta.
 
Jag är lite skeptisk till vanlig gips med papper i källare och särskilt om det ska sitta bakom fuktspärr.

Blir det inte svårt att få gipset att sitta rakt och inte flexa om underlaget är ojämnt? Låter som mycket jobb att fixa till distanser så att gipset sitter bra.

Jag tror att det vanliga är att man putsar eller spacklar betongväggar någorlunda jämna innan man kaklar. Att regla upp känns mindre lämpligt. Är det torrt i källaren kan du använda gipsputs som sägs vara enkelt att jobba med.

Generellt brukar man avråda från att isolera på insidan av väggar om det inte är extremt torrt och väldränerat, och även då ska det vara luftspalter och material som inte kan ruttna. Finnarna på SPU har dock en isoleringsskiva som de säger funkar på insidan och andra säger att lättbetongblock kan funka.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Innan fräste jag in rören till vv och kv i väggen.
Måste inte rören sitta utanpå kaklet, eller har det ändrat reglerna igen?
 
Ok, tack för svaren. Det får nog bli puts iallafall!

Hälsningar
 
Rören får vara i väggarna men inga skarvar
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det med skarvar i väggen, gäller det inte bara för regelväggar eller träväggar? Jag ser inte riktigt varför det ska gälla för murade eller gjutna väggar.
 
Gäller alla...får ej dölja skarvar, du får däremot gömma skarvar från radiatorsystemet pga sluten krets så ev läckage blir inte så allvarligt...medans vatten ledningarna bara kommer läcka i all evighet vilket blir stora skador tillslut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.