Hej, mitt första inlägg här, var snälla! ;)

Vi ska titta på ett radhus som är byggt 1979. Här är källare som har heltäckningsmatta och träpaneler på väggar och tak. Jag gissar att dessa suttit där sen det byggdes.Jag har ingen aning om konstruktionen, dränering, grund etc, men jag gissar att det är betongplatta.

Jag skulle vilja undersöka om det är fuktigt och om det finns några risker eller saker att fixa där nere.

Jag tänkte köpa en fuktmätare på biltema och undrar hur jag använder den på bästa sätt för att undersöka huset. Vilka värden ska man titta efter och vad är bra/dåligt?

Om det är dålig/unken lukt i källaren, ska det räcka att riva bort mattan och ta bort alla möblerna? Vi tycker träpanelerna är snygga, men skulle kanske vilja måla dom vita. Eller hade det varit bättre att riva ner allt?

Jag har heller ingen koll på ventilation, så är tacksam för tips på vad man ska kolla efter för att bedöma om detta är något som man enkelt kan åtgärda.

Vi tänkte troligen lägga kakel på golvet och sedan ha lite mjuka mattor, och ha detta som ett allrum/filmrum.

Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor om huset blir aktuellt, men nu är jag mest intresserad av hur jag använder den fantastiska fuktmätaren från biltema :)

Tack på förhand!

Fuktmätaren ser ut så här:
fuktmatare_biltema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källaren ser ut så här:
kallare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en ytfuktmätare. Den är bra när man letar efter fuktigaste punkten på ett golv eller på väggar av samma material i samma rum men mätvärdet går inte att jämföra mellan olika ytor och olika rum. Man kan inte heller anta något som helst samband mellan mätvärdet och fukthalten i materialet.

Då jag studerade till ingenjör gjorde jag ett halvårs slutarbete som gick ut på att reda ut mätnogrannheten för olika mätartyper på uppdrag av en fuktsaneringsfirma i trakten så jag anser mig vara tillräckligt kompetent för att ha en åsikt.
 
  • Gilla
UlfChrister och 2 till
  • Laddar…
Det låter som att du har koll. Men tycker du detta är ett vettigt sätt att kolla om det är fukt i rummet, eller måste man ha mer avancerade verktyg?

Är det bättre att göra en okulärbesiktning på något sätt? Lukta?

Hur vet jag om det är något grundläggande fel, eller om man bara kan riva bort allt och börja om?
 
Rent allmänt är jag väldigt skeptisk till inredda källarrum. De har tyvärr väldigt ofta fuktskador bakom olika slags väggbeklädnader. Personligen skulle jag inte våga inreda bostadsrum under marknivå i eget hus men folk är ju olika. Jag har vissa likheter med er gamle finansminister som gick med både bälte och hängslar.

Det säkraste sättet att avslöja fukt och mögel utan att lägga ut en förmögenhet på en proffsmätare från Vaisala är nog att ta med en kompis som har mögelallergi och bra luktsinne. De brukar känna direkt om det är någonting på gång.
Annars så lönar det sig att leta efter lossnad färg nära golvnivå och i synnerhet i hörnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det här med fukt är knepigt. Nu kan jag bara om fuktigheten i trä eller rättare sagt mera snickarvirke.
Men det jag däremot vet är att det är svårt att (läs dyrt) mäta fukt under 8% relativ fuktighet med tillförlitlighet.

Så om ni funderar på att mäta så hyr en istället. För en tillförlitlig mätare för trä kostar min 2000 kr visserligen mäter den ner till 6%. Och jag vet inte vad källarväggar bör ligga i för värden.
 
Dessa källare har höga risker att för att utveckla fuktskador i reglarna bakom panelen, hur och när är svårt att bedöma utifrån några fotografier. Här är det enda seriösa sättet att mäta luftfuktigheten (RF)i utrymmet mellan betong väggen och panel, fuktindikatorn du tittat på kommer inte ge dig några som helst svar, den används endast av professionella för att avgöra var det eventuellt är blötast när man har en skada i betong. Alternativt kan du köpa en fuktkvotsmätare (sån man sticker in i trät) finns billiga som funkar, problemet är att du måste komma åt att mäta i syllar och reglar bakom panelen, för att mäta i panelen får du inga svar förutom en riktig läcka och detta ser du med blåtta ögat, sen är problemet att om det nu är orginal konstruktionen som finns där så är den en "risk konstruktion" som har hög sannolikhet att skapa problem även om du inte hittar någon just nu. Så mitt råd är om du låter det vara, lägg inte ner för mycket pengar, kanske bara lite målning för om några år kan du få problem. Vill du göra det rätt och minimera risken för skador och att det kommer in föroreningar i inomhus miljön så riv ut allt organiskt material och bygg upp från början
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Fuktanders postade medan jag skrev.
Jag vill bara säga att jag håller med om allt han säger.



Litet allmänt om fuktmätare och fuktmätning i betong:

Jag måste erkänna att jag har glömt vilken relativ fukthalt betonggolv och betongväggar skall ha invändigt för att det inte skall vara risk för mögel men det handlar om tiotals procent.

Det egentliga problemet är att man inte kan slå in två spikar i betongen och mäta mellan dem som man gör med trä. Dessutom är betong inte ett homogent material. Största stenstorlek brukar ligga kring 16 mm och om man har litet otur så har man en 16mm stor kompakt sten utan vatteninnehåll precis där man mäter.
Dessutom är betongen normalt olika fuktig på olika djup.

Det problemet försöker tillverkarna lösa på olika vis.
Ytfuktmätare är..... inga mätare. De duger till att leta efter fuktigaste punkten med men framför allt är de effektiva att visa för kunden när man vill få ett tvivelaktigt utlåtande att verka seriöst så man kan ta rundligt betalt för det. De går också att använda för att vinna trovärdighet när man försöker sälja ett fuktskadat hus.

Gann-mätare och liknande mäter elektriskt mellan två prober men eftersom man inte kan slå in proberna i stenytan blir ju alltid kontakten mellan prob och betongyta litet osäker och i värsta fall kan ha målfärg eller cementslam på ytan som blandar bort alltihop. Mätnogrannheten blir dålig.

Vaisalas mätare som jag i första hand sysslade med och andra liknande apparater har prober som man sätter in i hål som man har borrat på förhand och pluggat så att fukthalten skall få stabilisera sig. Proben mäter fukthalt och temperatur och så räknar mätaren om det till relativ fuktighet. Tyvärr så är både mätare och prober ytterst känsliga för damm och vibrationer och temperaturförändringar. De tappar kalibreringen småningom och är extremt svåra att kalibrera. Tyvärr blir mätnogrannheten i praktiken sällan bättre än 10% även om man sköter allting perfekt men eftersom visningsnogrannheten på mätaren är 0,1% så luras man att tro att man mäter med den nogrannheten.
Jag har svårt att tro att en hyrd eller lånad apparat i ovana händer skulle ge bättre nogrannhet än 15-20%. Då är mätresultatet fullkomligt värdelöst.

Många fuktsaneringsfirmor tar prover av borrdammet som kommer när man borrar ett hål i betongen med en kraftig slagborrmaskin/elektrisk borrhammare. Då tillkommer ännu fler okända faktorer som gör mätnogrannheten ännu sämre.
 
Redigerat:
Jag har nu tittat på radhuset och undersökt källaren, och jag kände inte minsta lukt av fukt eller ens gammal matta, som har legat där i 37 år. Jag mätte med biltema-mätaren, och fick 25-35% när jag mätte på golvet, på träpanelerna på väggen på olika ställen.

I källaren finns även en tvättstuga och när jag mätte där på golvet så var det 60-65%. Jag vet inte om detta är normalt, här var det plastmatta och även plast(matta?) på väggarna. I detta rum finns även värmeväxlare som är installerade 2012. Men detta är kanske ett rum som brukar ha högre luftfuktighet pga tvättmaskin?

Även om det är ett radhus och allt känns förvånansvärt fräscht, så ska man väl ändå göra en besiktning?

Jag ska dit igen på en andra visning och ska kolla lite noggrannare på väggar och golv, och kanske lyfta upp heltäckningsmattan om det går.

Tack på förhand :)
 
Än en gång: Din biltema-mätare är lika trovärdig som att kasta tärning.

Glöm de där mätvärdena.....och lyssna på fuktanders.
 
Jag hade inte försökt mäta fuktighet själv. Normalt sett finns väl ett besiktningsprotokoll på bostaden, som säljaren/mäklaren beställt. Detta skall vara opartiskt, men det litar jag inte på då dom som är beställare/betalare har intresse av att det uppkommer så få punkter som möjligt. Detta brukar i alla fall ge en fingervisning om tillståndet i källaren.

Om ni sedan väljer att gå vidare och vinner budgivningen så skriver ni in i köpekontraktet att ni ska anlita er egen besiktningsman och saker som uppkommer då men som inte fanns i den första besiktningen ger anledning att pruta på priset alternativt bryta kontraktet.

Finns ingen beskitning är det svårare då det blir dyrt att besiktiga alla fastigheter man vill buda på. Man har inte åtagit sig något innan man skrivit under kontraktet så det går att förhandla in detta när man skal skriva. Risken är att säljaren väljer nästa budgivare som inte är "krånglig".

För att samanfatta, vill man ha reda på om det finns fukt där så är det bäst att anlita en beskitningsman. Jag hade inte litat på mina egna resultat och absolut inte med den fuktmätaren från biltema.
 
Martin_B
Fast fukthalten i ytskiktet är väl enbart intressant om man tänkt att behålla det exakt som det är en längre tid framöver.
Om det ändå skall göras om / rivas ut så spelar det ju mindre roll. Källare är alltid fuktigare än våningen ovanför, ovan mark. Spelar inte direkt någon roll hur man dränerar eller isolerar. Fukthalten på våningen över källaren kommer ändå vara torrare - och källaren fuktigare. Däremot kan man ju alltid minska den skillnaden genom att dränera väl och sätta isodrän eller dyl. gärna i flera lager utvändigt, anordna ventilation osv.

Själv tycker jag, att om det luktar fräscht där nere, helt mögelfritt och dessutom känns torrt, även fast inte värmen står på max, så kör på så som det är nu, tills dränering osv börjar lägga av så fukten börjar tränga in mer. Åtgärda det först sedan.

Tänk på att använda diffusionsöppna färger när du målar.

Kolla med fördel om det finns information om tidigare uppmätt radonhalt i källaren, samt i bostaden i övrigt för den delen.
 
  • Gilla
wictorbe
  • Laddar…
M
Jag håller med tidigare talare, det finns inte många källare som inte utsatts för fuktproblem iaf en gång under dess livstid.

Du måste ha en garanterat bra och fungerande dränering till att börja med. Sedan använde man förr träreglar i dessa utrymmen med direktkontakt mot betongen, ibland Platon i mellan, men ofta utan. Betong+trä+markkontakt = big no no och får inte längre kombineras då det oftast inte är en fråga om att det kanske kan börja mögla, utan snarare om när.
När betongväggarna blir kalla så håller dem sig kalla länge, det är så att säga ett trögt material. Detta leder ofta till att det kan bli kondens på insidan av dem om inte utsidan är korrekt isolerad. Det blir nästan alltid fuktvandring mot anläggande träkonstruktion om det inte ligger t ex takpapp mellan. Betong är ett ganska fuktigt material och trä är torrt och har uppsugande förmåga.
Det kan även skilja mycket i fukthalt mellan olika årstider om yttre isolering saknas.

Med det sagt; denna källare kan mycket väl vara helt problemfri, men budgetera för en framtida totalrenovering.

Edit: det går absolut att få till hyggliga källare med moderna metoder, men man hade inte den kunskapen och materialet för nästan 40 år sedan.
 
Redigerat:
En så ytlig fuktmätning säger tyvärr inte så mycket utan angreppen börjar alltid utifrån och drabbar reglarna först. Vi rev ut all vår panel som var jättefräscht men reglarna bakom mådde inte så bra. Speciellt dåligt var det vid reglarna som låg i vinkeln mellan golv och yttervägg.
Att du inte kände någon lukt är ju positivt och betyder kanske att det inte är någon brådska med källaren. Näsor har dock en förmåga att anpassa sig så om det nu finns någon lukt så börjar näsan anpassa sig redan när man kliver in genom ytterdörren så när du väl kommer ner i källaren kanske de inte reagerar alls på ev. lukt. Nästa gång kan du prova att knycka med dig en filt eller kudde från soffan och gå ut i friska luften. Låt näsan anpassa sig till uteluften en stund och kör sedan ner näsan i tyget.
Ligger mattan direkt på betongen eller finns det ett trägolv under? I vår källare var det ett uppreglat spångolv under mattan så då kunde besiktningsmannen lyfta på mattan och ta upp ett provhål i närhet av ytterväggen med hålsåg och mäta direkt i regeln.
 
En lite fundering här kring detta med modellen av fuktmätare som var på bilden. Jag har använt en sådan (fast en Gann, med kula, heter det ytfuktmätare?) Såga mig nu inte totalt, bara en fundering ;-)
Jag kanske missat någon info ovan, men är inte en sådan ganska bra att starta med eller för att kolla mönster/trender i materiel? T ex om jag vill veta fukthalten i ett källargolv/badrum eller vad det nu är för ställe. Säg att du har ett värde på mellan 20-30 på största delen i det rummet men på ett område ligger det på 90-110 då kan du misstänka att där har vi ett problem. Sedan måste man alltid se sig för då t ex den Gann-maskin jag använde reagerar på metall. Då den jobbar utifrån hur "mycket materielet leder ström". Mycket vatten och du får ett högt värde, håller du t ex mot ett armeringsjärn=ännu högre värde. Den reagerar också på hur nära handen är själva "kulan".

Så för att göra en första undersökning/test för att gå vidare funkar den, Eller??
 
Hur håller man i fuktmätaren?

Jag får olika värden beroende på vart jag håller handen på fuktmätaren.

Om jag exempelvis ska mäta fukten i golvet får jag lägsta värdet ifall jag håller den upp och ner med kulan mot underlaget. Högsta värdet får jag om jag lägger den nästan lodrätt och håller ett ordenligt grepp om mätaren.🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.