hecke skrev:
Dock tror jag den relativa noggrannheten är bättre än så. Om man står still och flyttar GPS:en upp och ner i luften så brukar höjdskillnaden anges mycket exakt. Oftast inom ca 0,2 m.
Mycket intressant Hecke. Förstår jag dig rätt i att det i det läget är barometern (och inte själva GPS:n) som står för höjdmätningen och kan detektera decimeter-skillnader?
Funkar det så pass bra så duger det ju perfekt för att mäta upp tomten och låta tex Matlab tugga lite på siffrorna.
Fast då kvarstår ju problemet att få tillräckligt bra precision i x/y-led, annars måste man fortfarande rita kartan "manuellt".
 
Jag är rätt så övertygad av att om man med Etrex Vistan gick sakta i ett tätt rutnät över frågeställarens tomt fram och tillbaka ett par gånger och sedan tankade in dessa 3D-koordinater i datorn. Gjorde lite medelvärdesbildning i Excel, Matlab, MathCad eller liknande program. Därefter exporterade koordinaterna till ett 3D-CAD program så skulle man få en 3D yta som med rätt så bra noggrannhet beskrev tomten. Jag skulle i alla fall testa denna metod om jag hade ett liknande problem.
Det var lite den varianten jag hade tänkt mig. Hade jag designat ett program till datorn hade jag förmodligen instruerat personen att först gå tre varv runt tomten och i resp. hörn markera på datorn vid varje varv. Efter tre varv bör den kunna ta ett bra medelvärde. Därefter kan man gå i kryss några gånger över tomten och utgå från de olika hörnen för att etablera några mittenpunkter och därefter gå i ett rutnät och då markera referenspunkter som man stegar förbi.

Efter detta bör man ha en tillräckligt detaljerad bild för att kunna rita upp en karta. Givetvis blir det större noggrannhet ju fler varv/vändor man gör.

I detta läget borde den exakta kalibreringen kanske inte vara så jätteviktig eftersom jag har antagit att felet som alltid finns är relativt konstant och ju fler kordinater som är specificerade desto högre noggrannhet bör kunna uppnås.

Nu är jag inte matematiker, men det borde gå. Om man kompletterar med en bättre höjdmätare som nämndes ovan borde det bli på några dm exakt om man lägger en kvart på att samla in koordinater. Lägger man tre timmar borde noggrannheten bli på under ett tiotal cm...
 
Mycket intressant Hecke. Förstår jag dig rätt i att det i det läget är barometern (och inte själva GPS:n) som står för höjdmätningen och kan detektera decimeter-skillnader?
Funkar det så pass bra så duger det ju perfekt för att mäta upp tomten och låta tex Matlab tugga lite på siffrorna.
Fast då kvarstår ju problemet att få tillräckligt bra precision i x/y-led, annars måste man fortfarande rita kartan "manuellt".
Ja det är riktigt den använder Barometern. Garmin är väldigt fåordig i hur det exakt går till. I beskrivningen jag sett står det i princip så som jag skrev tidigare. Om man går fler rundor borde även det relativa felet från de horisontella koordinaterna bli tillräckligt bra.

När jag köpte min GPS för 4 år sedan gjorde jag lite test på min egen tomt. Via min mor fick jag de "exakta" GPS koordinaterna för mina "tomt"-pinnar och med bra sattelitmottagning och ett antal medelvärden så har jag för mig att jag fick "tomt"-pinnarna rätt inom någon meter.

Gjorde även nu ikväll ett snabbt höjdtest där jag kalibrerade GPS höjden och stod sedan still och lyfte GPS:en från marken (0 m) och upp till 2 m ett tiotal gånger. Den slog varje gång om till 1 m vid midjehöjd och till 2 m strax över huvudhöjd. På GPS skärmen visas endast jämna meter, men värdet sparas med 0,1m precision när man tittar på det i datorn.

Kom på ett sätt till att kolla noggrannheten.
Letade nu ikväll upp en GPS-track över en båttur jag gjorde inomskärs över ca 10 km för ett år sedan. När jag tittade på dessa data så förändrade sig höjdvärdet endast +/- 1,5 m med en stigande tendens mot slutet av båtturen. Dvs höjdprofilen lutade tydligt. Kanske förändrade sig lufttrycket något över tiden. Kommer heller inte ihåg om jag hade GPS liggande helt still.
 
Jag blev själv lite nyfiken på exakt hur Vistan höjkorrigerar och hittade ett inlägg på ett GPS forum (www.gps.no) av "apersson850", som verkade ha koll på Etrex Vistans kalibreringsfunktion.

"Med automatisk korrigering appliceras en korrektion från GPS-höjden till barometern, när enheten fått en vettig 3D-position. När man just startat sin GPS är korrigeringen ganska kraftig. Med tiden avtar dess inverkan exponentiellt. Avsikten med detta är att någorlunda snabbt komma till rätt höjd, efter tillslag, men sedan inte förstöra den stabiliserande inverkan som lufttrycket har på höjdangivelsen, genom att bara lite försiktigt korrigera barometerhöjden, för att på så sätt kompensera för väderberoende lufttrycksförändringar."
 
Klart användbart och smidigt om det funkar så bra som du säger Hecke. Jag är dock fortfarande lite tveksam till att den horisontella precisionen verkligen blir så bra, även om man nu grejar höjden mha barometern. Har för mig att det horisontella felet inte är "normalfördelat" (Gauss) kring den verkliga positionen utan snarare systematiskt åt något håll beroende på vilka satelliter man för tillfället tar emot, och var dom ligger. Det gör isåfall att man kan få plötsliga hopp i positionen om tex någon satellit åker ur synhåll när man knallar runt i terrängen.

Hur som helst, experiment är alla uppfinningars moder :) så vore kul om Peo kunde testa lite mätningar på sin tomt och sen rapportera hur det gick.
 
peoe skrev:
Eller finns det något annat sätt än att göra en manuellt vilket måste ta veckovis för vår tomt?
Hur stor är tomten egentligen?
 
Beroende av hur många sateliter man får in och deras relativa position så kan nog nogrannheten variera något. Ett alternativ är att man märker upp tomten med lämplig storlek på rutnät (5-10 m storlek) Om man sedan går på detta rutnät så har man positionen fastlagd i alla fall i en riktning. Om väljer att endast ta waypoints i t.ex. korspunkterna mellan två linjer i rutnätet så har man positionen fastlagd i två rikningar i förhållande till marken.

Jag skulle nog som sagt prova mig fram med detta om jag hade behovet av en fulfix lösning. Om jag ville ha det mer noggrannt uppmätt skulle jag som jag tidigare nämnt hyra in en gubbe med Totalstation och själv agera pinnpojke.

P.S. Man kan få förvånansvärt mycket arbete uträttat av ett lantmäterikontor för en smörgåstårta....
 
Jaha, då har man grävt fram tomtmarkeringspinnarna och mätt runt, räcker nog ganska bra så här med faktiskt...

Skall testa med gps:en nästa gång på skoj bara...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.