nikasp
Vi köpte kåk i juli och jag har reagerat på att det är lite dålig fräs särskilt på största plattan och kanske också att ugnen känts lite långsam. Kollade elcentralen nyss och ingen dvärgbrytare hade löst (trefas och 400V spis). Dock så bröt jag alla och vippade tillbaka. Då trilskades den sista och ville bara hamna i mittläget hela tiden. Efter 10 försök stannade den i läge på. Det känns spontant som att stora plattan blir tokvarm på några sekunder nu. Har jag ev löst problemet eller är det önsketänkande? Har inget sätt att mäta men lär märka nästa gång det aka stekas.

Någon som vet hur en sån här spis beter sig om en fas är borta? Funkar allt men med lägre effekt?
 
Ja, tappar du en fas på en 400 volts spis blir det som att cykla med bara ett ben.
 
Ja det blir ofta som att effekten blir lägre, och beroende av vilka andra plattor som är igång.

Om säkringen beter sig som du beskrev så är något fel. Du bör låta någon byta ut den.
 
nikasp skrev:
Har jag ev löst problemet eller är det önsketänkande?
Möjligen, men en automatsäkring som beter sig på det sättet är det något knas med. Byt.
 
A
håller med samtliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.