Att isolera enbart från insidan ska man vara försiktig med då man kan bygga in fuktproblem. Bästa sättet är att slippa fuktproblem och att isolera från utsidan som även saiter säger.
Problemet som Kunganka belyser är riktigt, utan utv.isolering så får du kalla väggar och kondens, detta i sig är inget större problem om du inte bygger innerväggar! Om du däremot isolerar källaren invändigt så kommer det kondensera mot den kalla betongytan (nu i väggen) vilken då fuktar upp både isolering och reglar, sen blir det mögel, dålig lukt osv. Kanske har ni redan dusch/tvättrum i källaren, så blir det ju bra med fukttillskott också.

Med tanke på att du bara ska ha det som gästrum, jag gissar, oftast på sommaren? så kanske det är enklast att ställa ner nått extra element plus värmeflyttare när ni väl har besök.
Annars gör det rejält med isolering både inne och ute.
 
En idé är ju att ha ett löst element som du kan ställa i gästrummet om det är för kallt de gånger du har gäster.
 
Vad sägs om en solpanel som blåser in uppvärmd luft när solen skiner?
http://www.bauhaus.se/solpanel-gs10-upp-till-120-m.html

Kanske är en luftavfuktare också en bra idé för inomhusklimatet. Avfuktarna ger också lite värme.

Komplettera med en värmefläkt eller löst element som du kan bränna på med när någon verkligen ska sova där. Många element och fläktar har en termostat eller frostvaktsfunktion så att de kör igång när vald temperatur understigs,
 
Jag har fått lite tips från från några!
De säger att jag borde köra med en värmepump med 2innedelar och en avfuktare.
detta skulle räcka!
Vad säger ni om de?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Isolera utifrån, led bort takvatten och installera en luftavfuktare. Glöm inte att rensa luftfiltret på avfuktaren då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.