Har köpt ett 1 1/5 plans hus byggt -78 med brutet tak för 1 år sedan och har en fråga angående bastu? I badrummet på övervåningen är det förberett för bastu i ett rum som fram tills nu använts som förråd. Det är på ca 5 kvm och har golvbrunn och ventilation i taket. Renoverade nyligen badrummet och la då samma matta på bastu golvbrunn som i badrummet och satte in ny golvbrunn som går ihop med badkarets brunn. Elektrikern drog in el till agregatet och spottar i taket. Nu för tillfället sitter det gipsskivor på väggarna och gul isolering bakom. Ena väggen är yttervägg och snedtak sen är vinden ovanför. Frågan är hur jag ska göra? Har läst runt på nätet och bara förstått att gipsskivorna ska bort och att jag ska ha någon slags luftspalt mellan väggen som gränsar mot ytterväggen? Jag ska väl inte behöva bygga ett rum i rummet med ytterligare 45mm isolering? Tacksam för info då jag är rädd för att det ska bli fel med just isoleringen?
 
20151018_184547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det finns väl två sätt att göra detta. 1) regla en bastuvägg 3-5 cm ut från yttervägg, isolera mellan reglene , och om du har normal takhöjd så samma sak i taket, lufspalten ska vara öppen mot kringliggande rum så at den blir ventilerad. (Jag skulle använda bastufolie i tillägg, men många menar det går bra utan.
2) antingen isolera väggen lite extra(liteberoende på hur mycket finns där nu) byta plasten där bastun är mot bastufolie, spikläkt och så panel, eller så kan du lägga SPU sauna satu i bastuns alla väggar inkluderat ytterväggen.(ta bort plasten där SPU skivorna kommer.

MVH
Sakke
 
Jag ska inte regla upp nya väggar i hela bastun och sätta isolering på alla väggar? Sen ha luftspalt mot yttervägg och tak? Alla säger olika? Pratade med en tekniker på beijerbygg och han sa att jag inte skulle röra plasten som fanns på väggarna??
 
Det var ju alternativ 1. altså rum i rum. då rør du inte plasten. Se bara til at spalten är ventilerad til angränsande rum.
Alternativ 2 är vanligast i Finland. Man bygger bastun integrerad i huset.Då måste alt vara 100% damptätt, men i och med att plasten inte tål värmen i en bastu, byter man ut detta med bastufolie (som monteras i hela basturummet. Ytterväggplasten tätas i hop med folien. Den mest moderna varianten är bastu som kläs med SPU-skivor invändigt.

Det är väl tryggt att använda alla dessa, bara man genomför ordentligt och riktigt.
MVH
Sakke
 
Alternativ 1 då menar du att jag ska ha luftspalt på alla väggar? Även dom som angränsar mot väggar i huset (3 st ) . Kan man använda någon typ av masonitskivor istället för alufolie i alternativ 2?
 
Läste om apu sauna skivorna. Verkar bra? Men om jag fattar det rätt ska jag låta bygg plasten som sitter mot ytterväggen och taket sitta kvar? På resterande väggarcär det bara gul isolering. Skruvar jag dit spu skivorna direkt på reglarna och därefter en läkt mellan skivan och bastupanelen? Eller är jag ute och cyklar? Som sagt är bara rädd för att göra fel.
 
Alt 1) Baserad på det jag har sett så behöver du inte luftspalten bakom isolationen mot varma rum, bara taket och yttervägg, denna spalten måste dock luftas mot angränsande rum ( altså har den ingen funktionell betydelse om den är en stängd rum/spalt)

SPU säger på sin egen FAQ att i väggstrukturer med förhandsinstallerad plast kan man montera SPU tätt över existerande plast i och med at det kan vara svårt att täta dampspärren mot SPU-skivorna annars.
Någon kan förstås tycka att då det blir två ångtäta lag på varandra så låter det inte bra...men enligt SPU så ska detta gå bra. Alternativet är att man tar bort plasten där SPU:n ska komma så att det blir överlapp på 10cm där plasten blir klämd mellan reglen och SPU-skivan, använda ångspärrlim + tejp i övergången i tillägg.
Jag skulle ha klädd ALLA väggar + tak med SPU isf. Ja, reglar - SPU - spikläkt 20mm (ska förstås placeras precis där du har reglen bak) och så panel. Kom ihåg först¨rkning där aggregat och bänkar skall fästas. Det finns monteringsinstruktioner på youtube/hemmasidan til producenten.

MVH
Sakke
 
Kanon! Spu skivor beställda nu. Ska man göra på något speciellt sätt bakom bastu agregatet? Eller är det panel-läkt-spu-regel som gäller där med? Bakom den väggen är det badrumsväggen där jag har våtrumsmatta på väggarna.
 
Inte som jag kan komma på, annat än att du måste komma ihåg att sätta dit spikerslag för infästning av aggregat(om den är vägghängt) Det finns flera instruktionsvideor från SPU för montering av skivorna og hur man sätter inn spikerslag/förstärkningar.
Det blir ju två täta lag i väggen mot badet. Tror rekommendationen är att man har en luftad spalt mellan isolation og badrumsväggen, altså bakom isolationen sett från bastusidan.
MVH
Sakke
 
Hej igen! Tänkte på en grej. Jag ska väl inte ta bort plasten som sitter bakom reglarna i taket och mot ytterväggen? Sitter ingen plast på väggarna som angränsar till de varma rummen. Ska använda spu sauna skivor
 
Det blir väl en liten glipa mellan SPU-skivorna och plasten på grund av glespanelen, tror det ska gå bra att låta den vara.
MVH
Sakke
 
Hej igen. Går sakta framåt med bastubyggnationen. Men tänkte kolla om man inte kan skruva panelen direkt mot spu skivorna. Om jag inte vill bygga på väggen så mycket? Om jag sätter nya reglar som är 30mm ( lika tjocka som spu skivorna) mellan skivorna och sedan skruvar fast panelen mot reglarna då ligger spu skivorna i samma nivå som reglen.
 
20151230_214551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linus perälä skrev:
[bild]
Blir ju inte damptätt på det sättet där. Du har väl tapen som ska användas i skötena? Om man tar och tpear över reglarna så kan det bli OK . Är dock rekommenderat med spalt mellan panel och skiva, vanlig spalttjocklek brukar vara 20mm. Du kunde ju aft 40mm regel, då får du spalt på 10mm iaf. problemet är bara at om regeln är horisontal så blir spalten stängd och ev kondens blir liggande på regel.
Om man bygger med avvikande løsning från besrivelse så ar man nog extra risker vad gäller funktion och säkerhet. Om jag vore du så skulle jag byggt som SPU rekommenderar. Ligger ju en del produktutveckling bakom. Ska du ha stående eller liggande panel?
MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.