murak
Vi har byggt ett nytt hus i ett område som har fiberslang framdraget till tomtgränsen. Vår grundentrepenör har svetsat och dragit fiberslangen vidare in i huset. Det står inte utryckligen i vårt kontrakt med grundentrepenören att fiber ska dras in till huset.

Nu när fiberföreningens leverantör av fiber skulle blåsa fiber in i huset så var det stopp i slangen och de håller nu på att gräva upp tomten för att försöka hitta stoppet.

Min fråga är vem som ska betala detta? Jag tycker att det borde vara grundentrepenören, men iom att det inte står något om det i vårt kontrakt så kanske det blir svårt att få till? Vi har inte diskuterat betalning med någon part ännu.

Tack på förhand!
 
Risken är att du får betala.

I och med att grundleverantören misslyckats med att leverera en korrekt slang, så tror jag att du borde ha felanmält slangen till dem och bett dem korrigera felet. När du nu låter en annan part rätta felet så kan det bli svårt att kräva ersättning från grundleverantören.
 
Ja, den som gjort jobbet undermåligt ska stå för detta om det är inom reklamationstiden. Är det grundentreprenören som är hos dig och gräver nu? Annars lär du nog vara körd.
 
Kan slangen vara frusen kanske? Då handlar det nog mera om naturen än undermåligt arbete.
 
murak
Tack för snabba svar!

Jag håller med om att grundentrepenören borde fått en chans att fixa problemet själv, det är ju inte mer än rätt.

Det är fyra parter inblandade:

Jag -Jag
Grundentrepenören -GE
Fiberföreningen -FF
Företaget som blåser/installerar fiber åt Fiberföreningen -FSB

När FSB upptäckte att det var stopp i slangen var FF väldigt snabba med att själva hyra in grävmaskin/bestämma vad som skulle göras, vi blev bara informerade om att detta kommer ske. Direkt efter vi fått reda på att det var stopp så ringde vi och informerade GE och GE sa då att de skulle kontakta FSB. Detta var fredag morgon 4 dec, vilket ju inte är jättelång tid för GE att agera. FF har också försökt få tag i GE, utan resultat.

Det kan absolut vara naturen som ställt till det då det är fuktigt i marken där slangen ligger och det har varit minusgrader. GE är seriös och jag tror inte att de gjort ett dåligt jobb, men alla kan göra misstag. Exakt vad stoppet beror på får vi nog veta under dagen, men jag vill gärna ha kött på benen när någon ska betala.

Om det har frusit, är det något som kan gå på en hemförsäkring eller annan försäkring som vi fått iom nybygget?

Jag uppdaterar tråden vart efter.
 
Om ni inte godkänt(nu eller via tidigare avtal kring fiberinstallationen) att FF har rätt att ta dit grävare på er bekostnad så är det ju FF som får betala tilltaget.

Visar det sig vara fruset vatten vill jag påstå att FSB inte är kompetenta, det gräver man inte upp - det tinar man.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hur lyckas man få in vatten i slangen så att det kan frysa? Ena änden kopplas väl ihop vid tomtgränsen och den andra pluggar man väl tillfälligt vid husfasaden...

Fortsätt gärna informera om det går!
 
Det räcker med en otät skarv eller otät kopplings/slingbrunn och en lågpunkt på slangen i frostdjup så är det ett faktum. Eller också råkade det komma i några deciliter vatten vid förläggningen.

Tro mig, det är ibland ett h-vete att förlägga fiber vintertid.... På sommaren är det på sin höjd vanliga stopp och ett och annat djur som förirrat sig in i kanalisationen :D Katter kan springa långt i 110-rör men inte vända.... :(
 
Redigerat:
murak
FF har nu blottlagt vad de tror är fiberslangen och FSB är på väg för att provblåsa igen från huset för att få reda på mer exakt vart det är stopp. FF säger att om det är stopp på vår tomt så kommer vi få fakturan och vi får göra upp med GE. Jag väntar med att ringa GE tills jag vet vad felet är.
 
Jag skulle blir rätt förvånad om GE betalar utan att protestera då de som sagt inte fått möjligheten att först själva rätta till ett eventuellt fel. Och som sagt frågan är om FF kan påföra dig denna kostnad?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Och som sagt frågan är om FF kan påföra dig denna kostnad?
Det kan vara värt att plocka fram avtalet med fiberföreningen. Står det inte där att de har rätt att påföra dig oväntade merkostnader så är det klart läge att förhandla med dem om en kostnadsreduktion.

Om du förhandla bra kan du gå skadelös ur detta. Ingångsförslag:

Grundläggaren ersätter dig med vad det skulle ha kostat för denne att komma ut och fixa felet, dvs en summa motsvarande egen personalkostnad och maskinkostnader.

Du ersätter FSB med självkostnaden för att fixa felet. Rimligtvis lika mycket som grundläggaren ersätter dig med.

Om det handlade om is i slangen så ersätter du inte firman med någonting, is tinar man bort.

Är det någon som faktiskt vet hur man gör för att tina bort is i en slang? Värma ovanifrån?
 
Man kan tina med en typ av "spolslang" och ånga slangen drar sig fram med hjälp av ångan som sprutar lite framåt men mest bakåt i ett munstycke längst fram på slangen.
 
murak
Tack pelpet och ni andra för svar!

Jag kunde inte hålla mig så jag åkte hem från jobbet och var med.

När jag kom hem så höll FSB på att provblåsa från huset för att kolla vart det var stopp. Det tog stopp, vi mätte och grävde på platsen. Där fanns fiberslangen som låg under elkabelröret till huset, inte utmärkt, samt en skarv på denne. Fiberröret (litet, styvt, vitt rör) var inte korrekt itryckt i skarvdosan, från nått håll. Då fiberröret var för spänt för att trycka i skarvdosan korrekt så skarvade FSB en bit sen var problemet ur världen.

Bilder kommer imorgon.

GE hade inte ringt FSB som de sagt att de skulle, inte heller fick FF tag på dem på telefon när de försökt (får forska i hur många gånger och när de ringt) Jag har själv försökt ringa idag men inget svar. Givetvis kan de ha varit upptagna.

Fortsättning följer.
 
murak skrev:
Vi har byggt ett nytt hus i ett område som har fiberslang framdraget till tomtgränsen. Vår grundentrepenör har svetsat och dragit fiberslangen vidare in i huset.
Hade ni tillåtelse av den som äger den framdragna fiberslangen att göra detta? Eller gjorde GE detta utan att du bett om det?

Som jag ser det är det ju i princip en olovlig anslutning mot fiberföreningens kanalisation. Och det är du som fastighetsägare som ansvarar för detta fel.

FF kan alltså kräva dig på pengarna, sen är det upp till dig att möjligen kräva GE på pengarna för att GE inte har gjort en korrekt skarv.
 
murak
Nerre skrev:
Hade ni tillåtelse av den som äger den framdragna fiberslangen att göra detta? Eller gjorde GE detta utan att du bett om det?

Som jag ser det är det ju i princip en olovlig anslutning mot fiberföreningens kanalisation. Och det är du som fastighetsägare som ansvarar för detta fel.

FF kan alltså kräva dig på pengarna, sen är det upp till dig att möjligen kräva GE på pengarna för att GE inte har gjort en korrekt skarv.
Vi hade tillåtelse. FF var tillfrågad och vi hade kommit överens och skrivit kontrakt. Inga konstigheter.

Då vi inte fått tag på GE så komponerar vi ett mail och så får vi se vad dom svarar. Som jag ser det är det inte självklart att GE kommer betala, även om felet berodde på dem. Kanske kan vi mötas i mitten som pelpet föreslog.

Bifogar bild på skarven som inte var ihoptryckt. Den var inlindad i eltejp.

1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.