Dags för mitt första inägg på detta eminenta forum. Vi har gjort en köksrenovering hemma och nu är det dags att betala. Fick idag fakturan för elen, och spontant känns den ngt hög. Det som gjorts är:
- Framdragning av kabel 6 meter och dragning bakom skåp
- Montage av tre uttag i skåp (2x1 och 1x2)
- Montage av bänkbelysning med dimmer
- montage av tre x2 uttag på vägg
- Inkoppling av ugn, diskmaskin och gashäll (el)

För detta har vi fått följande fakturerat (obs, moms tillkommer på beloppen.
FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag reagerar främst på förhållandet servicebilkostnad/arbetad timme och att materialkostnaden är hög. Är jag ute och cyklar? Tack för er input!
 
Nej, tyvärr är du nog inte ute och cyklar. Dock är det tyvärr så att man får förvänta sig att bli skinnad om man ej kommit överens med hantverkaren om en prismodell innan arbetet startat. Speciellt såhär i "bli klar innan rot-sänks-tider"

Priserna ser ut som standardpriser från grossist (d.v.s. utan den obligatoriska rabatten på 50-75%).

Kabeln på första raden kostar ca 15kr/m inkl moms från elbutik.se, och jag misstänker att dimmern kostar ca 250:- med moms därifrån.

Jag är säker på att att många av forumets duktiga elektriker kan ge dig en bättre bild av läget och om tidsuppfattningen är rimlig.

Mitt personliga tips till dig är att ta detta som läropengar och att fråga om pris innan nästa jobb beställs. Själv tycker jag att arbete på löpande räkning med ett rimligt timpris (på min ort ca 450:- + moms/timme) samt nettopris + 10-15% påslag för material är en rimlig summa. Dock så kanske man inte kan hitta någon elektriker som vill göra jobb för dessa pengar såhär års. Tyvärr.
 
Redigerat:
Tack för återkopplingen Anders243. Jo jag är inne på spåret att ta detta som läropengar. Det som irriterar mig är att vi köpt montage via köksleverantören och att jag då har försökt avtala om el till fastpris. Då har man dock sagt att "så gör vi inte, det blir bättre för alla med löpande räkning" och "elektrikern har bra priser på materialet". Än mer irriterande är att jobbet påbörjades i slutet av september.

Så här i efterhand var det mycket man sa från köksleverantören som inte stämde, så vi får nog ta smällen.
 
Jag förstår din känsla. I princip tycker jag det är bra med löpande räkning (jag använder det själv då jag anlitar hantverkare (som jag litar på)). Det borde bli bäst för alla, speciellt som eventuella förhållanden i huset inte är kända på förhand.

Angående köksfirmans (fula) utlåtande om materialpriser så är det kanske korrekt... Det ju säkert så att "elektrikern har bra pris på materialet", men det betyder ju inte att du har det.. :/

Men hursomhelst, låt inte detta förbittra dig och förstöra ev. julledighet. Bättre att bita i det sura äpplet och glömma skiten, för även om du skulle vinna en strid mot hantverkaren i detta fall (oklart hur?) så kommer det ha kostat massvis engagemang och tid.

Visst kan du ju höra av dig och nämna att du tycker det är dyrt, och se om de kanske kan ge dig någon rabatt, men låt det inte bli en infekterad strid.

God Jul!
 
Utan att kommentera priserna i sig så tycker jag det verkar vara en ordentligt specat faktura åtminstone.
 
garvaren skrev:
..."elektrikern har bra priser på materialet".
Elektriker har INTE bra priser på material. Jag har själv gått i den fällan.:)

Listpriserna som elfirmorna utgår ifrån ligger mycket, mycket högre än t.ex. elbutik.se där man som privatperson kan köpa samma saker. Sedan lägger elektrikern på sitt vanliga påslag på allt mellan 10-50% vilket resulterar i materialkostnader som inte är rimliga vilket oftast innebär att man får 10-15% i rabatt-kolumnen på fakturan så att det skall se ut som att elektrikern varit bussig och bjudit på lite ;)

Problemet ligger nog i elfirmornas listpriser. Det är underligt att elfirmorna inte verkar vara intresserade av att förhanda till sig bättre priser då materialet tydligen går att köpa in mycket billigare. Fast de bryr sig väl inte så mycket eftersom kostnaden bara skjuts vidare till slutkunden.

Jag hade en elektriker hemma som gjorde lite diverse jobb. Sist så bytte han lite uttag och brytare. När jag fick fakturan så såg jag att materialpriset var ca 3-4 gånger högre än vad jag kunde köpa exakt samma saker själv på elbutik.se . T.ex. Schneider Exxact Ram Solid Glas som på elbutik.se kostar 250kr ville elektrikern ha 850 kr för!

Då kontaktade jag ägaren till elfirman och påpekade att jag inte upplevde detta som rimliga materialpriser. Vi hade en bra diskussion där han förklarade att det bara var det vanliga påslaget på deras normala listpriser och att de inte kunde köpa in till samma priser som elbutik.se. Det hela slutade med att jag fick en ny faktura där materialpriserna var halverade.

Så det kan löna sig att påpeka höga materialpriser bara man inte hetsar upp sig. Men det bästa är som sagt att ta det innan arbetet påbörjas.
 
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer, inte generellt i alla fall även om undantag givetvis finns.
En elinstallationsfirma med stor omsättning har säkert 30-90% rabatt på exempelvis Ahlsells listpriser.
Vad firman sen debiterar dig är en helt annan femma, de behåller givetvis rabatten själv.
Men detta har stötts och blötts i spaltkilometer redan, tycker inte vi behöver ytterligare en sådan tråd.
 
D
Du fick det i alla fall momsfritt???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Raskus skrev:
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer, inte generellt i alla fall även om undantag givetvis finns.
En elinstallationsfirma med stor omsättning har säkert 30-90% rabatt på exempelvis Ahlsells listpriser.
Vad firman sen debiterar dig är en helt annan femma, de behåller givetvis rabatten själv.
Men detta har stötts och blötts i spaltkilometer redan, tycker inte vi behöver ytterligare en sådan tråd.
Jo, det var vad jag trodde också. Men enligt ägaren av elfirman så har de ingen rabatt på listpriset när de köper in enstaka artiklar som blir fallet när de gör småjobb åt privatpersoner.

Därför blir det höga slutpriser på materialet.

Ägaren rekommenderad tom. att jag köpte materialet själv eftersom han var medveten om att det blir så mkt dyrare att ta det genom dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.