Jag tänkte måla om en liten etta. I lägenheten sitter i dagsläget en papperstapet som är uppsatt med omlottskarvar. Tapeten är i bra skick och sitter bra. Hur skulle ni göra med skarvarna? Går det att komma undan utan spackling?

20151207_105259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151207_105245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill man ha ett snyggt resultat så går det inte att komma undan utan spackel tyvärr, vanligtvis använder man en så kallad tapethyvel för att ta ned skarvarna, måla med sk "spärrfärg" och på med spackel efter behov. Sedan måla hela väggen...

Finns inga direkta genvägar och det hela kan sluta med att du får riva allt om det börjar att bubbla frenetiskt. Alternativet är att grunda med spärrfärg för att förhindra att det bubblar - Ingen garanti men det skulle i vart fall minska problemen. Får du bubblor så bryt inte ihop direkt utan de kan "försvinna" när färgen torkat ur ordentligt.

Jag brukar dra med skaftet på kniven eller handtaget på en mejsel över väggen för att utröna om tapeten sitter ordentligt eller om det finns bubblor - Ganska lätt att höra faktiskt.

Inte ett dugg avundsjuk på jobbet du har framför dig...
 
Jag misstänkte nästan det! Tur att det är en liten lägenhet. Det får nog bli att köpa en tapethyvel och en hink spackel då...

Räcker det med att skrapspackla tro?
 
Skule tro att det räcker, enklast är att spaka på ett varv över skarvarna enbart. Sedan stryka ett varv och titta i släpljus hur det ser ut. Väl målat ett varv så kan man inte slipa men självklart korrigera med spackel på eventuella skavanker.
 
Gött! Jag velar fortfarande lite dock.
Alternativ 1: Hyvla ner skarvarna - skrapspackla - slipa. Frågan är dock om dom slipade strimmorna kommer att synas efter målningen, risken finns ju...

Alternativ 2: Måla direkt på tapeten, inklusive omlottskarvarna. Skarvarna kommer ju garanterat att synas men frågan är hur mycket det kommer att störa...
 
Alternativet är ju att stryka ett varv, måla och om det ser helt åt skogen ut - Spackla efter det.
Nackdelen är att det blir en hel del tuffare att hyvla skarvarna när väl tapeten är målad...
 
Jag kom på ett tredje alternativ. Det är att helt enkelt sandpappra ner skarvarna med ett relativt finkornigt sandpapper. När man har kommit ner i jämn nivå med övrig tapet är det bara att börja måla. För lätt för att det ska funka eller?
 
Att slipa fungerar tyvärr inte, du kommer att ha trasat sönder tapeten betydligt mer när du väl har kommit i nivå, hyvla skarvarna och spackla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.