Hej

Behöver lite råd om placering av golvbrunn i min nya tvättstuga. Se planlösning i bifogad bild.

Tvättstugan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Under tvättbänken ska golvbrunnen vara. Sen ansluter du tvättmaskinsavloppet på tvättbänksavloppet inne i skåpet alt att du sätter ett rör för tvättmaskinsavlopp inne i vaskskåpet och så går det fram till brunnen
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle placera en golvbrunn i mitten av rummet. Enklast möjliga fall i rummet, enkelt att rengöra avloppet och eventuell varmvattenånga kommer inte i kontakt med tvättmaskin/torktumlare/möbler.
Avlopp från vask/tvättmaskin/torktumlare ansluts med fördel till golvbrunnen så att vattenlåset fylls på så ofta som möjligt.

Finns endel på forumet som placerar golvbrunnen under ett skåp och gör en inspektionslucka i skåpet.
 
Tack för svar. Ingen som har andra tankar? Vill gärna ha sockel under golvskåpen. Kan man ha brunn därunder ändå?
 
Jag placerade den till hälften in under skåpet där tvätthon sitter. Mitt i mot tvättmaskinen, tvättmaskinens avlopp går till brunnen via ett inhjutet rör så vattenlåset fylls på ofta. Hela golvet har fall till brunnen, det känns bra med tanke på att jag har inkommande vatten, husets vattenfördelare och fjärrvärmecentral i tvättstugan.

Fast denna lösning hade inte funkat tillsammans med en sockel, jag föredrar dock att vara utan sockel i våtutrymmen och där golven har fall.

004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som en rätt smögen lösning att ha den lite halvt under ett skåp. Kanske får tänka om ang sockeln. Kommer också ha ink vatten, Vv beredare osv i rummet så golvbrunnen måste verkligen va vettigt placerad? Om man ska rådfråga nån. Är det rörisar eller anickaren som sätter brunnen?
 
T
Det bästa är att låta plattsättaren sätta brunnen för både snickare och rörmokare är klåpare på den uppgiften!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.