Grantoppen skrev:
Måste få fråga varför inte mexitegel kan smälta in bra? Beror det på klurigheten att få det utfört, annan färg pga ålder på huset eller annat?
Ja jag tänkte bara att även om du hittar exakt samma stenar så kommer dom ha nyansskillnader och fogen kommer synas.

Finns ett hus här i kvarteret där man murat igen ett fd garage. Exakt samma gula tegelstenar men likt förbaskat så ser det knas ut fortfarande flera år efter ingreppet.
 
Liggande träpanel av något rödaktigt träslag och en ny dörr med stora frostade glasytor istället för flaskbottenglaset skulle bli fint. Dörren ska helst vara i samma träslag som panelen, då ser det inte konstigt ut med "bara" 60 cm. Nyfunkishus har ju ofta så, men små träpartier runt fönster och dörrar.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Bygg en liten veranda som täcker området framför plattorna? Då kan du byta plattorna mot panel utan att det ser konstigt ut, eftersom verandan bryter av teglet snyggt.
 
Mindre träpartier kring t ex entren kan ge en väldigt fin kontrast, och fungera bra även om det inte finns några andra liknande partier på fasaderna.
- Borde kunna fungera lika fint mot er vita mexitegel-fasad. (bild från Götenehus samt okänd bildkälla)

Ett par snabba exempel, vit putsad fasad med små infällda oljade träpartier i varma röd-bruna trätoner:
Götenehus Espås.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsfasad träparti.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hade bytt ut plattorna mot snygg natursten som går lite i mörkgrått
 
Anna_H skrev:
Liggande träpanel av något rödaktigt träslag och en ny dörr med stora frostade glasytor istället för flaskbottenglaset skulle bli fint. Dörren ska helst vara i samma träslag som panelen, då ser det inte konstigt ut med "bara" 60 cm. Nyfunkishus har ju ofta så, men små träpartier runt fönster och dörrar.

lite inne på samma men behålla dörren, bara byta ut glasen och anpassa trät till dörrfärgen. Vi bytte ut vårt gula 70-tals glas i vår teakdörr och det är som en helt ny dörr. Slipade den då de oljat med nån äldre olja som inte håller teak ljus Inte mycket pengar och alla frågar om vår dörr.
 
Är det ett 60-talshus? Är inte ytterdörren +klinkersplattorna originaldetaljer? Vad sägs om att återskapa resten av huset i samma epok?
 
Fruktansvärt fult! 😜
Jag skulle satt liggande cederpanel eller liknande och bytt ut dörren mot något i liknande nyans.
 
Henrietta70 skrev:
Är det ett 60-talshus? Är inte ytterdörren +klinkersplattorna originaldetaljer? Vad sägs om att återskapa resten av huset i samma epok?
Det är ett 60-talshus, men stendetaljerna har tillkommit av att en tidigare ägare som bott utomlands en hel del gillade stendetaljer runt dörrar. Kommer inte köra på 60-talsstil inomhus. Avskyr teak. :)
 
Martin E skrev:
Mindre träpartier kring t ex entren kan ge en väldigt fin kontrast, och fungera bra även om det inte finns några andra liknande partier på fasaderna.
- Borde kunna fungera lika fint mot er vita mexitegel-fasad. (bild från Götenehus samt okänd bildkälla)

Ett par snabba exempel, vit putsad fasad med små infällda oljade träpartier i varma röd-bruna trätoner:
[bild]
[bild]
Absolut. Det där var snygga exempel. Tror en del av det som jag finner störande är att mitt hus är rätt litet och stenarna runt dörren tar därmed rätt stor plats på husfasaden vilket gör dom fula stenplattorna väldigt dominerande i mitt tycke.
 
Lane skrev:
lite inne på samma men behålla dörren, bara byta ut glasen och anpassa trät till dörrfärgen. Vi bytte ut vårt gula 70-tals glas i vår teakdörr och det är som en helt ny dörr. Slipade den då de oljat med nån äldre olja som inte håller teak ljus Inte mycket pengar och alla frågar om vår dörr.
Det där lät spännande. Är det inte väldigt klurigt att få glaset utbytt? Jag var lite inne på att återanvända dörren och då byta glas och sen få den vitmålad, men vet inte riktigt var man vänder sig för en sån operation. Man skulle inte kunna få se en bild på slutresultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.