Jag har ett antal utearmaturer och uttag runt hela huset. Får jag göra det omkopplingsbart med hjälp av stickpropp?
Jag vill kunna dra ut det då strömmen försvinner och ansluta till mitt lilla elverk (billig 750 Wattare).

Är det ok?
 
Mikael_L
Jag kan inte påstå att jag har helt koll på detta, men mina tankar går ungefär såhär:

Det där är något som hamnar liksom i gränslandet för fasta installationer och tillfällig el och anslutna apparater, typ.

Det är svårt att på rak arm säga att det är tillåtet, men lika svårt att säga att det skulle vara förbjudet.


Om jag betraktar dina armaturer och uttag som tillfälligt anslutna, ungefär som när man sätter upp en bygglampa eller liten byggcentral för kortare eller längre tid, så känns det logiskt och korrekt.
Men då stöter det lite på patrull att installationen är relativt permanent och drivs på ett permanent och likartat vis under den mesta tiden.


Om jag betraktar armaturerna och uttagen som fasta installationen så blir det nog mer fel, då det ej ska vara stickproppsanslutet.


Bäst är nog att anse detta som ansluten apparat, ungefär som en spis, värmepump, eller LED-drivdon, eller undertaksarmaturer.
Allt är exempel på apparater som sitter väldigt permanent och är (kan vara) anslutna med stickpropp.


Så ja, jag påstår att det är OK.
Men viktigare är definitioner och hårklyverier är ju till syvene og sidst ett bra utförande, som att använda en bra gummikabel som håller bra över tid och dragavlastningar för kabeln osv.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
vad jag vet så räknas det som fast installation om uttagen är fastskruvade och kabeln är fastsatt och då får man inte blanda in stickproppar.
En tillfälligt upphängd skarvsladd eller belysning är en helt annan sak.
 
Det är fastskruvade uttag och lampor. Jag har tänkt mig (bara tänkt!) att ansluta en gummikabel och stickpropp.
Frågan är hur pass olagligt är det då? Om det är olagligt naturligtvis.

?
 
olagligt och olagligt........det är ju inte så att polispiketen kommer ut om nån ser det men händer det nåt och någon åsamkas skada och det kan härröras till felaktig installation så blir det väl samma sak som i övrigt, dvs någon blir ansvarig och kan dömas till skadestånd.
 
Mikael_L
Ja tar vi just termen "olagligt" så är det en lång väg att gå, innan vi kommer fram till att det möjligen är olagligt.

Inga av lagtexterna stipulerar detta som olagligt. Bara det inte riskerar att skada människa, djur, eller egendom.

Och ungefär lika tomt resultat lär vi få om vi kikar på föreskrifterna, har jag för mig.

Sen kan vi kika i standarder, då främst ss436 40 00 (elinstallationsreglerna) och där kan det gå att finna det "olagligt". Men då är vi långt ifrån lag, och man får göra avsteg från ss436 40 00 utan att det är olagligt ändå.

Så det är därför jag lite pragmatiskt försöker säga att det viktigaste är ett bra utförande på lösningen, inte att hålla på och försöka tolka ut något ur reglerna.
 
Mikael_L
Men det jag själv tycker blir det sämsta med en sådan konstruktion är att man inte vet vad som blir fas resp nolla.
Det beror ju på vilket håll man vänder stickproppen.

Och på en "elanläggning" som verkar fast installerad kan det ju bli lite olyckligt.
T.ex. om någon grejar och chansar med att inte bryta vid säkringen först.
Eller om någon börjar bygga ut denna anläggningsdel, t.ex. installerar ljusrelä eller värmepump etc på detta.

Huset kanske inte kvarstår med samma ägare för evigt, och en del bryr sig inte speciellt mycket om vad alla uttag och stickproppar är till och går till.
Eller glömmer ...

En VP-montör eller elektriker kanske inte blir upplyst om sakförhållandet ...


Ja detta tycker jag själv är den absolut största bristen.
Men hur allvarligt det är beror ju också på hur stort "systemet" är.
Ser man en lampa och ett uttag kopplat till kopplingdosa ganska nära varandra och allt sen är anslutet med stickproppsförsedd gummikabel så inser ju rätt många i alla fall hur det hänger ihop.
Men är det draget runt om hela huset, typ, så är det inte alls uppenbart längre.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det med fas/nolla... Du har rätt här. Jag får nu klura ut något. Annars är det bara att vänta tills Bo S kollar tråden ;)
Eller någon annan kunnig.

I värsta fallet får jag bygga om lite och lägga endast uttagen på stickpropen.
 
Atom skrev:
Det med fas/nolla... Du har rätt här. Jag får nu klura ut något. Annars är det bara att vänta tills Bo S kollar tråden ;)
Eller någon annan kunnig.

I värsta fallet får jag bygga om lite och lägga endast uttagen på stickpropen.
Om man vill ha fas/nolla på rätt ställe så kan man ju använda ett blått CEE-uttag för 16A enfas, så är det nycklat med fas/nolla på rätt ställe.

Om det är rätt i det man kopplar in det i, och om man har motsvarande i sin generator. Har man inte det utan måste använda en övergång från Schuko så blir det ju 50/50 igen.

Så frågan är ju om det är värt besväret.
 
Jag tycker du har fått ett utmärkt svar av Mikael i #7 - den största faran är vad folk förväntar sig. Man förväntar sig att ett fast monterat uttag på en husvägg är matat direkt via en gruppledning från elcentralen. Det svåra är att lista ut vilka konsekvenser och missförstånd som kan uppstå om man gör avsteg här, men Mikael tar upp de jag kommer på. Ingen får ju t.ex anta att uttaget är spänningslöst bara för att elcentralen är frånskiljd.

Reglerna har sällan sådana detaljkrav utan mer allmänna. En ofta glömd aspekt är hur man hanterar gråzoner och avsteg. Jag menar, konkret i detta fall vore det imho riktigt korkat och ansvarslöst att inte märka upp uttagen med en varningstext. Med tiden kan ju detta "växa ur kläderna" och alla har kanske inte full koll på när det lilla elverket går och inte går, och framför allt, vilka uttag det matar.

Jag förordar dock att du inte gör några specialare alls här. Men jag förstår dig då anslutning av reservkraft på rätt sätt med intag, jordtag och reservkraftsomkopplare är en kostsam historia, nåja, några tusenlappar, förutom en trefasig generator då... Det man vet i detta fall är att hela huset är spänningssatt, antingen via nätet eller generator. Det är inte lika självklart med en litet elverk som matar en del av huset.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.