Hej!
Har haft lite hjälp med en utbyggnad och takarbete. En plåtfirma har lagt ett platt plåttak på ca 30 kvm och ett annat på ca 14 kvm, det senare av "kuvert"-typ allt dubbelfalsat. Dessutom lite ränndalar och vindskiveplåt och hängrännor. Vi är nöjda och tycker det är fint. Däremot är vi inte särskilt imponerade av hur de jobbar. De flesta veckorna var de där runt 1h för återkomma efter ytterligare en vecka för att göra endast ett par timmar igen. Det gjorde att allt drog ut på tiden, och att man fick ringa och tjata mycket.
Jag skrev upp när de var hemma hos oss (vi är föräldralediga) och jag har fått det till ca 35 manstimmar på bygget, om vi räknar med att jag missat någon heldag så säger vi 50 timmar. Fakturan är på 98 timmar, är det rimligt? I så fall inga problem och vi ska inte bråka. Men eftersom de krånglat och dragit ut på allt så vill jag vara säker. Tar det lika mycket tid i verkstaden som på bygget?
Bifogar det specade materialfakturan så man kan få en uppfattning av arbetet. På direkt fråga till plåtfirman så säger de att se inte kan speca upp de 98 timmarna noggrannare. Vilket jag tycker är lite märkligt. Var får de i så fall sin siffra ifrån?
Tack för hjälpen, och jag vill inte få det att se ut att jag inte vill betala hantverkare, tycker bara att man borde kunna få det specat bättre?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Ingen aning om tiden är realistisk men det låter ju inte som om det är speciellt mycket de kan göra på verkstaden på ditt jobb (förutom inköp då), så de timmar du mätt upp borde ju stämma ganska bra.

Hos mig la plåtfirman ca 30m2 dubbelfalsat "platt" plåttak (63 meter M-82-SKIVA 67-BAND gick det åt) och de fakturerade 36 timmar.
 
Är ganska ofta det är 50 % på bygge och 50% på verkstad men beror helt enkelt på vad för typ av jobb det är.
Materialfakturan säger inte så mycket då hur mycket tid det tar beror på hur taket ser ut slätat lätta ytor går extremt fort och hinder tar mer tid än många tror.
Men med allt du har på materialfakturan så är 98 timmar inte omöjligt.
 
Jag har alltid fått med underlaget för timmarna från min snickare samt plåtslagare, där det stått vilka dagar som de jobbat, vem som utfört jobbet, samt antalet timmar de debiterat för varje arbetstillfälle.

Verkstadsarbete för plåtslagare var i mitt fall 12 timmar för tillverkning av plåtbeslag till 2 skorstenshuvar samt 35 m vindskiveplåt, svårt att kontrollera men säkert inte helt orimligt.

Tycker nog att man kan kräva att få se underlaget för timdebiteringen, även om det bara är en handskriven enkel lapp, ty de har ju knappast de 98 timmarna vid så många tillfällen enbart i minnet.
 
Tack för era svar! Ska ringa plåtkillen imorgon, han ville absolut inte skriva något på mail, utan ville att jag skulle ringa. Får se vad han säger.
 
D
fs01anon skrev:
Tack för era svar! Ska ringa plåtkillen imorgon, han ville absolut inte skriva något på mail, utan ville att jag skulle ringa. Får se vad han säger.
Hur var materialkostnaden? Kanske plåtis har varit väldigt billig på materialet och lite extra dyr på arbetet för att gynna dig om du har rot... Kanske därför han inte vill ta det på mailen? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.