Du slänger in en garderob för tusenlappen och förväntar dig att det blir en markant ökning av värdet?
 
nej vi flyttade in i maj och har som sagt inga planer på att flytta. Men vi vill värdera om för att kunna lägga om lånen helt enkelt. skulle vara skönt att kunna göra. och allt vi gör gör vi ju för vår egen trivsel men det skulle vara trevligt om det höjde något. Men jag har fortfarande svårt att tro att det inte gör något alls även fast man bara gör småsaker. lite finare ytor tror nog jag gör en del ändå även om det inte gör mycket så att säga.
att komma in i ett fräsch nyare hus lär ju vara värt mer än att komma in i ett nedgånget hus med tapeter från 80-talet kan man ju tycka i alla fall.
 
markant ökning sa jag inte. ville bara veta om det gjorde något alls. speciellt då vi känner att förvaring är viktigt i ett hus.
 
och garderoben vi slängde in kostade inte en tusenlapp. det är en fullt inredd inbyggd garderob med skjutdörrar på va 60 cm djup och 3.6 meter stor.
och en ytterligare som vi ska göra som inte kommer vara lika djup. ca 40 cm djup men 3 meter lång även den inbyggd med skjutdörrar med speglar. så här snackar vi inga små skitgarderober som man kan köpa för en tusenlapp.
 
AgnesRami skrev:
och garderoben vi slängde in kostade inte en tusenlapp. det är en fullt inredd inbyggd garderob med skjutdörrar på va 60 cm djup och 3.6 meter stor.
och en ytterligare som vi ska göra som inte kommer vara lika djup. ca 40 cm djup men 3 meter lång även den inbyggd med skjutdörrar med speglar. så här snackar vi inga små skitgarderober som man kan köpa för en tusenlapp.
Då är det ni gav för garderoben på sin höjd men det gör varken till eller från i värderingen.
 
Fairlane
Ni köpte huset i våras. Om du funderar själv på hur ni tänkte vid husköpet så får du ett hum om hur det fungerar. Om tidigare ägare hade satt in garderoberna, hade ni då varit beredda att betala 100,000 mer?

Jag håller med om att förvaring är både bra och viktigt i ett hus, men jag funderar dels på vilken förvaring som finns och vilken man lätt kan skapa. Med andra ord hade den förändring ni gjort inte varit värre än att jag hade kunnat göra samma själv för en i sammanhanget liten peng, så det hade inte påverkat värdet alls för mig. Värre är det med hus som saknar förvaring och man inte ser något vettigt sätt att skapa någon på heller, där dras priset ner.
 
Tror du inte ska titta på detaljer utan helheten. Inga garderober och 80-tals ytskikt vs nya garderober och nya ytskikt, tapeter, klinkers osv kommer påverka värdet positivt. Dvs inte garderoberna som förvaring men att det upplevs nytt och fräscht.
oss tex, vi flyttade in i ett hus med inredd källare som stank, vi rev alla ytskikt och där medan vi höll på funderade vi på om huset ökat i värde och vi kunde få lös pengar till en investering men blev avrådda av banken då hon befarade att vårt hus troligen minskat i värde med renslipade betongväggar i källaren. Dvs ytskikt var mer värd än att det var luktfritt. Så uppfräschning av ytskikt och nya garderober kan göra rätt stor skillnad. Men inte bara garderoberna i sig
 
Lane skrev:
Tror du inte ska titta på detaljer utan helheten. Inga garderober och 80-tals ytskikt vs nya garderober och nya ytskikt, tapeter, klinkers osv kommer påverka värdet positivt. Dvs inte garderoberna som förvaring men att det upplevs nytt och fräscht.
oss tex, vi flyttade in i ett hus med inredd källare som stank, vi rev alla ytskikt och där medan vi höll på funderade vi på om huset ökat i värde och vi kunde få lös pengar till en investering men blev avrådda av banken då hon befarade att vårt hus troligen minskat i värde med renslipade betongväggar i källaren. Dvs ytskikt var mer värd än att det var luktfritt. Så uppfräschning av ytskikt och nya garderober kan göra rätt stor skillnad. Men inte bara garderoberna i sig

Tack för ditt svar. det var väl ungefär det jag ville veta också. vi jobbar oss ju framåt sakta men säkert med nya ytskikt överallt och började med sovrummen. vi gör ju detta för vår trivsel så klart men hoppas ju även på att det hjälper värdet på huset lite också så vi kan lägga om lånen. oavsett så kommer vi ju göra det.
 
Det man ska ta med sig är att det är helhetsintrycket som påverkar värdet för de flesta köpare. Har ni nya ytskikt i hälften av rummen, men gamla i resterande, så får ni troligtvis knappt igen pengarna för de nya ytskikten. Är däremot allting gjort, då kan det bli en synergieffekt som ökar värdet betydligt. Anledningen är för att man tilltalar olika grupper. De som vill ha ett hus färdigt att flytta in i och som inte vill göra något själva är inte intresserade av hus som är 80 % klara. Även hus som är rena renoveringsobjekt tilltalar ofta mer än hus där 20 % är gjort. Anledningen är för att det tilltalar den grupp som vill göra allt själva och sätta sin egen prägel på det.

Vad är det ni är ute efter med att lägga om lånen? Har ni lån på mer än bottenlånet nu så ni vill bli av med topplån eller har ni andra krediter som ni vill väva in i bolånet?
 
Jag skulle tro att en till garderob kan höja värdet om det finns så lite förvaring som ni sa innan, men samtidigt så sänks nog värdet betydligt mer av att ett sovrum blir nästan oanvändbart litet.
Om ni inte behöver använda det lilla sovrummet kan ni ju bygga garderober där efter värderingen, eller vänta till senare i samband med er utbyggnad.
 
Sätter man ett vatten filter för 20,000 så höjer man inte värdet för alla räknar med att vattnet ska va bra när man köper huset. Det är samma med garderober. Visst de e bra med förvarings plats men värdet på huset höjs knappast för att man skaffat det
 
Cordim skrev:
Sätter man ett vatten filter för 20,000 så höjer man inte värdet för alla räknar med att vattnet ska va bra när man köper huset.
I detta exempel anser jag att förbättringen av vattenkvaliteten kan höja värdet på huset jämfört med värdet på huset med dåligt vatten.
 
Det är nog snarare så att om vattenkvaliteten är osedvanligt dålig så sjunker värdet på huset, och man kan komma upp till "normalt" genom att sätta dit ett filter, men om det bara är lite sämre så kommer man knappast få någon värdehöjning att tala om.

Som vanligt gäller väl att om något är "onormalt dåligt" jämfört med resten av huset eller vad presumtiva köpare förväntar sig i området/prisklassen osv. så är det ofta värt att fixa till, samtidigt som det sällan lönar sig att lyfta en enskild detalj väsentligt högre än resten av huset/området/prisklassen.
 
Nya ytskikt kan faktiskt i många fall sänka värdet också. Precis som falkn är inne på finns det om man hårdrar det två grupper köpare, de som vill ha allt klart och de som vill sätta sin egen prägel. Om man då renoverat alla ytskikt men gjort det dåligt eller utan smak, missar man bägge grupperna. Samma fenomen har jag sett en hel del av när jag kollat lägenheter och budgivningar på hemnet (en hobby jag har), de som renoverat "fel" får problem när de ska sälja. Här i Stockholm blir det till exempel ofta billigare att köpa en lägenhet med högblanka svarta köksluckor och tokiga laminatgolv än att köpa rena renoveringsobjekt där mer eller mindre allt måste rivas ut.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju säga som så att när vi letade hus så var antalet garderober en punkt på vår checklista.

Att sätta in garderober i efterhand:
1. Tar tid
2. Kostar pengar
3. Gör rummen mindre än vad man upplevde dem vid visningen

Och innebär dessutom att man inte kan börja packa upp allting direkt i samband med inflytten (eftersom det inte finns garderober att stoppa in grejerna i).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.