Hej,
Ska inför ett FTXprojekt rensa lite på vinden och då bl.a ta bort en gammal köksfläktskanal som inte använts på 20 år. Kanalen i sig är sektioner med Eternitrör som sitter ihop med plåtflänsar. Eternit i sig är ju inte farligt så länge man håller det intakt. Så planen med rören är att (med skyddskläder och mask) plocka isär dem, slå in i plast och ta ut och slänga.

Men idag slog det mig att jag inte vet hur det är med isoleringen runt ? Det ser för mig ut som stenull, men har hört att man även körde med asbest i isolering back in the day så kan det vara det ? (Har även sånna mattor längst mot innertaket tror jag.

Tacksam för svar.
//Karl

Röret:
20151129_182842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen:
20151129_182759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se på bilden, men skulle gissa på att det är glasull. Har du bättre bilder?
 
academia skrev:
Lite svårt att se på bilden, men skulle gissa på att det är glasull. Har du bättre bilder?
Ska försöka ordna det imorgon, någon ide att leta text på tjärpappen ?
 
greven79 skrev:
Ska försöka ordna det imorgon, någon ide att leta text på tjärpappen ?
Skadar ju inte
 
Ok försökt med några till bilder. Svårt med ljuset osv däruppe. Men det är aningen grönare "på riktigt" än på bild. Verkar vara glasfiberull ?

20151207_201918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151207_202317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151207_202611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På senaste bilderna skulle jag säga att det är stenull, "Rockwool" med vindskyddspapp med största säkerhet ingen asbest.
 
GK100 skrev:
På senaste bilderna skulle jag säga att det är stenull, "Rockwool" med vindskyddspapp med största säkerhet ingen asbest.
Jag instämmer med föregående talare. 99% säker. Man använde sällan långfibrig asbest till isolering annat än i mycket speciella fall eftersom det var lite av en specialprodukt. (Så typ pannor osv. kan man se det.) I vanliga bostadshus så hittar man det ytterst sällan. Det är istället som del av andra material exv. linoleum, fix/fog, eternit osv. där det dyker upp.

Och så i böjarna på rör då. Där blandade man själv en sörja ungefär som gips, med vit asbest i som man kletade på på plats. Den är hård (ungefär som gips). Det är ganska sällan man hittar asbest i själva rörisoleringen som ser ut som isolering och sitter på raksträckorna.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ser ut som samma isoleringsort vi har i vårat 60talshus dels runt ventilationspipor/expansionskärl men även i bjälklagen. Katrineholms mineralullsfabrik stod det på märkningen på våran där jag hittade en lapp. (Den lappen låg dock löst så kan vara en märkning från nästa lager isolering som släppt. Den såg dock ut som gullfilber)

Om det är samma stenull/glasull som vi har kan jag rekommendera samma skydd som för asbest som du slänger efteråt, dvs engångsoverall, handskar, mössa och andningsmask (här kanske du kan snåla och ta en billig engångsmask möjligtvis då) mest för att det ger damm som sätter sig i halsen och tar man i det kliar det frenetisk även genom arbetshandskar, handskar som kommer alstra klia när man använder dem efter 60 grader kulörtvätt :surprised:
 
Tack för svaret. Hållit på endel däruppe förut med kabeldragning osv så jag vet det kliar satan =). Kör "lättare" mundering nu när eterniten är borta. Engångsoverall och halvmask med p3.
 
Tänk på att det är dammet som är farligt.

Om det är möjligt är det bra om man håller asbesten blöt,
men man får akta sig så inte den blöta sörjan rinner iväg
(för när det torkar så börjar det damma igen...)

Eller sveper du in asbest sektionerna i "gipsbandage" så den inte kan rymma,
det var så man höll den på plats förr i tiden. Gipsbandage kan du för övrigt köpa på apoteket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.