Hur är det med möjligheten för en farang att "äga" mark i Thailand?
 
Intressant tråd! (y)

Är det inte lite jobbigt med alla fördomar? Tänkte lite på vad du skrev: "För att plocka bort fördomar om mig (eftersom jag befinner mig där jag är ) vill jag nämna att jag tillhör inte det gänget av personer som man läser om eller hört talas om. Det finns faktist en klick människor som vill leva sitt liv med hedern i behåll. Det tar några år (i rätt sällskap) att lära sig och förstå de sociala koderna här, men det var bara en liten parantes, nu ska vi bygga!"

Vad betyder ditt nick föresten?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
"Foreigners cannot own land, except in some very exceptional cases for very long and well established foreigners."

Hittade denna intressanta info. angående att äga mark etc. i Thailand
http://www.thailandguru.com/thailand-property-ownership-laws-house-land-condominium.html

Verkar som att det går att
- äga mark via bolagskonstruktion
- hyra marken i 30+30 år.

Andra alternativ finns tydligen men det är tveksamt om dessa håller i en rättslig prövning (de kanske håller lagligt i vissa domstolar men inte i andra).
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Superkul tråd! Den vill jag gärna följa! :)
 
Denna tråden kommer bli intressant att följa,
Budget på bygget?
 
Oavsett hur man trixar med ägandet så tillfaller huset den Thailändska partnern vid en eventuell skilsmässa.
Rent praktiskt så är det näst intill omöjligt att ta ifrån henne-honom huset.

Min Thailändska hustru har ett fantastiskt fint hus i Bueng Kan-provinsen, det har hon byggt och bekostat själv med egna intjänade pengar.

Det är fortfarande för oss väldigt billigt att bygga i Thailand.
"Vi" byggde till 80 kvm för två år sedan, ett nytt stort badrum (det gamla blir tvättstuga), ett stort vinkelrum, 30 kvm garage, nytt yttertak på hela huset (ca 200 kvm), nya fönster i hela huset med tonade glas, nya innerdörrar i trä hela huset, ny (enkel) köksinredning.

Hela kalaset gick på 60.000 SEK, inkl. arbete.
Vi gjorde alla inköp själva och byns byggmästare byggde, allt gick snabbt och effektivt.

Åker själv till Thailand på Torsdag för att tillbringa resten av vintern där.
Jag är inte heller som dom man läser om :) Det tror nog dom flesta :-D
Lycka till med bygget, följs med intresse.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som du har glömt att lägga ner slangarna under huset för att kunna spruta in termitgift senare.
Skynda dig att åtgärda detta. Du kommer att tacka mig senare
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Du kan ju använda dig av en usufruct. Då har du rättighet till huset o marken under din livstid. Du äger det inte men du har besittningsrätt till det
 
  • Gilla
valerian och 1 till
  • Laddar…
A
Jättekul och intressant tråd. Det känns betryggande att husets lokala bhuddist tempel finns med redan på en av de första bilderna på bygget. Det kanske alltid är så att det är med från början?
 
valerian skrev:
Intressant tråd! (y)

Är det inte lite jobbigt med alla fördomar? Tänkte lite på vad du skrev: "För att plocka bort fördomar om mig (eftersom jag befinner mig där jag är ) vill jag nämna att jag tillhör inte det gänget av personer som man läser om eller hört talas om. Det finns faktist en klick människor som vill leva sitt liv med hedern i behåll. Det tar några år (i rätt sällskap) att lära sig och förstå de sociala koderna här, men det var bara en liten parantes, nu ska vi bygga!"

Vad betyder ditt nick föresten?
Tror inte han vill skriva det ordagrant här... haha :p

ragthai skrev:
Det ser ut som du har glömt att lägga ner slangarna under huset för att kunna spruta in termitgift senare.
Skynda dig att åtgärda detta. Du kommer att tacka mig senare
Bättre att bara bygga i sten och metall ;)
 
Jösses vilken respons:wow: Nu känner jag ingen press, nä då:D

IngAndy. Tack för tryggheten du gav mig. Har som sagt noll koll på bärighet. Välkommen nästa nyår;)

Antti. Superhäftigt! Jag är ingen expert eller "vet allt", men det jag har erfarenhet av delar jag gärna med mig av. Finns många fällor att hamna i. Inte minst prismässigt. Men generellt gäller att frågar du tio personer om råd så får du tio olika svar. Analysera svaren noggrant och ta sedan ett eget beslut. Ofta (vad gäller mig) så blir det i regel inget av svaren som alternativ, utan en kombination. Sedan kan jag ha fel, men det är upp till dig att bedöma;)
Naturligtvis förväntar vi oss alla att du lägger upp bygget här på forumet!:)

Strides. Vill hålla med dig ang vattning, men det verkar inte vara brukligt här. Förmodligen kör dom andra förhållanden i blandningen. Det är mycket "blaskigare" blandningar här (har kollat på både stora och mindre byggen) som förmodligen passar klimatet bättre. Garanterat så blir det inte bra om vi kör med våra blandningar i denna värme.

Dan Asplund. Lite kort då det kan utvecklas till en hel bok;) Utlänningar får inte äga mark. Men man kan hyra marken via kontrakt (ej privat, det sker med tillstånd/kontrakt med "kommunen") på max 3x30 år (det borde räcka).
Annat alternativ är om man har verksamhet (ett "AB" som du max får äga 49% av aktierna) som äger marken. Sen finns det lite pittoreska lösningar men dessa två (framförallt det första) är tryggast.

Valerian. Det finns mycket fördomar, ja. IRL så bryr jag mig inte om det för folk får ta mig för den jag är och det brukar funka bra. Men här så om jag ska vara ärlig, var jag lite orolig att bli bemött som en av de "man hört talas om" då text inte är samma som att mötas. Men det verkar funka bra:)
Mitt nick är lite tramsigt och hoppas att jag inte behöver förklara;)

Mido 11. Jag har läst många trådar här ang bygge. Jag tror att jag ligger lägst i budget. Inte för att jag vill, utan jag är en vanlig "knegare" som har bestämt sig för att bygga sitt hus cash, utan lån.
Delar gärna med mig priset då det kan vara en måttstock (upp eller ner;) )

Priser i THB (Thai Baht) idag ca 4 THB på en svensk pesetas.

Kontraktet är på 650.000THB då ingår allt UTOM (och det var vi överens om) inköp av kakel/klinkers, badrumsinredning
, el (dvs jag köper de kablar, dosor samt elcentral som jag vill ha), fönster och dörrar.
Dessa prylar vill jag köpa själv för att välja kvalitet som jag önskar. Arbetet står dom naturligtvis för.
Man betalar lite "pö om pö" enligt kontakt, och först efter min slutbesiktning så betalas de sista 200.000 THB ut.

Kenta Penta. Då är vi relativt sett grannar:) håller dock inte med dig till 100% ang "Oavsett hur man trixar med ägandet så tillfaller huset den Thailändska partnern vid en eventuell skilsmässa.
Rent praktiskt så är det näst intill omöjligt att ta ifrån henne-honom huset."

Ragthai. Betong är frihet här:) Aldrig mer ngt av trä;)

Hoppas jag inte missat ngn, jo men vänta... Fanns det inte ngn Paul här 555? Konstigt att du dyker upp överallt:). Känner dig via ett annat forum, men vi tar våra kontaktuppgifter via PM, ok

Hoppas jag svarat alla. Tack för all respons och alla som vill följa bygget
Trevlig 2:a advent (om jag är rätt på det)
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Kul att följa detta då vi själva är Thailandfantaster och började åka för ca 20 år sedan, man har verkligen fått följa exploateringen som varit enorm vid vissa delar av Thailand.

Kan även hålla med om att jag beundrar dessa män och kvinnor som arbetar med just byggnationer, det är ju en enorm hetta (ibland även hällregn) och det mesta sker ju med ren handkraft och några speciella skyddsutrustningar eller regler verkar inte direkt förekomma och sent på em ser man stora bygglag sitter samlade på lastbilsflak på väg hem efter ett dagsverke.

Hoppas att allt kommer gå bra och lägg gärna ut bilder ofta som vi intresserade kan följa :cool:
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
fräckt !!

förstår det som att ni är permanent bosatta "där" redan ?
vad har man för tillfälligt boende under ett sådant här bygge om man inte bara åker ner "då & då" ?
 
Jag vet inte om de dimensionerar för jordbävningar eller bara för stormar. Jag bodde i Grekland/Attika östra kusten 4 mil från Athen under några år. Husen är dimensionerade för jorbävning där, men de verkade stridsvagnssäkrade i mina ögon. Armering.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-son83. Jag är inte permanent här nu, åker till Sverige till sommaren för att jobba ihop lite pengar. Har gjort så ett bra tag. Hoppas på att det ska räcka med 3 år till. Under tiden huset byggs så hyr vi ett 2 planshus i krokarna för 5000TBH i månaden.

banjoragge. Ja jösses :D. Utan att ha kunskap i ämnet så misstänker jag att "ringarna" som ligger runt armering ska hålla ihop armeringsjärnen så de inte "sticker iväg" eftersom dom ligger så tätt. Det gör väl också att betongen tillåts att röra på sig vid en jordbävning.

Lite bilder från när formarna togs bort.
Balkar 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom blev större än jag trodde:)
Balkar 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom "golven" till den vänstra delen av huset. Där ska bli 3 sovrum och undertill så blir det en uteplats samt ett ett sovrum.
Golv 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Golvet" underifrån. dom är ännu inte satta på plats.
Golv på balkarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som trådskapare får man väl gå lite OT eller?:) Märker att det finns flera som gillar/är intresserade av Thailand så jag tänkte bjuda på lite bilder på när man inte tittar på betong som torkar:)
Bröllopet jag var på var fantastiskt. Jag är en usel fotograf och fick inga bra foton på själva tillställningen men brudparet var så vackra att ni måste se.
Bröllposparet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid entren så fanns denna "lilla" plansch.
Bröllop entren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och igår var det fiskepicknick:) Så här kan man också fiska:)
Fiske Fiska.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det underbara är att här ser ni personer som jobbar som poliser, läkare och högre positioner inom kommunen. Dom glömmer aldrig bort sina traditioner och rötter. Bara för att dom fått en titel/bra jobb och äger en massa mark så blir dom inte "fina i kanten" av det. All min respekt för det.

Varför en sandlåda när man har ett risfält att leka i:)
Fiske barn leker.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste vara varje barns dröm att få plaska i lera o vatten:)

Hyddan ute på risfältet
Fiske Hyddan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsk fisk (ej rensad från inälvor eller annat) gnuggas in med grovsalt och läggs på glödande pinnar på marken. BTW Linda är sjuksköterska och singel. Hon söker efter en svensk man:D
Fiske Linda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I största enkelhet sitter vi på marken och äter, dricker och till fullo njuter av naturen och varandras sällskap.
Fiske mat o dryck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna spontanitet och enkelhet saknar jag i Sverige. Har man varit ute och fiskat eller plockat svamp så behöver man inte åka hem direkt för att rensa o göra allt det där. Stanna till och laga maten på plats, låt barnen bli skitiga och ha kul i naturen och njut. Ät med fingrarna, det finns säkert en vattenpöl man kan tvätta av sig i. En tjej hade jobbat natten och var trött så hon sov en timme, det är helt ok. Ingen tyckte att hon var osocial. Jag tror (men det är min erfarenhet) att vi i Sverige måste våga slappna av mera och inte alltid vara perfekta.

Oj, det blev en hel del OT men hoppas det var ok. Nu ska jag bort till bygget igen
 
  • Gilla
banjoragge och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.