Får besök av mäklare i morgon. De har presterat bäst på orten och känns "på tårna". Mitt hus (radhus) ligger i ett populärt område i Lerum strax utanför Göteborg i en prisklass där de senaste husen gått för 2,2 - 2,8, gissar att jag ligger någonstans mittemellan beroende på skick. Huset är alltså inte svårsålt på något vis. Vad är rimligt arvode?
 
De brukar ha en fast summa som lägsta pris, sen % på de som överstiger utgångspriset, när ja sålde mitt radhus för ett år sen, gick mäklarkalaset på 42 k
 
Krilleman
Måste du ha hjälp av en mäklare att visa huset då? Om radhuset ligger i ett populärt område så säljer sig objektet "sig självt".

Sälj privat (med egen visning och egen budgivning) och ta in mäklaren för pappersexercisen vid försäljningen så det blir korrekt juridiskt bindande vid affär. Kostar ca 20-30% av ordinarie traxa för en vanlig mäklare.

Jag har flera kamrater som gjort så, men ej i GBG regionen.

Det som gör mig förvånad är att det är så många som inte gör det på det sättet! Mäklarnas svar på den frågan är allt för ofta att man får ut ett högre slutpris om dom får handa hela affären. Dom upplyser inte säljaren att kostnaden är större. Föga förvånande jobbar 99,9% av mäklarna på provision!
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Hemverket kan vara ett alternativ https://www.hemverket.se/ de skickar ut en fotograf, man håller i visningarna, de har sida förbudgivning etc och tar hand om kontraktskrivning etc.

Man håller i visningarna själv.
Inget konstigt.

Standard i sthlm är 45k + provision.
 
D
Den mäklaren jag anlitade vid försäljning av lägenhet i Göteborgs region, hade ett past arvode på 30'000, sedan 10% över det priset jag ville ha.
Det jag tänker när man anlitar bra mäklare är man får proffsiga bilder, bra utförande av annons, de håller i vissning och budgivning.

Innan jag anlitade mäklare höll jag koll på området jag både skulle sälja och köpa i vilket är samma. Det jag såg var att liknande objekt gick väldigt olika beroende på mäklare. Om det sen mer handlar om ren tur och slump eller att det faktiskt var så att beroende på hur duktig mäklaren var gjorde att priserna skiljer sig från liknande objekt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för svar. Jag var inne på Hemverket först, mest för att komma åt hemnet.se, men jag kommer eventuellt att köpa av samma mäklare och fick ett superbra intryck av dom när jag var på den visningen. Sedan har jag tittat på statistiken över mitt område och de har överlägset fått ut bäst priser. Jag gissar att de kommer slänga upp en procentsats, men vilken är rimlig? Jag köpte för övrigt utan mäklare så det är inga som helst problem, där tog vi hjälp av banken, men jag har en liten känning av att de skulle kunna lyckas bra och t.o.m kanske har kunder på lista.
 
Får själv betala 420000 i fastpris och 10% på summan som är "1000000kr över utgångspriset". Tog in ett flertal offerter från olika förmedlare. Kontaktade sen den jag fick mest förtroende för och presenterade de "andra offerterna". Han kunde inte möta mig "hela vägen". Men vi möttes så att det kändes bra för mig med tanke på hans personlighet, engagemang etc.
 
Mikael_L
Någon här på forumet berättade att de hade sålt med ett rekordhögt pris för området, och mäklaren hade en bonusstege att jobba med.
Först en låg bonus på kanske 1% över ett visst belopp, sen kanske det var 10% över en högre beloppsgräns och slutligen kanske typ 40% över en rätt högt satt gräns, som mäklaren lyckades pressa upp priset till.

Men OK, en modell som knappast tilltalar alla mäklare, eller säljare för den delen heller. ;)
 
Stegar känns lockande, då har ju mäklaren ett incitament. Hon kommer hit 13.00, återkopplar med hur erbjudandet ser ut.
 
Mikael_L
Ja du kan söka runt lite och se om du hittar tråden ifråga, om du vill få mer klart över hur upplägget var.
Jag försökte bara återge det så gott som jag minns ... :surprised:
 
Nu har jag fått ett förslag. Det finns eventuellt en köpare i registret på 2475000 och då är arvodet 2,5%. Uppsidan är att det skulle kunna ske väldigt snabbt och jag kan köpa det andra huset närmast som ett kastbyte då det står tomt. Prognosen är annars att jag eventuellt skulle kunna få ut lite mer om vi går över årsskiftet, men jag skulle faktiskt vara nöjd med det pris som presenterades nu. Arvodet har jag ingen uppfattning om men det som blir på sista raden tycker jag är ok.
 
Kom att tänka på en sak. Om jag får 2 475 000 så är jag nöjd, troligen mäklaren också eftersom hon tjänar marginellt på att höja och istället kan ta sig an nästa objekt. Vore det då inte en bra idé att ge ett riktigt incitament för att även hon ska tjäna på att slå rekord? Om jag ger henne exempelvis xx% på allt över 2 475 000 så borde det väl vara win-win, eller tänker jag fel? Förslag på procentsats? Är en mäklares lön provisionsbaserad? I så fall borde det ju knappast vara direkt lockande att försöka få ut 100 000 till om den personliga uppsidan bara är 2 500.
 
D
Det var sånt avtal jag hade med min mäklare. En grund provision på 30'000 sedan 10% av det som gick över min gräns/drömpriset som jag realistiskt kollat hade varit väldigt nöjd med. Det gick bra över den nivån så var väldigt nöjd.
 
Om hon har en person i registret som kan handla för det priset utan öppen visning eller fotografering så skulle jag vilja ha en låg fast summa för besväret, typ 30-35k. Det blir ju en busenkel affär för mäklaren och det ska synas i arvodet.

Om det blir visningar och hela faderullan är det däremot rätt standard med en fast summa på 40-45k med en bonus på 10 procent av beloppet som överstiger den nivån du är ok att sälja för. I det här fallet 2 475 000 kr.

Så om hon lyckas sälja för 2 750 000 blir arvodet till exempel 40k+27,5k
 
Jag är lite skeptisk till incitamentsavtal med mäklare. Jag tycker mig se att de som verkar köra med det ofta kör ut ett lägre lockpris än andra mäklare och sedan visserligen får till en fantatisk budgivning, men ändå inte når lika högt slutpris som objekt som läggs ut till mer rimligt utgångspris.

OM mäklaren skall ha en arvodestrappa (oftast bara en brytpunkt), så får mäklaren ett starkt incitament att övertyga dig som säljare att du skall ha en lägre förväntan på pris, mäklaren kan sätta en lägre brytpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.