Vi har skurit ut runt ventilationsrör o runt avloppsrör i nytt badrum när vi har lagt spånskiva på övervåningen (mellanbjälklaget) . Har lämnat 10 mm från röret i spånskivan. Vilket man ska göra så att spånskivan kan röra sig. Men undrar hur det blir sen när man flytspackla golvet i badrummet. Om det är för stort hål i spånskivan intill röret, kommer flytspackla inte kunna stärka upp golvet där det är hål då? Någon som vet hur vi ska tänka här?
 
Täta springorna med tex fogskum eller latex
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Drömma skrev:
Vi har skurit ut runt ventilationsrör o runt avloppsrör i nytt badrum när vi har lagt spånskiva på övervåningen (mellanbjälklaget) . Har lämnat 10 mm från röret i spånskivan. Vilket man ska göra så att spånskivan kan röra sig. ...
För övrigt rör sig inte spånskivan. Den är hel formstabil. Du limskruvar den mot bjälklaget, så den kan inte röra sig en mikrometer. :)
Däremot kan rören röra sig, så det är hur som helst bra med lite marginal runt dem. Finns inget värre än när ett varmt rör står och gnager mot skivmaterial.
 
Enligt denna video och vi har dessa spånskivor: https://www.youtube.com/watch?v=IlZHAyyTvwY
rör sig spånskiva. Vilket låter rimligt eftersom det är trä och trä rör sig alltid lite grann. Däremot rör sig metall väldigt lite eftersom det är ett dött material. Om metall ska röra sig då ska det vara väldigt höga temperaturer har jag hört någonstans. Vi kommer inte ha någon golvvärme dock.

MEN frågan var ju hur vi löser hålen som blivit lite stora på vissa ställen?


Johan Gunverth skrev:
För övrigt rör sig inte spånskivan. Den är hel formstabil. Du limskruvar den mot bjälklaget, så den kan inte röra sig en mikrometer. :)
Däremot kan rören röra sig, så det är hur som helst bra med lite marginal runt dem. Finns inget värre än när ett varmt rör står och gnager mot skivmaterial.
 
Tack för svar!

nino skrev:
Täta springorna med tex fogskum eller latex
 
Det är det övriga virket som rör sig.
Du fick ett konkret tips som duger bra. Latexfog blir enklast eftersom det har en viss flexibilitet mot rören. Det viktigaste är att det är helt tätt. Tänk som att du skulle fylla utrymmet med vatten. Flytspackel som rinner ner i en liten öppning kan bli skapa stora problem.
 
Ja, jag fick ett mycket bra och konkret svar av Nino, ovan!!!


Johan Gunverth skrev:
Det är det övriga virket som rör sig.
Du fick ett konkret tips som duger bra. Latexfog blir enklast eftersom det har en viss flexibilitet mot rören. Det viktigaste är att det är helt tätt. Tänk som att du skulle fylla utrymmet med vatten. Flytspackel som rinner ner i en liten öppning kan bli skapa stora problem.
 
Hej!

Kolla figuren här, jag kanske missförstår det, men 10 mm ser ut att vara för stor glipa även om du tätar det. Jag vet dock inte vad problemet skulle kunna bli...


Detta är branchregler från Säkert Vatten:
http://www.roxx.se/v/og93i#page/24
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.