peternicklas
Köpte en HP Microserver till mina övervakningskameror. Det fungerar mycket bra även om det är en Celeron processor i servern just nu. Har uppdaterat till 16 GB internminne och kan inte se att mina kameror belastar särskilt mycket. Använder 2 HDD i RAID för detta. Tänkte sätta in 2 till i RAID för att lagra andra typer av filer. Någon som har en liknande server och vet vad den kan hantera utan att överbelasta den? Tänkte ev. byta CPU mot lite snabbare dock är det svårt att hitta Xeon som passar.
Kör WIndows Server 2012 R2.
 
jag har tittat på den där för nasbruk, men utsagorna om vad den orkar med varierar och är rätt subjektiva.
 
peternicklas
Jag anväder den som NAS och tänkte fortsätta med filserver. Hittills så är det liten aktivitet på CPU och minne. Den är mycket snabbare än t.ex. en Synology 214+. En Synology 214se klarade att hantera 3 kameror medans servern nu hanterar 8 utan problem. Fick ett väldigt bra pris på Dustinhome så jag kunde inte låta bli. Diskarna hade jag men har köpt till en SSD och minne.
 
den kostar 2500kr nu. Tittar även på Dell T20...
 
peternicklas
De hade en drive under black friday. Jag tror jag fick den siste de hade. Vet inte vad som skiljer dem åt, kan detta med servrar för dåligt. Dell verkar vara bättre specad, dock bara 1 LAN.
 
Funderar också lite på vad man kan lägga på en sån här. Har lite önskemål som kanske inte är förenliga.
Dels vill jag köra virtualisering, tänkte mig 2-3 linux-VM med relativt låga krav på prestanda, dels vill jag ha snabb och flexibel lagring och gärna allt i en burk.
Misstänker att detta inte är ett kinderägg som uppfyller tre önskningar, åtminstone inte utan halsbrytande hack, men är tacksam för tips och råd.
En tänkbar väg är någon linux i botten med ZFS som lagring och sedan köra KVM för virtualisering, en annan är ESXi och allt som virtuella maskiner och förlita sig till burkens RAID-funktioner. Tankar om det?
 
Googla gen8 och freenas. Det är många som kör ungefär som du tänkt dig. Man använder inte HP's raid.
 
Jag har inte kört FreeNas men är rätt sugen på den lösningen. Fast då faller väl idén att köra virtuella maskiner i samma burk?
 
exakt hur man delat upp det och vad som går i VM och inte har jag inte klart för mig. Jag har bara läst en massa om detta upplägg när jag googlat på denna server och freenas. Eftersom det inte har mappat helt mot min konfiguration så har jag inte lagt detaljerna på minnet.
 
OpiMaza
Kunde inte hålla mig i helgen så det blev en beställning på en HP ProLiant MicroServer Gen8 Entry Intel G1610T 4GB.
Nu är bara frågan vilket os man ska köa på den.
 
peternicklas
Jag kör WindowsServer 2012 R2, men jag får det gratis. Det fungerar bra utan några problem så här långt. Dock så är det nackdelen med MS att uppdateringar kräver omstart. Jag har slängt in 16 GB minne och satt en SDD disk på DVD anslutningen. Vad jag se så här långt så hade det räckt med 8 GB minne. CPU är inte några problem, ligger under 10% i utnyttjande. Det som ska kollas är prestandan på HDD, har 2 st WD red 3 TB styck och kör den i RAID.

Visade sig vara ett enkelt fel, nätverkskablem hade inte full kontakt. Nu går det nästan i GB hastighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.