Vilken sort och storlek är bäst egentligen, köpte 6*80mm träskruv med bultskalle som jag fäste i träregel genom enkelgips, men en drog jag av med spärrskaftet? IKEA:s brickor tillåter ju bara 6,5mm tjocka skruvar, skulle vilja ha lite kraftigare.
 
Redigerat:
Montageskruv brukar fungera fint.
 
Tack allt gick bra sedan, hela köket monterat, Utom 1 lucka och 2 fronter som IKEA har leveransproblem med, vi beställde 31/7 och vecka 46 ska vi kanske få dom.
 
Redigerat:
Kör allt som oftast med 6x70 skruv, mer behövs inte! Oavsett betong el trä i väggen..
 
Vad har ni för tips till lättbetong? Ska bara sitta golvskåp mot den väggen, men de får ju gärna sitta kvar de också :)
 
Lättbetongskruv, eller ankarmassa.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
En följdfråga på detta, jag håller också på att sätta upp ett IKEA kök. Jag har kört 8mm nylonplugg och 5mm skruv i pluggen (rekomenderades 4.5mm enligt pluggens förpackning men jag tog lite tjockare, inte helt säker på längden, men skulle tro 5cm. CC på cirka 15.

skruvat i universums hårdaste betong...

Jag hoppas att detta är tillräckligt för metod systemet.... ja menar, jag har rätt tätt mellan skruvarna, betongvägg, och dessutom så är ju kraften mer eller mindre rakt ned utefter väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.