Mina fönster i källaren ska bli ersatta av glasblock (betongglas).

Det finns ju rätt mycket att välja på ...

Byggmax säljer ett isolerglasblock för 189:- https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/glasblock/glasblock-technology-arctic--p67190108

Jag har svårt att på nätet hitta andra försäljare som har dessa till salu.

Det får mig att tro att det inte är nödvändigt att ha dessa block.

Vad tror ni?
Man vill ju komma billigt undan och "good enough" räcker långt.
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Beror lite på vad du har för fönster som skall ersättas och vilken temperatur du har i källaren.
Vanliga glasblock har ett U-värde på 2,8 medan de du länkade till har 1,5,så de isolerar betydligt bättre. De vanliga glasblocken är i alla fall bättre än vanliga 2-glasfönster.
 
Försöker hålla 17 grader, hade gärna haft nån grad till.
Ruttna 2-glas idag så vanliga block blir ok alltså..

Undrar dock fortfarande varför det verkar ovanligt bland nätförsäljarna med isolerblock - det är väl intern helt ny produkt va?
 
Värt att tänka på är att du bygger bort en nödutgång (ifall dom gamla fönstren var stora nog och öppningsbara).
 
Är glasblock så vanligt i källare idag, sätter man inte vanliga fönster istället då de ger bättre ljusinsläpp?
Bytte ett fönster vid bastubyggande till vanliga glasblock. Övriga fönster har istället fått tvåglasen ersätta med en isolerglaskassett med 2-glas som har 1.1 i u-värde. Allt trä var friskt i både karm och båge, så då togs glasen bor och yttre kitfalsen fräste jag bort. Blev i våra bågar perfekt att lägga i en 23 mm glaskassett och sedan en 14 mm glaslist i pvc-material, samt dropplist i aluminium. Det som tog längst tid var målning. Ett annat alternativ är att skippa bågen och sätta glaskassett direkt i karmen med glasningslister.
 
Jag har glasblock i källarens tvättstuga, byggt 1975 och med murbruk i fogarna. Det blir mycket kondens på insidan av dessa när det är kallare än -5 ute. I övrigt har jag kopplade 2 glasfönster i övriga källarrum, ingen kondens på dessa.

Har de moderna klart bättre U-värde kanske man skulle byta?
 
Barnrikehuset skrev:
Värt att tänka på är att du bygger bort en nödutgång (ifall dom gamla fönstren var stora nog och öppningsbara).
Mycket bra tips! Detta har jag tänkt på. Jag har två utgångar i markplan samt en utgång upp för en trapp till huset så det är ok i mitt fall.

AndersS skrev:
Är glasblock så vanligt i källare idag, sätter man inte vanliga fönster istället då de ger bättre ljusinsläpp?
Befintliga fönster har frostad plast på sig plus att de är såpass små ca 0,9x0,3 m. ljusinsläppet är sisådär ändå, jag tror faktist att det blir mer ljusinsläpp med blocken. Bra tips dock!

Thomas_Blekinge skrev:
Värmeförlusterna beror i stor grad på vilket material du använder för murning/fogning:
[länk]
Tillverkaren säger också att glasblocken har lite ljusinsläpp vid högt stående sol och högre ljusinsläpp vid låg sol, det är bra för inneklimatet sommartid. Dvs i källaren kommer ljusinsläppet minskar en hel del jämfört med fönster.
Ok, bra tips om materialvalet, tack.

fusion skrev:
Har de moderna klart bättre U-värde kanske man skulle byta?
1,5 i u-värde hos Byggmax! Priset dock!! 180 bagis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.