Senaste tidens hårda vindar har genererat trumsolon från taket som hörs i ventilerna från skorstenskanalerna. Misstänkte den 1 år gamla huven, som plåtisarna monterade på nolltid. Undersökte idag och fann en mindre gedigen konstruktion. 2 längsgående alu-skenor fästade med smal skruv i varje ände ner i betongkronan. Huven kan då skjutas fram och tillbaka i spåren och glappar rätt ordentligt.

När jag gav huven en stöt i sidan, vibrerade den och det välbekanta ljudet startade. Förutom det störande ljudet, misstänker jag att den klena infästnigen kommer att ta skada av rörelserna som uppkommer och materialutmattas.

Någon mer som inte känner sig nöjd med sin skorstenshuv? 2500 kostade kalaset med Gratis (ha!) montering.
 
M
Jag skulle kontaktat firman som gjorde det. Vägrar dem så hade jag (om det finns förutsättningar för det) lossat skruvarna en i taget, satt på en bricka och försökt dra åt lite hårdare så att huven sitter still.

Hade själv även problemet att huven går att lossa i ena sidan och sedan fällas bak så man kommer åt att sota. De skruvarna var inte åtdragna så det blev ett trumsolo där också.
Drog åt dem ordentligt med fingrarna bara och jag kunde inte höra ett ljud från den ens nu när stormen drog förbi här.
 
Sökte telefonnumret på nätet och fann tidningsartikel med telefoninspelning, som avslöjar bluffmakare rakt igenom. De har annonserat i Villatidningar under namnet Kefa eller Skånska Tak o Plåt. Varning alltså! (OBS: Det finns seriösa företag i Skåne, som heter nästan likadant, synd om de har drabbats av misstänksamhet). Lärpengar för mig.
Vad gäller min huv, så sitter skenorna fast än så länge, så jag försöker nog spänna fast huven med spännband eller metallband. Eller biter i det sura äpplet och låter proffs göra nytt!
 
M
Jo dem flyger säkert inte iväg, men det blir en sjututan resonans i en skorsten. Sitter dem still (du sa att dem går att flytta på) så gör dem inget oljud. Får du till det bra har du ju sparat in en hel hoper tusenlappar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.