Vilket läcker hus ni ska bygga!

Det är kul att andra också gillar den amerikanska stilen. ;D
Ska du ha exakt den planlösningen och storlek på rummen?

När vi själva tittade på Amerikanska ritningar tyckte vi att dom flesta hade ofta små v-rum och sovrum men jätte garager.
Hur har du löst det?
 
I princip blir det enligt planlösningen. Jag kommer inte ha ingång till toaletten från stora sovrummet utan den ingången kommer bli in gång till gaderob.


Ingången till toaletten blir där Pd-rm är och walkin closet blir en del av toaletten.

Jag kommer att lägga till ett föråd i garaget.

Varje rum blir enligt följande:

Stora Sovrummet blir 18.6 m2
Små sovrum 12,3 m2
Frukost rum 13m2
Kök 12,7 m2
Matsal 12,3 m3
Vardags rum 26,5 m2
Imgång 4,12 m2
Kontor 12,63 m2
Tvätt 8m2

Frukost+kök+matsal+ingång är i princip ett rum med takhöjd på 3,3 m, Kontoret är på 2,74, alla andra rum är på 2,50 m utom stora sovrummet som är på 2,74.

Jag är rätt nöjd med storlekarna på rummen nu.

// jörgen
 
Har också börjat tycka om den amerikanska stilen. Tycker om lite små krypin här och där.
Undrar dock vad man skulle kunna kalla ett all-rum för?
Greatroom = vardagsrum.
Skulle vilja ha en planlösning med 4 sovrum + v-rum + allrum + kök.
 
Våra barns rum kommer att vara på 12,5 - 15,1 kvm. Ganska kvadratiska och därmed lättmöblerade. Just nu har de jättesmå rum och jag skulle nog råda alla att åtminstone göra rummen 10 kvm.

Vårt sovrum blev på ca. 20 kvm, lite större än vad vi hade tänkt från början, men det fick bli så för att få ihop planlösningen. Det skall dock bli skönt med ett stort rum, vårt nuvarande sovrum är 9,9 och för trångt och svårstädat.

Vardagsrum och kök blir 61 kvm, öppen planlösning, vi trivs med detta och har det nu men då bara ca 33 kvm och massor av fönster och dörrar vilket gör att det blir svårt att möblera och dessutom är det för litet.
 
Hur stor blir huset total? Skall ni ha enplan eller 1 1/2, 2 -plan?

Mvh

Jörgen
 
Herrejösses hur stort bygger alla egentligen? Låter som alla bygger värsta slotten :surprised:

Nä skämt å sido! ;D
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur stort ni bygger...? Vårt hus blir ca 165 kvm (enplan) med ett sovrum på 15, ett på 13 och två på 9 kvm (varav ett är tänkt till arbetsrum). Sen blir i och för sig kök/matplats och vardagsrum rymliga.
 
Vårt hus blir 204 kvm, 1 ½ plan med mansardtak och kupor mot fram- och baksidan.

Det blev bara större och större när vi tittade på hus och sattt hemma och skissade.

Vi ville inte bli trångbodda igen, så som vi är idag. Dessutom är det lättare att städa när det inte är så trångt!!
 
Det skulle var 1 och ett halvt plan (blev något konstigt med tecknen).
 
Vi hade samma problem. Den största orsaken är att vi skall bygga i Ytong så ytterväggarna blir ca 40 cm och man vill ju inte nagga på inne måtten. Nu är vi uppe i 264 m2 bygg yta incl garage. Hur mycket har ni räknat med att ert hus skall kosta?
 
Ca 2 200 000 kr utan tomt och anslutningsavgifter. Vi har en hög standard, stort kök, trägolv i hela huset, kakel och klinker i Wc/dusch och badrum, kakelugn m.m.
 
Ja i och för sig, räknar man byggytan på vårt så är den 176 kvm + 22 kvm garage. Vi får bygga max 200 kvm på tomten så det blir inte så mycket kvar. ;)

joen1 -> Vet inte om det var till mig du ställde frågan om vad bygget kostar? Hur som helst gillar jag inte att uppge kostnader här på forumet, men jag tror vi kommer att lägga betydligt mindre pengar på vårt hus än många andra här. Vi bygger i lösvirke och anlitar snickare till att göra huset lufttätt, sedan ska vi göra allt arbete själva (med hjälp av nära vänner som är snickare).
 
Jörgen,

Jättefint hus och kul planlösning. Jag gillar med de amerikanska husen. Tyvärr tillåter inte byggplanen det i vårat område, men jag är väldigt nöjd ändå. Det ser ut som att ni kommer att få gott om plats och många mysiga utrymmen.

Marge,

Visst låter det som alla bygger stort, men har man en bra planering så kan man få in mycket utan att den totala ytan blir allt för stor coh vise versa. Korridorer och andra utrymmen kan ibland göra att man "tappar" effektiv yta. Det var ett av våra mål då arkitekten ritade - utnyttja alla ytrymmen. Vi bygger 183 kvm i två plan och har fått in allt vi behöver plus lite till.....skönt.

//Anna
 
Annas: Så sant så sant. Jag tror faktiskt att man kan utnyttja utrymmena lite bättre när man bygger 2-plan istället för 1-plan. Det är nog lättare att slippa korridorer bl a.

Eftersom vi bygger ut vårt befintliga hus var vi rätt styrda till hur det befintliga huset står, plus att vi ville utnyttja befintlig öppenspis och dessutom kunde vi inte bygga på höjden enligt detaljplanen. Tillsammans med vår arkitekt lyckades vi ändå få till en planlösning som vi är jättenöjda med! Vi har inga barn (än) och när (om) det blir mer än ett så får de väl slåss om det större barnrummet! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.