Hur brukar man göra då man har flera JFB i samma normkapsling - sätter man en PE-plint per JFB för överskådlighetens skull eller sätter man alla grupper på samma? I många centraler finns det plats för en PE-plint uppe och en nere men vi behöver tre JFB och en PSA.

Hur brukar man göra?
 
Mikael_L
Lite av en smaksak skulle jag tro.
Alla PE-plintar ska i vilket fall vara ihopkopplade, så rent elektriskt spelar det ingen roll. Men i vissa fall kan det bli bättre tydlighet över det hela om olika grupper går mer sammanhållet till samma ställe. Främst i större centraler kan det bli mycket snyggare.


Hemma här sitter det två JFB, 3 nollplintar (då den första korta bara grenar ut till JFB'arna samt matar värmepumpen som är inkopplad utanför JFB) men en enda PE-plint. Men däremot sitter nollor och PE tillhörande samma grupp ungefär under/över varandra, för tydlighetens skull.
 
Redigerat:
Man kan åtminstone gruppera PE-ledarna på PE-skenan så att de hänger ihop per JFB, och i gruppordning.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
En fråga, hittade inget svar. Kompisens elcentral (hade annat fel). I samband med det upptäckte jag att ena PE sladden glappade på PE skenan. Man hade dragit gängan helt enkelt, så gick ej dra åt tillförlitligt.

Fråga 1.) Får man lägga två FK i samma plint PE plint ?

Fråga 2.) Om man förlänger nuvarande PE plint till ny PE skena med DIN, hur gör man förlängningen?

Finns ju PE plintar med exempelvis 10 "mindre hål" för utgångar. Och en "in". Den jordas ej via DIN skenan.

Vad är minimum dimension på förgreningen? 6 RK ? Blir ju hyfsat stort.

Finns JFB i centralen, så skall ju inte ligga någon felström i PE överhuvudtaget, men om man säger det teoretiskt ligger "grupper" som felar på de här 10 utgångarna, så blir ju det 1.5kvadrat x 10 = 15 kvadrat. Räcker då 4 kvadrat för förgreningen? Blir ju en svag punkt teoretiskt om nu JFB går sönder.

Känns bättre flytta över till en separat DIN skena, och få ordentlig kontakt. Men lika bra göra det "enligt er norm". Finns ju ingen större risk, för felströmmen bör ju aldrig bli stor. Men kul fråga och se hur "man skall göra".

Frågar i befintlig tråd.
 
1. Det är egentligen tillverkaren av plinten som ska svara på det. Det finns idag inga krav i reglerna längre. Så om det ger en tillförlitlig anslutning av båda ledarna så får det anses ok, om inte PE-plinten går att bygga ut.

2. Tillförlitligt...t.ex en stump RK6. Du har helt rätt i att det egentligen inte krävs någon speciell area då det handlar om PE, men RK6 är väl inte så skrymmande? Det skulle "se" konstigt ut med en mindre area. Du behöver inte räkna med flera fel samtidigt.
 
När man lägger dubbelt i en skruvplint, då är det lämpligt att lägga samma typ ledare under en skruv t.ex. två FK 1,5 eller Ek 2,5 o.s.v. Att blanda Fk och ek eller rk och ek kan lätt ge glappkontakt hos den ena ledaren.
 
Kanon. Tack för svaren.

Var ungefär som jag trodde då ;)

Att inte blanda EK, FK och RK vet jag. Brukar de fåtal gånger man gör en sådan lösning ( jobbet använda WAGO 222 ) som mellanled.

Gillar era snabba svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.