Finns det någon som har satt våtrumsgips på råspont? Hur har det fungerat badrummet för er sen? Har det rört sig o spruckit nåt sen? Vi har råspont överallt bakom Gips i vårt nybyggda hus. O nu har vi kommit till att gipsa badrummet. Har ni använt någon metallskena i hörnen på yttervägg innan våtrumsgipsn ing oxå? Med råspont bakom då oxå ? Detta handlar om ett badrum på övervåningen som vi håller på o bygga i ett nybyggt hus. Ska våtrumsgipset lyftas upp från golvet en bit? Eller kan det stå mot spånskivan direkt?
 
Avstånd till golv kan du se under länken nedan i branschorganisationen Säkert Vatten våtrumsvägg. Här finns både en broschyr och en film med anvisningar. De använder dock konstruktionsplaywood istället för råspont, men så länge det finns lite rörelsemarginal mellan sponten känns det ju instinktivt som om det skulle gå bra. Men ska du göra 100% korrekt och veta att din försäkring gäller då ska du ju följa branchreglerna.
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
 
Konstruktionsplaywood ska du använda och du behöver inte våtrumsgips går lika bra med vanlig
 
Polos skrev:
du behöver inte våtrumsgips går lika bra med vanlig
Du ska använda våtrumsgips där GKV/BKR föreskriver det, gör som det står i instruktionerna till våtrumsväggen. Gör som där står och inte vad folk skriver här om du vill ha försäkring. :)
 
Andreas Lundgren skrev:
Du ska använda våtrumsgips där GKV/BKR föreskriver det, gör som det står i instruktionerna till våtrumsväggen. Gör som där står och inte vad folk skriver här om du vill ha försäkring. :)
Våtrumsgips behövs ej mer och har aldrig varit ett krav från försäkringsbolagen .
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om du ska måla är det ok, om du ska sätta plattor är det inte ok. Har du någon källa på något annat det så hänvisa gärna.

I byggkersmikrådets branchregler står på sidan 9 stycke 3.6 "Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum". Det är vad man brukar kalla för "våtrumsgips". (En uppdatering sedan tidigare är att man nu får använda "kartonggips", men de ska fortfarande uppfylla kravet ovan, vanligt gips är vad jag kan utläsa fortfarande inte tillåtet.)

Ska du måla och flljer måleribtanchens regler för våtrum då får du använda vanligt kartonggips med det rekommenderas inte. Sidan 14 stycke, 2.1 "Kartongklädd gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (exempelvis oorganisk skiva) ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand."
 
Andreas Lundgren skrev:
Om du ska måla är det ok, om du ska sätta plattor är det inte ok. Har du någon källa på något annat det så hänvisa gärna.

I byggkersmikrådets branchregler står på sidan 9 stycke 3.6 "Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum". Det är vad man brukar kalla för "våtrumsgips". (En uppdatering sedan tidigare är att man nu får använda "kartonggips", men de ska fortfarande uppfylla kravet ovan, vanligt gips är vad jag kan utläsa fortfarande inte tillåtet.)

Ska du måla och flljer måleribtanchens regler för våtrum då får du använda vanligt kartonggips med det rekommenderas inte. Sidan 14 stycke, 2.1 "Kartongklädd gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (exempelvis oorganisk skiva) ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand."
Finns en hel tråd om det här på forumet
 
Polos skrev:
Finns en hel tråd om det här på forumet
Som jag skrev innan, var och en får själv avgöra om man vill lyssna på folk på forumet eller följa branschreglerna. Länka gärna till den tråden om du minns vilken!
 
Andreas Lundgren skrev:
Som jag skrev innan, var och en får själv avgöra om man vill lyssna på folk på forumet eller följa branschreglerna. Länka gärna till den tråden om du minns vilken!
Här är från bkr .
Ändrade regler om gipsskivor i våtutrymme från den 1 juli 2015
BKRs styrelse har tagit beslut om att revidera branschreglerna, BBV, avseende före- komsten av kartongklädda gipsskivor i våtutrymmets våtzon 1. Det tidigare förbudet mot att använda kartongklädda gipsskivor som underlag för tätskikt eller bakom- varande skiva tas bort.
Anledningen till det nya beslutet är främst att den övriga marknaden, företrädd av bland annat de stora byggbolagen, GVK och försäkringsbolagen, inte har ställt lika hårda krav som BKR. De behöriga PER företagen har därför inte kunnat konkurrera på lika villkor och tappat affärer till entreprenörer som arbetar enligt GVKs branschregler.
BKR rekommenderar dock fortfarande våtrumsskivor, som man anser är bättre produkter ur ett miljöperspektiv. Magnus Jansson, VD på BKR
 
T
Jag satte råspont under våtrumsgipset, trots att reglerna säger annat. Det var 2009 och allt fingerar fint. Vi har både plattor och våtrumsväv på väggytorna. Dock tycker jag du ska använda de skivmaterial som anges i reglementet, om det skulle hända nåt...
 
Jag vet att kartongklädda gipsskivor nu är tillåtna, men de ska fortfarande vara "lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum". Har någon tillverkare av vanliga kartonggipsskivor dokumenterat detta? Kartong eller inte så skiljer BKR fortfarande på "vanliga" gipsskivor och på gipsskivor för våtrum, man har bara tagit bort texten att alla kartongskivor automatiskt inte kan vara anpassade för våtrum. Man påbjuder alltså en viss funktion istället för att förbjuda ett visst material. (Även om förklaringen säger annat så lär du ju vara körd om du inte kan visa upp den dokumentation don BKR säger ska finnas.)

Och att säga att alla kartonggipsskivor "är och alltid har varit godkända" är inte ett bra svar till lekmän på detta forum tycker jag.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Polos skrev:
Här är från bkr .
Ändrade regler om gipsskivor i våtutrymme från den 1 juli 2015
BKRs styrelse har tagit beslut om att revidera branschreglerna, BBV, avseende före- komsten av kartongklädda gipsskivor i våtutrymmets våtzon 1. Det tidigare förbudet mot att använda kartongklädda gipsskivor som underlag för tätskikt eller bakom- varande skiva tas bort.
Anledningen till det nya beslutet är främst att den övriga marknaden, företrädd av bland annat de stora byggbolagen, GVK och försäkringsbolagen, inte har ställt lika hårda krav som BKR. De behöriga PER företagen har därför inte kunnat konkurrera på lika villkor och tappat affärer till entreprenörer som arbetar enligt GVKs branschregler.
BKR rekommenderar dock fortfarande våtrumsskivor, som man anser är bättre produkter ur ett miljöperspektiv. Magnus Jansson, VD på BKR
Ändringen som Magnus informerar om är helt korrekt - dock så är inte detta förenligt med våtrumsvägg 2012 då denna aldrig var testad med annat än våtrumsskiva och därför utformades anvisningarna för detta. Det finns inte heller något planerat test för våtrunsvägg 2012 med kartonggips just nu.

Så kartonggips är godkänt sålänge monteringsanvisningarna åtföljs men då gäller kortling/montage i massivt material. Väljer man våtrumsvägg 2012 så är det våtrumsskiva som gäller.
 
Andreas Lundgren skrev:
Jag vet att kartongklädda gipsskivor nu är tillåtna, men de ska fortfarande vara "lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum". Har någon tillverkare av vanliga kartonggipsskivor dokumenterat detta? Kartong eller inte så skiljer BKR fortfarande på "vanliga" gipsskivor och på gipsskivor för våtrum, man har bara tagit bort texten att alla kartongskivor automatiskt inte kan vara anpassade för våtrum. Man påbjuder alltså en viss funktion istället för att förbjuda ett visst material. (Även om förklaringen säger annat så lär du ju vara körd om du inte kan visa upp den dokumentation don BKR säger ska finnas.)

Och att säga att alla kartonggipsskivor "är och alltid har varit godkända" är inte ett bra svar till lekmän på detta forum tycker jag.[/QUOTE

Jag skriver bara vad jag har fått för information av Bkr Gvk att kartong gips får användas i hela badrummet , och dom plattsättare som gör jobb för oss säger samma sak samt våra kvalitetsansvariga.
Försäkrings bolag jag varit i kontakt med har aldrig brytt sej om vilken gips det är bakom , dom har gått efter bkr och Gvk .
 
Så kanske man resonerar om man bygger badrum, men när man jobbar med avtalsrätt så bryr man sig inter om vad folk har sagt eller vad som står i pressreleaser. Om man efter 15 år får problem med ett badrum man har renoverat själv då vet vi idag inte hur försäkringsbolagen kommer att resonera. Fortsätter vi åt amerikansk standard då kommer de säkerligen hänvisa till den uppdaterade texten i bkr och säga "dokumenterat lämpade som underlag - visa dokumenterat tack". Sen kan du hänvisa till forum, pressreleaser och telefonsamtal bäst du vill.

Därför tycker jag att det är förkastligt att rekommendera hemmafixare något annat än att använda exakt det som BKR hänvisar till, dvs en våtrumsskiva (med eller utan kartong).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.