Hejsan!
Vi skall göra om ett rum nere i källaren. Vi vill måla om ytterväggar till vita. Väggarna utifrån och in ser ut som följande. Platon, källarvägg, luftspalt 1cm, uppmurad leca vägg på insidan( tidigare ägare har gjort detta) varför vet jag inte. Sen är det putsat och målat. Men jag tror att det inte är silikatfärg på insidan. Gör de något eller funkar det att bara måla över? Färgen sitter riktigt bra och har inte släppt något från väggen. Hade det varit målat direkt på källarvägg hade jag tagit bort färgen direkt.


Mvh Nilsson
 
S
Måste ju vara lugnt, materialet kan inte mögla, du har luftspalt och utvändigt fuktskydd. Är luftspalten öppen så luften kan cirkulera någonstans? Skulle bara målat över hur som helst.
 
Luftspalten är idag stängd. Men jag kommer nog att borra en del hål nertill och köra med sockeln en bit ifrån vägg. Så du tror de bara är att smacka på ny färg utanpå den andra. Om de skulle bli galet är de väl bara färgen som lossnar eller vad händer. Jag och källare är inte direkt kompisar. Meningen är att det skall bli ett sovrum till mig o frugan.
 
ta reda på vad är det för sorts färg som sitter så bra och använd likadan.
ta en bit färg till färghandel. dom kanske kan hjälpa dej att identifiera färgen.
gaia
 
Det är antagligen vanlig inomhusfärg, och liknande färger av någorlunda kvalitet borde fästa utmärkt på den gamla. Tänk på att ju tjockare färglagret blir desto längre tid tar det för eventuell fukt att passera, så även om du inte har några indikationer på släpp idag så skulle jag föreslå att du kollar läget med en fuktmätare innan målning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.