smurfen72 skrev:
Är man inte nöjd ska man göra på annat sätt nästa gång. La du skivona med spåren tvärs åsarna och kottlade mellan åsarna där du fräste vändningen låter konstigt om inte golvet är stumt om åsarna är stumma alltså.
Jag är faktiskt lite osäker på vad det beror på, men rummet känns inte stumt, det skakar i möbler osv. Men ah, det är en annan historia.
 
P
Kan man inte spåra själv? Hyra en ordentlig fräs och själv köpa ett par stål.
Har ett svagt minne att jag sett på något av dessa "byggahemmaprogram" att man gjort något liknande.
 
TheStills skrev:
Kan man inte spåra själv? Hyra en ordentlig fräs och själv köpa ett par stål.
Har ett svagt minne att jag sett på något av dessa "byggahemmaprogram" att man gjort något liknande.
Jo, men det är ett jäkla jobb. Då känns det ju klart smartare att klyva sina skivor. Då kan man ju dessutom använda hela materialet istället för att det blir stora högar spån som blir sopor.
 
tobbew skrev:
Jag är faktiskt lite osäker på vad det beror på, men rummet känns inte stumt, det skakar i möbler osv. Men ah, det är en annan historia.
Om det skakar i möbler så är det nog åsarna som sviktar. Spåra hela golvet är nog ingen höjdare och skivorna är inte så dyra runt 200 kr st
 
tobbew skrev:
Intressant. Ja, återkom gärna med någon bild, gärna både där det är perfekt och där det är lite kaos. :)

Så där du har gått under det undre skiktet, då har du rimligtvis planerat allt detta i förväg?
Det vore så skönt att lägga ut hela skiktet golvspån och sen lösa allt ovanifrån, men man lär nog förbereda sina kretsar och på en höft var väggarna kommer i förväg.
Bild 3.jpg
Bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1.jpg

Hittade inte så tydliga bilder just nu...

Nejdå, inte särskilt detaljerad planering utan jag löste det efter hand.

Vad gäller matningar/returer var det endast på några få ställen jag gick ner under det undre skiktet. Det var ställen där jag kom åt från våningen under så jag tog bara upp hål i den undre skivan.

I övrigt la jag de flesta matningar så nära väggreglarna som möjligt. Jag lät inte OSB och gips stå på golvspånet utan lämnade en spalt där slangarna kunde dras och utöver det kommer ju även golvlisterna.

Plåtarna sköt jag fast med klammerpistol endast på ena sidan (ena "vingen") för att tillåta eventuella rörelser. I längsled la jag plåtarna med några mm mellanrum så att de ej ska kunna ligga motvarandra och skava vid rörelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
skitsnyggt! Väldigt fina vändningar också. Det ser ju ut som att det var färdigproducerat sådär!
 
Bob_the_builder
Jag använde nästan den metoden fast använde istället 25x125 (ohyvlad entum-fem). Till sista rummet använde jag vanlig finsågad väggpanel 22 mm när det ohyvlade var slut.
 
tobbew skrev:
skitsnyggt! Väldigt fina vändningar också. Det ser ju ut som att det var färdigproducerat sådär!
Tack.
Jo, jag skulle definitivt använda samma metod igen.

Det har varit väldigt bra att kunna lägga plåtar längs ytterväggarna och inte bara "i en ledd". T.ex. vid altandörrar som man kan se är på gång på bild 3

Jag har inte heller brytt mig om att kapa bort spånt för att få en rak kant utan jag har använt skivorna som de har varit. Då jag har fått smalare bitar över har jag även använt dem, det är inga problem om man får spalter här och där på 10-20mm. Åtminstone inte om man som i mitt fall har har 14mm golv. Jag har "drevat" med spillbitar av isolering i spalterna för att inte få "bongo-trummor" - har dock ingen aning om det är lönt att hålla på med.

Det man kanske ska beakta är att man inte har ett lager som skapar tröghet mellan plåtar och ytskikt. Det är givetvis i grunden bra men det kan bli "elakt" mot trägolv om man har stora temperaturväxlingar i slingorna.
Man ska nog fundera på regleringen och kanske sträva efter att inte ha slingor som ideligen slår till och från.
 
Är inte vanligt 22 spån billigare än golvskivor när man ska lägga dom mellan slangar spelar det ju ingen roll går ju med tunnare spån också om man väljer klenare slang.
 
smurfen72 skrev:
Är inte vanligt 22 spån billigare än golvskivor när man ska lägga dom mellan slangar spelar det ju ingen roll går ju med tunnare spån också om man väljer klenare slang.
När jag gjorde golven var skillnaden faktiskt marginell, vill minnas att det bara skiljde några kronor per m2.

Jag tog golvspån för att de är så otroligt mer lätthanterliga, hela vägen från brädgården till övervåningen här hemma...
 
Trodde skillnaden var större.
 
Kan man svänga sådär fint med en sänksåg? :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.